Bitumin hinta on nyt korkeimmillaan vuosikausiin." /> Bitumin hinta on nyt korkeimmillaan vuosikausiin." />

YLE


Tiestön päällystystöiden hinnat ovat nouseet tänä vuonna jopa 30 prosenttia. Suurin nousu on bitumin hinnassa, joka vaihtelee kuukausittain tietyn indeksin mukaan. Bitumin hinta oli vuosikausiin korkeimmillaan kesäkuussa. Hinnalla on suoraan vaikutusta päällystettäviin tiekilometreihin.

Päällystysmäärät ovat vähentyneet viime vuodesta koko Suomessa. Tänä vuonna töitä tehdään noin 2 300 kilometrin matkalla. Vuosittainen tarve olisi vähintään 4 000 kilometriä, jotta tiestö pysyisi kunnossa.

Pirkanmaalla ely-keskus joutuu kustannusten nousun myötä turvautumaan erilaisiin keinoihin, jotta alueen 190 kilometrin päällystystavoitteeseen päästään. Tarve olisi 350 kilometriä. Varsinkin alempi tieverkon kunto heikkenee edelleen.

Päällystystä joudutaan esimerkiksi tekemään enemmän kevyemmällä ja halvemmalla remix-menetelmällä, jossa vanha pinnoite murskataan ja kuumennetaan ja joukkoon lisätään hieman uutta asfalttia. Näin syntynyt massa levitetään takaisin tielle.

Pirkanmaalla myös muutama hanke siirrettiin suosiolla odottamaan ensi vuotta. Esimerkiksi valtatiellä 12 Sastamalassa olevan Kärppälänjoen sillan korjaustyöt siirtyivät ensi vuodelle.

Ely-keskus joutuu myös lainaamaan ensi vuodelle budjetoiduista rahoista, jotta suunnitelmat saadaan vietyä maaliin.

- Ne ovat tälläisiä saldorahoja, mitkä on sidottu kiinni hankkeisiin. Osa rahoista on sidottu ensi vuodelle, ja sieltä lainataan tälle vuodelle rahaa, että saadaan tämän vuoden suunnitelmat tehtyä, toteaa Pirkanmaan ely-keskuksen ylijohtaja Juha Sammallahti.

Kustannusten nousu alkoi jo viime vuonna

Uusien tieväylien rakennushankkeiden osalta kustannusten nousu alkoi jo viime vuoden puolella. Suurin osa aikaisemmin aloitetuista urakoista ei ole sidottu indeksiin ja niistä maksetaan alkuperäinen sovittu urakkahinta. Riski materiaalien ja tuotteiden hintojen noususta jää silloin urakoitsijalle.

Uudella Hämeenkyrönväylällä on 11 siltaa.
Valtatie kolmella uuden Hämeenkyrönväylän työt valmistuvat etuajassa.Kia Tähkänen / Destia Oy

- Ennustaminen on todella vaikeaa, kun hintoihin liittyy tietty epävarmuus, kommentoi Väyläviraston apulaisjohtaja Mauri Mäkiaho.

Mäkiahon mukaan toistaiseksi tavaraa ja rakennusmateriaaleja on saanut. Toimitusajat ovat kuitenkin venyneet entistä pidemmiksi ja niihin liittyy myös epävarmuutta.

- Mikään ei ole kuitenkaan vielä loppunut. Hinnoille herkkien tuotteiden kuten bitumin ja teräksen hinta vaihtelee paljon kysynnän mukaan.

Mauri Mäkiahon mukaan kaikki tälle vuodelle suunnitellut hankkeet pystyään toteuttaamaan eikä mitään ole vielä jouduttu siirtämään. Myös aikataulut ovat toistaiseksi pitäneet.

Tietöiden ja päällystysten osalta urakkakausi jatkuu vielä syksyyn asti.

Lue myös:

Teiden kunto heikkenee Pirkanmaalla entisestään - päällystevaurioita korjataan tänä vuonna puolet vähemmän kuin pari vuotta sitten

Huonokuntoisten teiden määrä tulee kasvamaan hallituksen päätösten jälkeen - näin liikenteen rahoille kävi kehysriihessä

Yhä useampi tiekilometri paikataan ajokelpoiseksi, kun rahaa päällystämiseen ei ole - ähtäriläisyritys patentoi menetelmän, joka helpottaa loputonta työtä

vendredi 22 juillet 2022 09:40:41 Categories: YLE kotimaa

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.