Mercedes vetoaa brittimedian mukaan kahteen heitä tukevaan sääntöpykälään dramaattisen F1-mestaruustaiston jälkipyykissä. Yle Urheilun F1-asiantu" /> Mercedes vetoaa brittimedian mukaan kahteen heitä tukevaan sääntöpykälään dramaattisen F1-mestaruustaiston jälkipyykissä. Yle Urheilun F1-asiantu" />

YLE


Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin välinen taistelu maailmanmestaruudesta ratkesi dramaattisesti viimeisellä kierroksella, kun Verstappen ohitti Hamiltonin kilpailun viimeisissä mutkissa.

Hamilton oli jo ajamassa maisemaan ja uransa kahdeksanteen mestaruuteen, mutta Verstappen sai uuden mahdollisuuden Nicholas Latifin ulosajon takia.

Hollantilainen vaihtoi turva-auton aikana uudet renkaat, ja ohitti Hamiltonin viime hetkillä. Hamilton pääsi hetkeä myöhemmin vielä rinnalle, mutta Verstappen piti ykkössijansa.

- Kilpailu oli huima kahden titaanin taistelu. Hamilton oli suvereeni lähdössä ja hän hallitsi kilpailua. Mutta loppukädessä Red Bull otti enemmän riskejä ja Mercedes yritti pelata varman päälle. Tämä oli iso ratkaiseva asia tässä kilpailussa, Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh tiivisti.

Kilpailun jälkipuinti alkoi saman tien, eivätkä kaikki olleet valmiita hyväksymään Verstappenin voittoa. Esimerkiksi Hamiltonin ensi kauden tallikaveri George Russellin mukaan Verstappenin mestaruutta ei voi hyväksyä.

Myös Valtteri Bottas oli harmissaan Hamiltonin puolesta. Hänen mukaansa britti olisi ansainnut mestaruuden.

- Minun mielestä... en tiedä... oliko reilua. Lewis dominoi tätä kisaa, ja vain turva-auto antoi mahdollisuuden Maxille. Sellaista se on, välillä siitä hyötyy itse ja välillä toisinpäin. Mutta oli erikoinen loppu ja harmittaa Lewiksen puolesta, Bottas kommentoi C Morelle.

Mercedes jättikin kilpailusta kaksi protestia. Mercedes protestoi muun muassa Verstappenin toimintaa turva-auton takana. Turva-auton aikana radalla ei saa ohittaa, mutta Verstappen kävi loppuhetkillä Hamiltonin rinnalla.

- Verstappen ikään kuin ohitti Hamiltonin uusintälähtöä ennen muutamaan kertaan. Hänen autonsa oli tilanteessa edellä, ja se on sääntöjen vastaista. Nyt mennään pieniin detaljeihin, miten tätä tilannetta tulkintaan, Mildh sanoo.

Toinen protesti kohdistuu Kansainvälisen autoliittoon ja siihen, kuinka turva-autoprotokolla toimi kilpailun lopussa. Kun Mercedes piti Hamiltonin radalla ja Verstappen meni varikolle, kärkikaksikon väliin ehti useampi kierroksella ohitettu auto.

Tuomaristo päästi kuitenkin ennen viimeistä kierrosta välissä olleet autot ohittamaan Hamiltonin. Verstappen pystyi sen jälkeen helpommin ohittamaan Hamiltonin. Jos kierroksella ohitettavat autot eivät olisi saaneet ohittaa Hamiltonia, Verstappen ei olisi välttämättä ehtinyt ohittaa Hamiltonia ennen kisan loppua.

Mercedes-pomo Toto Wolff kritisoi voimakkaasti tilannetta, mutta kilpailunjohtaja Michael Masin mukaan he tekivät urheilullisen ratkaisun. Brittimediat, kuten Autosport, nostivat nopeasti esiin kaksi Mercedeksen näkemystä tukevaa sääntöpykälää. Masin johdolla vain viidelle kierroksella ohitetulle annettiin lupa ohittaa Hamilton, kun käsky pitäisi antaa kaikille kilpailijoille.

Lisäksi käskyn jälkeen uusintalähdön olisi pitänyt tulla kierrosta myöhemmin eli sitä ei olisi pitänyt ehtiä tapahtua. Nyt uusintalähtö otettiin juuri ennen viimeistä kierrosta. Toinen pykälä liittyy nimenomaan ohittamiseen turva-auton takana. Se ei ole siis sallittua ennen niin sanottua turva-autolinjaa.

Lewis Hamilton ajaa perässään Max Verstappen.
Hamilton ei pystynyt pitämään Verstappenia takanaan uusintalähdön jälkeen. Getty Images

Mercedes taistelee kunniastaan

Juuri tällä kaudella kuljettajien MM-taisto on mennyt äärimmilleen. Se on näkynyt myös tallipäälliköissä, kun Wolffin lisäksiRed Bullin Christian Horner on valittanut useita kertoja päättäjille toistensa tekemisistä.

- Mercedes totta kai taistelee. Se ei ole pelkästään rahakysymys, se on myös kunniakysymys. Nyt näkyy se, että kaikki viedään loppuun asti. Hänellä on velvollisuus viedä tämä loppuun ja puolustaa joukkuettaan.

Mildhin mukaan seuraavaksi tulkitaan tarkasti F1:n sääntökirjaa. Mukana on myös juristeja, joilla on iso rooli loppuratkaisussa.

- FIAlla on iso rooli tässä tilanteessa, kuinka he hallitsevat tämän tilanteen. Epäilen, että Mercedeksen protesti ei mene läpi. Se ei kuulu tähän amerikkalaisomisteiseen sarjaan ja draamaan, että tämä ratkaistaisiin paperilla. Kyllä se pitäisi tällä ruutulipulla ratkaista, mutta Mercedes varmasti yrittää kaikkensa.

Max Verstappen
Max Verstappen ja Christian Horner olivat yhtä hymyä mestaruuden ratkettua. Getty Images

Verstappen sai olla rämäpää

Mildh nostaa hattua Verstappenille ja kehuu hollantilaisen työtä kauden aikana. Hänen mukaansa lopputulos oli myös urheilullinen, vaikkakin olisi ollut hienompaa, että kilpailu olisi ajettu läpi ilman turva-autoa. Se kuitenkin kuuluu lajin luonteeseen.

- Verstappen teki todella hienon työn ja hänelle täytyy nostaa hattua. Ei ole mitään sellaista, mitä Verstappenilta pitäisi ottaa pois. Turva-autot kuuluvat lajin luonteeseen.

- Tämä on kuljettajille raskas kilpailu ja on selvää, että näin voi tapahtua. Ja näissä tilanteissa datan laskemiset ja analysointi eivät riitä. Pitää tehdä myös maalaisjärjellä päätöksiä ja siinä Red Bull pääsi edelle.

Mildhin mukaan Verstappen sai tällä kaudella merkittävän henkisen tuen Red Bullin autosta, joka kehittyi huomattavasti tälle kaudelle. Tämä näkyi jo alkukaudella, kun Red Bull oli selvästi Mercedestä vahvempi.

- Mercedes lähti kauteen vanhemmalla autokonseptilla, kun Red Bull oli luonut uudemman konseptin. He olivat etulyöntiasemassa, ja Verstappenilla oli turvallinen olo tehdä työtään. Hän sai ottaa riskejä ja olla rämpää, Mildh tiivisti.

- Auto oli erittäin onnistunut. Honda panosti loppuun asti, vaikka tämä on heille viimeinen kausi F1-sarjassa.

Lue myös:

F1-mestaruudesta iso jälkipyykki: Mercedes jätti kaksi protestia Verstappenin voitosta - Valtteri Bottasta harmitti Hamiltonin kohtalo

Verstappen nousi mestariksi viime hetkillä, Bottas ja Hamiltonin uusi tallitoveri tylyttivät: "Tätä ei voi hyväksyä" - täältä löydät dramaattiset käänteet

Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään uransa päätöskisan: "Ei sillä mitään väliä" - näin legendaa muisteltiin, katso kylmiä väreitä nostattavat videot ja kuvat

Kimi Räikkösestä muodostui myytti, joka onkin valetta - edes F1:n pahin kontrollifriikki ei pystynyt muuttamaan suomalaisen luonnetta

dimanche 12 décembre 2021 21:33:39 Categories: Formula 1 YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.