Ilta Sanoma

Muutamakin seikka yhdistää kaikkia yli sadan tonnin henkilödieseleitä.

Diesel on yhä kuranttia valuuttaa, kun puhutaan esimerkiksi yli tuhannen kilometrin kertatoimintamatkalla varustetuista edustusautoista, joilla on päästävä kulkemaan kaikissa tilanteissa myös siellä jonne pikalatausverkosto ei ulotu.

Diesel on yhä kuranttia valuuttaa, kun puhutaan esimerkiksi yli tuhannen kilometrin kertatoimintamatkalla varustetuista edustusautoista, joilla on päästävä kulkemaan kaikissa tilanteissa myös siellä jonne pikalatausverkosto ei ulotu. Kuva: Kari Ylänne

Dieselkäyttöisten henkilöautojen arvonlasku näyttää ainakin jossain määrin jo tosiasialta, mutta silti Suomesta löytyy yhä myynnistä myös koko joukko huomattavankin kalliita henkilödieseleitä.

Ilta-Sanomien soittokierroksen perusteella absoluuttisesti kallein tällä hetkellä varastosta löytyvä dieselmoottorinen henkilöauto paikallistuu Mercedes-maahantuoja Vehoon, jonka hallista löytyy peräti 271 132 euron arvoiseksi määritelty ajamaton Mercedes-Benz G 400d -maastohenkilöauto.

Mersut hallitsevat Suomen käytettyjen dieseleiden hintakärkeä muutoinkin melko ylivoimaisesti, sillä Nettiauto-kauppapaikankin kaikki yli 200?000 euron pyyntihinnalla varustetut henkilökuljetukseen tarkoitetut dieselautot ovat järjestelmällisesti joko Mercedeksen G-, S- tai GLS-sarjalaisia.

Lue lisää: Puoli miljoonaa maksava Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic IS:n ensitestissä: Kuin herran kukkarossa!

Jokseenkin sama linja jatkuu 100?000-199?000 euron kategoriassa, jossa Mersujen hegemoniasta erottuvat vain muutamat 7- ja X5-mallistoa edustavat diesel-Bemarit sekä yksittäinen diesel-Audi ja -Volvo ynnä pari Chevrolet Suburbania ja Land Rover Defenderiä.

Yli sata tonnia maksaviin maastohenkilöautoihin lasketaan myös jokunen myyntirivissä seisova Dodge RAM -lava-auto.

Iältään Suomen vanhimmat myynnissä olevat yli sadan tonnin henkilödieselit edustavat vanhimmillaan noin vuosimallia 2018 ja tuoreimmat taas ovat käytännössä aivan uusia.

Ajomäärät vaihtelevat yli 100?000 euron dieseleissä tasan nollasta enimmillään hieman reiluun 50?000 kilometriin.

Lue lisää: Rajavartioston eversti paljasti sota-ajan auto­toimitukset Ukrainaan - tämä Suomen toimituksista tiedetään

Loppujen lopuksi kaikkia erityisen kalliita henkilödieseleitä yhdistää tällä hetkellä se, ettei niille oikein ole tarjolla vastaavaa täyssähköista vaihtoehtoa.

Tämän hetken kalleimmat henkilödieselit ovat toisin sanoen kaikki raskaita maasto- tai edustusautoja, joiden vaatimuksiin kuuluu muun muassa toimintakyky olosuhteissa kuin olosuhteissa, eli niissäkin tilanteissa joissa pikalatausta ei välttämättä ole ihan heti seuraavan nurkan takana tarjolla.

Maasturi- ja katumaasturiluokassa dieseliä puoltaa yhä myös suuri ja pitkään yksittäiseen matkaan riittävä veto- ja työkyky, jolle sähköauto ei ainakaan vielä tarjoa aivan vastaavalla tavalla kilpailukykyistä kokonaisvaihtoehtoa.

Ilta Sanoma
mardi 26 juillet 2022 14:09:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.