Kuva: Kalle Parkkinen
Timo Äärinen sanoo olevansa yksinkertainen mies, joka tekee yksinkertaisia keksintöjä. Hänen viimeisin keksintönsä sai alkunsa koirankarvoista auton takapenkillä. Nyt sitä myydään jo 40 maassa.
- Sun englannin kielen taidolla et tule pärjäämään ulkomailla, opettaja tylytti Timo Ääristä yläasteella.
Nyt se naurattaa. Kuinka väärässä opettaja olikaan. 54-vuotiaaksi varttuneen Äärisen englanninkielisistä Tiktok-videoista kun on tullut globaaleja hittejä.
Reilu viikkoa ennen haastattelua hän on julkaissut poikansa Samulin, 25, kanssa uuden videon ylläpitämälleen hrakeksijä-tilille. Videolla hän tavaa rallihtavaa englantia ja vertailee kahta lemmikkien irtokarvan poistajaa, yhdysvaltalaista Furminator-työkalua ja Äärisen itse kehittämää Karvakamua eli FurVikingiä. Videon perusteella oma keksintö on tietysti ylivoimainen.
Idea on houkutella lemmikinomistajat ostoksille, mutta videoita katsomaan saattaa pysähtyä sellainenkin silmäpari, jolla ei edes ole omaa karvaista kaveria kotona. Rullautuvan karvakerän katselu tuntuu oudolla tavalla rentouttavalta ja solahtaa siten myös suosittuun visuaalisten ASMR-videoiden genreen.
Video sai Tiktokissa lähes 40 miljoonaa näyttökertaa vain 10 päivässä. Se on älytön määrä. Euroviisuista globaaliksi ilmiöksi nousseen Käärijän katsotuimmalla Tiktok-videolla on "vain" 24,9 miljoonaa näyttökertaa.
Hrakeksijän videot ovat keränneet Tiktokissa yhteensä noin 130 miljoonaa näyttökertaa. Yli miljoonan näyttökerran videoita on toistaiseksi 22.
- Hyvin harvalla pienellä yrittäjällä on mahdollisuutta laittaa niin paljon rahaa, että 130 miljoonan katselun maailmanlaajuinen yleisö on mahdollinen. Ei sellaista ole Suomessa koskaan tapahtunut, Timo Äärinen sanoo.
Budjetti maailmanmainetta tuoneille videoille on ollut tasan nolla euroa.
Videoilla Karvakamua eli FurVikingiä verrataan muihin tuotteisiin, joilla karvoja voisi poistaa. Katsojat ovat halunneet verrata sitä esimerkiksi ikkunalastaan. Kuva: Kalle Parkkinen
Suolahdesta kotoisin olevasta Timo Äärisestä piti tulla sähkömies. Sitä yläasteen opo hänelle suositteli.
Äärinen kouluttautui, muttei tehnyt sähkömiehen töitä päivääkään - ja varmaan hyvä niin.
- Kerran yritin vaihtaa rivitalon päädystä lampun polttimon. Vaihdoin, ja koko talosta paloi sähköt.
Sähkötöiden sijaan myyminen kiinnosti. Äärisestä tuli erikoistoimistotarvikkeita myyvän, nykyään Wulff-nimisen yhtiön aluemyyntipäällikkö. Palkka oli kohdillaan, vain yksi asia häiritsi.
- Keksin erilaisia tuotteita myytäväksi. Sain niistä työsuhdekeksintökorvauksen, mutta tuotto niiden myynnistä meni firmalle.
Hän sanoo suurimmaksi innoittajakseen edesmenneen viihdetaiteilija Pertti "Spede" Pasanen, joka tunnetaan myös ahkerana keksijänä. Spedelle myönnettiin aikanaan patentti 10 tuotteeseen.
Lue lisää: Spede jätti jälkeensä keksinnön, jota myydään edelleen
Lue lisää: Sydänystävä kehitteli lukuisia keksintöjä Speden kanssa - "Hän oli keksijänä innokas ja intensiivinen"
Jos lasketaan yhteen sekä hyödyllisyysmallit että patentit, on Äärinen mennyt jo esikuvansa ohi. Hyödyllisyysmalli on patenttia nopeampi ja halvempi tapa hankkia keksintöön yksinoikeus, jolla voi kieltää muilta keksinnön ammattimaisen käytön.
Yksi Äärisen ensimmäisistä keksinnöistä oli tietokoneen monitorien kehykseen kiinnitettävä luiska, johon post it -laput kiinnittyivät merkittävästi paremmin kuin liukkaaseen kehykseen.
Millenniumin taitteessa Äärinen istahti mietteliäänä, mutta määrätietoisena saunan lauteille vaimonsa Jaanan viereen. Hänellä oli asiaa.
- Sanoin, että olen miettinyt yhtä juttua.
Juttu oli sellainen, että hän irtisanoutuisi työstään ja alkaisi yrittäjäksi, joka myisi omia keksintöjään. Ajatus kiehtoi, mutta sisälsi riskejä. Vaimo oli kotona lasten kanssa, joten perheen tulot olivat pitkälti yhden kortin varassa.
- Jos olisin ollut vaimon asemassa, niin olisin sanonut, että ei sovi, ei varmasti hypätä tyhjän päälle, mies nauraa.
Vaimolta tuli tukea - tai kuten Timo sanoo, vaimolla oli "bollsseja". Timo tuumi, että jos oma firma ei kanna, hän onnistuisi kyllä anelemaan vanhan työnsä takaisin. Kannattaisi ainakin kokeilla.
Näin syntyi Wonderwell's-niminen yritys. Wonder tarkoittaa ihmettä, well kaivoa.
Ilman Jaana-vaimon tukea Timo Äärinen ei olisi ryhtynyt yrittäjäksi. Kuvassa myös perheen koira Aatu, jolla oli suuri merkitys Karvakamun syntymisessä. Kuva: Kalle Parkkinen
Vuosien varrella Äärinen on tehtaillut ja myynyt yrityksensä kautta noin kahtakymmentä keksintöä. Osassa tuotteista on patentti, osassa hyödyllisyysmalli.
Ensimmäinen ja jo ennen yrityksen perustamista valmiina ollut keksintö oli hiirenpuhdistussarja tietokoneen pallohiirille, jotka olivat 2000-luvun taitteessa yleisiä. Osoitin liikkui tietokoneen näytöllä hiiren pallon liikkeiden mukaan.
Paitsi jos pallo oli hyvin likainen. Silloin osoittimen liike saattoi pätkiä ärsyttävästi. Mitään virallista puhdistussarjaa sille ei Äärisen mukaan ollut olemassa, joten hän kehitti sellaisen.
Pallohiiren pallon puhdistaminen toimi niin, että puhdistustyynyä kostutettiin puhdistusaineella, minkä jälkeen hiirtä liikuteltiin tyynyn päällä. Aineen annettiin vaikuttaa, kunnes hiiri siirrettiin kuivausliinan päälle. Timo Äärisen mukaan hiiren sisuksista tullut neste oli toisinaan täysin mustaa. Kuva: Kalle Parkkinen
Juuri tällaisia Äärisen keksinnöt ovat: hän hoksaa arkisen ongelman, joka huutaa ratkaisua. Samalla metodilla on syntynyt esimerkiksi Kulmavahti, joka estää maton kulmia nousemasta ylös tai kääriytymästä rullalle. Tai Pagemag, joka on monitorin tai näytön reunaan kiinnitettävä magneettinen pidike. Se on Äärisen mukaan Wonderwell'sin myydyin tuote.
Oma yritys on tuonut niin leipää kuin levitettä perheen pöytään. Verotietojen mukaan Äärinen tienasi vuonna 2020 vajaat 198?000 euroa. Yrittäjän rahavirrat eivät toki ole tasaisia vuodesta toiseen: vuonna 2021 Äärisen ansio- ja pääomatulot olivat yhteensä reilut 22?000 euroa.
Firman liikevaihtoa mies ei paljasta, eikä sitä voi myöskään kaupparekisteristä tarkistaa, sillä Wonderwell's on sen verran pieni kommandiittiyhtiö, ettei sen tarvitse ilmoittaa sinne tilinpäätöstään.
Joka tapauksessa keksijäksi ryhtyminen on kannattanut.
Haastattelu keskeytyy vähän väliä, kun nelivuotias Aatu tulee kerjäämään huomiota. Sitä pitkäkarvainen valkopaimenkoira saa helposti jo pelkästään kokonsa vuoksi.
Aatu on perheen silmäterä ja keksijän inspiraation lähde. Kuva: Kalle Parkkinen
Viiden kuukauden iässä Äärisille tullutta Aatua on kiittäminen siitä, että yrityksen tämän hetken suurin hittituote näki päivänvalon.
- Meidän oli tarkoituksena vaihtaa autoa, jolla Aatua oli kuskattu, mutta peräkontti oli niin täynnä karvaa, että autoliikkeen äijä sanoi, että kontti pitää puhdistaa ensin, Äärinen kertoo.
Hän haki imurin ja teippirullan. Kolmen tunnin uurastamisen jälkeen peräkontti oli puhdas ja mies hikinen.
- Teipinpalasia oli kertynyt jätesäkillinen. Ajattelin, että on oltava parempi konsti.
Taas uusi arkinen ongelma huusi ratkaisua.
Äärinen testasi vuoden aikana sekä olemassa olevia välineitä että erilaisia materiaaleja. Hän kehitteli nelisenkymmentä erilaista versiota työkalusta, jolla sekä pitkien että lyhyiden karvojen poistaminen olisi mahdollisimman helppoa ja tehokasta ja joka kestäisi pitkäaikaistakin käyttöä. Esimerkiksi solukumi toimii aluksi hyvin, mutta alkoi ajan saatossa murentua ja sotkea.
Lopulta se oikea polymeeriseos löytyi.
- Voit varmaan kuvitella, miltä se tuntui. Että voiko tämä olla totta.
Pelkkä materiaali ei yksin riitä. Siksi Karvakamussa on kaksi terää. Sitä käyttäessä ensimmäinen terä synnyttää kitkaa, jälkimmäinen painetta. Näin pitkän karvan pitäisi irrota rullaantumalla, lyhyen pinoutumalla.
Ainakin toimittajan testatessa karva irtoaa tosiaan helposti.
Karvakamun avulla pitkät karvat irtoavat rullaantumalla. Kuva: Kalle Parkkinen
Vuoden 2022 alussa Timon ja Jaanan poika Samuli tuli mukaan perheyritykseen markkinointijohtajaksi. Yrityksen viidestä työntekijästä neljä tulee Äärisen perheestä, viides on pitkäaikainen ystävä.
Samuli oli hankkinut kannuksensa it-firman myyntitiimin vetäjänä. Varsinaista myyntikoulutusta hänellä ei ole. Takataskussa on lukion oppimäärä. Ylioppilaslakki on toistaiseksi saamatta.
Juuri Samuli oivalsi, että Karvakamua voisi markkinoida Tiktokissa. Hän kuvasi noin 20 videota, joilla isä esittelee Karvakamua suomen kielellä. Katsotuimmat niistä keräsivät noin 200?000 näyttökertaa.
- Porukalla mietittiin, että tällä tuotteella voisi olla potentiaalia maailmalla, Samuli sanoo.
Tähän porukkaan kuuluu myös Timon ja Jaanan tytär Annika, joka on suunnitellut Karvakamun brändin.
Pelkästään Yhdysvalloissa oli talousjulkaisu Forbesin mukaan vuoden 2023 alussa 86,9 miljoonaa kotitaloutta, joissa on koira ja 46,5 miljoonaa kotitaloutta, joissa on kissa. Osassa mainituista talouksista on sekä kissa että koira.
- Päätettiin vaihtaa kieli englanniksi, jotta meillä olisi edes jokin mahdollisuus kansainvälisille markkinoille. Lisäksi piti saada näkyviin se wau-efekti eli se, kuinka Karvakamu puhdistaa jotain, mikä on täynnä karvaa. Että ihmiset jäisivät miettimään, että oliko tuo photoshopattu, Samuli sanoo.
Samuli vastaa firman markkinoinnista. Päämarkkinointikanava on Tiktok. Kuva: Kalle Parkkinen
Heti ensimmäisestä englanninkielisestä videosta tuli hitti. Miljoonan katselukerran raja rikkoutui varsin nopeasti. Jutun kirjoitushetkellä katselukertoja on 2,2 miljoonaa.
- Kyllähän me ajateltiin, että kielen vaihtaminen tuo lisää katsojia, mutta että noin hyvin lähti. Temppu yllätti taikurin, Samuli sanoo.
Isän ja pojan mukaan ulkomailta alkoi heti tulla kyselyitä, että mistä tuotteen voi ostaa tai että kuinka sen saisi myyntiin omaan kauppaansa.
Nykyään Ääristen ei oikeastaan tarvitse keksiä itse seuraavan videon kaavaa. Videoihin tulee paljon kommentteja, joissa pyydetään vertaamaan suomalaiskeksintöä johonkin toiseen vempeleeseen. On näytetty, kuinka Karvakamu toimii verrattuna karvanpoistorullaan, kuivauslastaan ja jopa Crocs-sandaaliin.
- Tehdään kaikkea, mitä ehdotetaan, Timo sanoo.
Ei sentään ihan kaikkea. Sitäkin on ehdotettu, että Karvakamua pitäisi verrata liekinheittimeen.
- Aluksi yritettiin tehdä noita vähän ammattimaisemmin ja esiteltiin tuotetta. Nyt otetaan aika rennosti. Isä on niin hyvä kameran edessä. Emme yritä olla asiallisia bisnesmiehiä, vaan omia itsejämme, keksijöitä, Samuli sanoo.
- Mä olen tässä vain näyttelijä. Meidän bändissä minä laulan, mutta Samuli on tehnyt kaikki biisit, Timo heittää.
Jutun alussa mainitun, 5. elokuuta julkaistun ja lähes 40 miljoonaa näyttökertaa keränneen videon jälkeen Ääriset ovat saaneet satoja sähköposti- ja Whatsapp-viestejä firmoilta, jotka haluavat myydä Karvakamua omassa maassaan. Tällä hetkellä sitä myydään 40 maassa.
- On hienoa päästä viemään suomalaisuutta maailmalle. Maailmalla ihmiset sanovat, että hieno juttu, kun on suomalainen tuote.
Kaikki lähti siitä, kun Timon auton takakontti oli niin täynnä Aatun karvoja, ettei autokauppias suostunut ottamaan sitä vaihtoautoksi ennen siivousta. Kuva: Kalle Parkkinen
Yhdeksän senttiä pitkän Karvakamun kotimaisuusaste on Ääristen mukaan 80 prosenttia. Tietyt valmistusvaiheet joudutaan toteuttamaan ulkomailla.
Haastattelun aikana tuotteiden teriä laitetaan paikoilleen avarassa työtilassa nokialaisen teollisuusrakennuksen keskiosassa.
Keksimisen kipinä syttyi jo Timo Äärisen lapsuudessa. Hänen isänsä harrasti samaa. Tämä kehitti esimerkiksi löylyautomaatin ja makkaranlämmittimen, jossa sähkövirta kulki makkaran läpi ja lämmitti sen sekunnissa.
- Kysyin ihan vasta isoveljeltä, että muistatko, miltä makkara maistui. Sanoi, että ihan hyvältä, mutta sähkön maku siinä oli, Timo nauraa.
Nyt keksijöiden joukkoon on liittynyt myös Timon poika Samuli. Kaksikko kertoo, että he ovat parhaillaan hakemassa patenttia yhdessä keksimäänsä tuotteeseen, joka tulee kuulemma olemaan Karvakamuakin isompi juttu. Toistaiseksi he eivät voi paljastaa, millaisesta tuotteesta on kyse.
- Mutta jos Karvakamua on myyty hyvin, niin paras on vielä tulematta, Timo väittää.
- Ollaan kutsuttu Karvakamua harjoittelutyöksi. Nyt tiedetään, mitä kannattaa välttää ja mitä painaa entistä kovempaa, Samuli jatkaa.
Eli 22 yli miljoonan näyttökerran videota on ollut pelkkää harjoitusta tulevaa varten?
- Sua hymyilyttää, mutta me ollaan helvetin tosissaan, Timo sanoo ja rapsuttaa Aatua, syystäkin.
Ilman Aatua he eivät olisi tässä.
TetraSys Oy.