Ilta Sanoma

Ilta-Sanomat arvioi Unkarin F1-osakilpailun jännittävät tapahtumat.

Unkarin F1-osakilpailu päättyi Red Bullia kiidättäneen Max Verstappenin voittoon.

Unkarin F1-osakilpailu päättyi Red Bullia kiidättäneen Max Verstappenin voittoon. Kuva: Bernadett Szabo / Reuters

IS:n raati käy läpi Unkarin F1-osakilpailun kuumimmat puheenaiheet persoonalliseen tyyliinsä. Raadissa ovat tällä kertaa mukana toimittajat Joonas Kuisma, Tommi Koivunen ja Nico Hartikainen.

Tartutaan vielä hetkeksi Max Verstappenin pyörähdykseen. Hollantilainen teki ajovirheen, mutta pystyi hallitsemaan autonsa niin, että se kiepsahti ympäri 360 astetta. Seuraavalla varvilla koko kisan nopein kierrosaika. Hetkeä myöhemmin ohi Ferrarin Charles Lecleristä. Mestari.

F1:ssä on käytössä viidet erilaiset Pirellin renkaat. Kahdet niistä, kovat ja täyden sadekelin renkaat, ovat olleet tällä kaudella käytännössä käyttökelvottomat. Jälleen kerran kuskit, jotka erehtyivät luottamaan koviin renkaisiin kisan aikana, jäivät täysin muiden jalkoihin. Heidän joukossaan olivat mm. Leclerc ja Alfa Romeon Valtteri Bottas.

Valtteri Bottaksen (oik.) kisa oli huono, Lewis Hamiltonin (vas.) puolestaan hyvä.

Valtteri Bottaksen (oik.) kisa oli huono, Lewis Hamiltonin (vas.) puolestaan hyvä. Kuva: Hoch Zwei / ZUMA

Veikkasin viikkoa ennen Unkarin GP:tä, että Valtteri Bottas ajaa aika-ajoissa Q3:een, saa varsinaisessa kisassa säälittävän lähdön, mutta hilaa itsensä yhden nihkeän ohituksen ja parin keskeytyksen jälkeen sijalle yhdeksän. Ihmiset taputtavat ja sanovat: - Hyvä Valtteri! Olin väärässä vain nousemisesta MM-pisteille. Ja kehuista.

Aston Martinin autoissa oli Unkarissa uusi takasiipi, jonka avulla talli vaikutti etsivän porsaanreikää tämän kauden säännöistä. Tallin pussukka karttui vain yhdellä MM-pisteellä, mutta se on paremmin kuin lähimmillä kilpailijoilla: Alfa Romeolla, Haasilla AlphaTaurilla ja Williamsilla.

Aston Martinin takasiipi herätti keskustelua.

Aston Martinin takasiipi herätti keskustelua. Kuva: Joao Filipe / Dppi/Dppi / ZUMA

Hungaroringillä ajettiin viihdyttävä kisa, jossa nähtiin ohituksia! Paalupaikalta lähtenyt ei voittanut. Syitä pirteydelle oli useita. Tallit lähtivät kisaan eri taktiikoilla. Eri renkaat toimivat eri tavoilla eri tilanteissa ja autoissa. Ja jälleen kerran F1:n uudet, loistavat säännöt pelastivat yhden moottoriurheilumuseon.

Lewis Hamilton jäi drs-ongelman takia aika-ajoissa seitsemänneksi, mutta kisassa hän löi paalulta lähteneen tallikaverinsa. Viisi peräkkäistä palkintosijaa, ja joka kerta taakse on jäänyt myös tallitoveri George Russell. Kunniamaininta myös Heikki Kovalaiselle, joka tuo paljon lisäarvoa Viaplayn F1-lähetyksiin ja teki Hamiltonin kanssa kiinnostavan haastattelun.

Kausi muistuttaa tietyllä tapaa vuotta 2001 tai 2002. Yksi talli, silloin Ferrari ja nyt Red Bull, voittaa melkein kaikki kisat, vaikkei auto ole niin ylivoimainen. Kärkitallit ovat nyt melko lähekkäin, vaikka Mersun vauhti ei ihan (vielä?) riitä. Ferrarilla on tänä vuonna ollut keskimäärin ehkä paras auto, mutta tiimi munaa jatkuvasti. Max Verstappen ajaa huipputasolla kisasta toiseen ja ylivoimaiseen mestaruuteen.

Sama kolmikko nousi toistamiseen peräkkäin palkintopallille.

Sama kolmikko nousi toistamiseen peräkkäin palkintopallille. Kuva: Bernadett Szabo / Reuters

Lewis Hamiltonin ääni oli yllättynyt, kun hän ennen palkintopallia tokaisi lämpiössä Ferrarien ottaneen kovat renkaat. Verstappen ja Russell vastasivat nauramalla. Kärkikolmikon reaktiot Ferrarin taktiikkaan kertoivat aika lailla kaiken - samoin kuin Charles Leclercin pettynyt haastattelu Viaplaylla.

Sebastian Vettel nousi kisan loppuhetkillä ohi tallitoveristaan Lance Strollista ja otti viimeisen pisteen. Saksalainen johtaa Strollia nyt pistein 16-4. Harva tähän kiinnitti huomiota, mikä kertoo kaiken: Vettel lopettaa upean uransa oikea-aikaisesti. Hän on kasvanut radan ulkopuolella lajia suuremmaksi, mutta radalla Vettel on jäänyt pimentoon.

Vettel (oikealla) löi Strollin.

Vettel (oikealla) löi Strollin. Kuva: BERNADETT SZABO, Reuters

Pientä tihkua lukuun ottamatta kisa oli kuiva, mutta Verstappen onnistui voittamaan kisan 10. lähtöruudusta, vaikka pyörähtikin kerran kisan tiimellyksessä. Vaikuttava veto tulevalta kaksinkertaiselta maailmanmestarilta. Tallitoveri Perezin suoritus oli vaisu.

Max Verstappen nappasi yhden uransa hienoimmista voitoista, vaikka lähtösija oli vaatimaton kymmenes. Hollantilainen on yhdessä Lewis Hamiltonin kanssa aivan omalla tasolla tällä hetkellä. Toinen kuskimestaruus on sinettiä vaille valmis.

Sebastian Vettelin lopetusilmoitus ei tullut yllätyksenä, mutta ajankohta kyllä. Perinteisesti ilmoituksen kanssa on nimittäin odotettu kauden loppuun tai vähintään syksyyn. Ajoi heti perään komean kisan ottaen yhden MM-pisteen. Ja saksalaisen valitsema kypärä tälle viikonlopulle... Ehdottomasti tämän F1-kauden hienoin!

Ferrarin lisäksi myös Alpinella osataan sählätä. Esteban Ocon esteli kisan aikana kahdesti Fernando Alonsoa maksaen molemmille sijoituksia. Varikolla alle molemmille laitettiin umpisurkeat kovat renkaat, joilla ajettiin yli 45 kierroksen stintit. Kaksi pistesijaa taskuun, mutta ei ranskalaistallissa pitäisi olla mitenkään tyytyväisiä suoritukseen.

Lyötyä ei saisi lyödä, mutta viikonloppu toisensa perään Lando Norris nöyryyttää huomattavasti kokeneempaa tallikaveriaan Daniel Ricciardoa. Unkarissa australialainen menetti peräti kuusi sijaa ollen ruutulipulla vasta 15:s. Kesätauolle lähtiessä Norris on ollut pistesijoilla kymmenesti ja Ricciardo kolmesti. Pisteet 76-19. Oi voi.

Fian isot sääntömuutokset ovat tuottaneet tulosta. Viime vuonna Alonso pidätteli Unkarissa Hamiltonia takanaan ikuisuuden, mutta nyt kun autot pystyvät ajamaan peräkanaa mutkissakin, ei samanlaisia tulppia enää nähty. Tätä F1 on kaivannut Netflix-huuman ja viime vuoden eeppisen mestaruustaiston perään.

Lando Norris (vas.) nöyryyttää. Daniel Ricciardo hymyilee.

Lando Norris (vas.) nöyryyttää. Daniel Ricciardo hymyilee. Kuva: Julien Delfosse / Dppi/Dppi / ZUMA

Ilta Sanoma
lundi 1 août 2022 09:15:00 Categories: Formula 1 Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.