Ilta Sanoma

Suomen suosituimmista autosta tulee uusi korotettu Cross-versio. Mutta miten se eroaa perus-Corollasta?

Toyota-uutuus on 4,46 metriä pitkä, 1,82 metriä leveä ja 1,62 metriä korkea. Akseliväli on 2,64 metriä.

Toyota-uutuus on 4,46 metriä pitkä, 1,82 metriä leveä ja 1,62 metriä korkea. Akseliväli on 2,64 metriä. Kuva: Harry Kuurio

Bryssel, Belgia

Vaikka Toyota on juuri esitellyt upouuden bZ4X-sähköauton ja sitä seuraavan bZ-tuoteperheen, ei japanilaisjätti aio hylätä hybridejä.

Yhtiön johtava ajatus on, että tulevaisuudessa tarvitaan useita eri voimanlähderatkaisuja.

Niinpä Toyotan hybridit jatkavat mallistossa, ja niiden viides sukupolvi nähdään ensimmäisenä uudessa Corollan versiossa, Crossissa.

Lue lisää: Koeajo: Täyssähköinen Lexus on omaleimainen tulokas -?toimintamatka pohdituttaa hiukan

Toyota Corolla on ollut Suomessa kuluvan vuoden tammi-marraskuun aikana kaikkein myydyin yksittäinen automalli. Se ei olekaan kovin suuri ihme, sillä uudessa Corollassa myös monet aiemmat Auris- ja Avensis-asiakkaat löytävät nyt luottomerkkinsä tarjonnasta sopivan kulkupelin.

Uudessa Corollassa yhdistyvät useampien mallien houkuttavat puolet, ja nyt esiteltävä Corolla Cross lyö vielä lisää löylyä kiukaalle.

Toyota Corolla Cross on mielenkiintoinen lisä Suomessa hyvin suosittuun Corolla-tarjontaan.

Toyota Corolla Cross on mielenkiintoinen lisä Suomessa hyvin suosittuun Corolla-tarjontaan. Kuva: Harry Kuurio

Corolla Cross tulee tarjolle niin neli- kuin etuvetoisena.

Corolla Cross tulee tarjolle niin neli- kuin etuvetoisena. Kuva: Harry Kuurio

Uusi hybriditekniikka tarjoaa Toyotan mukaan enemmän vääntöä ja sähköistä voimaa, ajomukavuutta sekä kahdeksan prosenttia paremman energiatehokkuuden. Auton akkupaketti on nyt peräti 40 prosenttia kevyempi.

Lue lisää: Toyotan pikkuautossa istutaan nyt tavallista korkeammalla -?ulkovärit mausteiden mukaan

Corolla Cross kiihtyy parhaimmillaan 0-100 km/h 8,1 sekunnissa, eli hieman ärhäkämmin kuin esimerkiksi Toyota Camry 2,5-litraisena hybridinä. Hyvä uutinen on sekin, että Corolla Crossin voi hankkia myös nelivetoisena.

Ohjaamo on hyvin saman kaltainen kuin nykyisessä Corollassa - ja sehän suomalaisille sopii.

Ohjaamo on hyvin saman kaltainen kuin nykyisessä Corollassa - ja sehän suomalaisille sopii. Kuva: Harry Kuurio

Kuljettajan eteen avautuu 12,3 muokattava digitaalimittaristo.

Kuljettajan eteen avautuu 12,3 muokattava digitaalimittaristo. Kuva: Harry Kuurio

Kosketusnäyttö on 10,5-tuumainen.

Kosketusnäyttö on 10,5-tuumainen. Kuva: Harry Kuurio

Kokonsa puolesta Corolla Cross asettuu Toyotan RAV4:n ja C-HR:n väliin. Auto tehdään samalle TNGA-C -perusrakenteelle, jolle viisi vuotta sitten esitelty CH-R perustuu.

Autojen akseliväli on sama, mutta Corolla Crossin crossover-SUV -korityyppi tekee uutuudesta käytännössä tilavamman.

Lue lisää: Toyotan pomo testasi vedyllä toimivaa GR Yaris -mallia radalla -?"Vihollinen on hiili, eivät polttomoottorit"

Se tarkoittaa käytännössä, että takanakin on ihan mukavasti tilaa. Takaistuimen selkänojassa on lisäksi vielä pieni portaallinen kallistussäätö.

Etutilojen puolesta Corolla Cross on kaikkiaan hyvin lähellä perus-Corollaa.

Lue lisää: Ensitestissä Honda HR-V Hybrid Advance Style: Monta ilahduttavaa seikkaa

Tavaratila on ensitietojen mukaan 440-487 litran kokoinen, eli kontissa on tilaa kohtuullisen mukavasti, mutta ei sittenkään erityisen paljon.

Takakannen alareuna jää ensituntuman perusteella avatessa yllättävän alas, joten pitkien henkilöiden on syytä varoa lyömästä päätään tavaratilaan kurottaessa.

Suomeen uuden Corolla Crossin odotetaan saapuvan vielä ensi vuoden lopun aikana.

Ilta Sanoma
dimanche 12 décembre 2021 14:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.