Ostostelevision kulta-aikaa elettiin 1990-luvun loppupuolelta 2000-luvun alkupuolelle. Kuva: Lehtikuva, Ostoskanava, IS / Arkisto, kuvankäsittely: IS
Haaveilitko salaa vatsalihaksia värisyttävästä Abtronic-laitteesta? Vai halusitko palavasti tehdä smoothieita näppärän oloisella Magic Bulletilla?
Eikä siinä vielä kaikki! Lausahdus on varmasti tuttu, jos on vilkaissut joskus menneisyyden aamupäivissä kaupallisia televisiokanavia.
Ostostelevisio tuli Suomeen samoihin aikoihin kuin television käsite muuttui kahta kanavaa ja rajattuja lähetysaikoja laajemmaksi. Kaupallinen MTV3-kanava alkoi esittää Yhdysvalloista ammentavaa Ostoskanavaa syksyllä 1992.
Noin 15-20 minuutin mittaiset mainosvideot esittelivät useimmiten keittiö- ja siivoustarvikkeita, kuntoilulaitteita tai kauneudenhoidon välineitä.
Ylipirteät ja nopeatempoiset mainokset lupasivat ostajalle lähestulkoon kuun taivaalta. Tilaamalla tuotteen saattoi valmistaa viidessä sekunnissa aterioita, saada kiinteät jalat tai upeat vatsalihakset.
Vaikka ostostelevisiota esitetään yhä, sen kulta-aikaa elettiin 1990-luvun loppupuolelta 2000-luvun alkupuolelle.
Muistatko vielä nämä legendaariset tuotteet?
Ostostelevision hittituote 90-luvulta palasi markkinoille vuonna 2015. Kuva: Colourbox, Ostoskanava, kuvankäsittely: IS
Ostoskanavalla mainostetut tavarat olivat usein Yhdysvaltalaisia, mutta alkuaikoina mukaan mahtui myös joitakin suomalaisia tuotteita. Ehkä legendaarisin näistä oli liikemies Heikki Taipaleen (1963-2017) kehittämä Aromipesä.
1990-luvun hittituote käytti hyväkseen ruuan omaa alkulämpötilaa hauduttaen sen valmiiksi. Mainoksen mukaan Aromipesällä pystyi valmistamaan melkein mitä tahansa ruokaa: riisipuuroa, broileripataa, lihapullia, hernekeittoa tai jopa paistin.
Mustan styroksipadan luvattiin tekevän ruuanlaitosta helppoa, energiaa säästävää ja kärytöntä - ja mikä tärkeintä, aromit säilyivät hyvin.
Motor up -moottorinkäsittelyöljyä vertailtiin mainoksessa muihin markkinoilla oleviin tuotteisiin. Kuva: Colourbox, Ostoskanava, kuvankäsittely: IS
"Kuin mekaanikko pullossa." Näin kuvailtiin 90-luvun lopulla mainostettua Motor up -tuotetta.
"Ensiluokkaisen" moottorikäsittelyaineen hehkutettiin saavan vanhan romuautonkin moottori kehräämään kissan lailla. Myös uuden auton luvattiin hyötyvän tästä ihmeaineesta.
Veden läpäisevä Motor up kiinnittyi moottorin metalliosiin estäen sitä ruostumasta. Se tehosi mainoksen mukaan niin käynnistymisvaikeuksiin kuin moottorin epäilyttäviin ääniin.
Mainoksesta muistetaan hyvin jenkkiaksenteilla tuotetta haastatteluissa hehkuttavat miehet.
Phone relief -tuote vapautti molemmat kädet muihin hommiin lankapuhelimien aikana. Kuva: Colourbox, Ostoskanava, kuvankäsittely: IS
90-luvulla lähes jokaisessa suomalaisessa kodissa oli lankapuhelin, joiden luurit olivat kookkaita. Puhelimessa puhuminen vei yhden käden pois käytöstä, joka hankaloitti muiden asioiden hoitamista samanaikaisesti.
Phone relief -luurinpidike tarjosi tähän avun. Lankapuhelimen luuri teipattiin kiinni mustaan pidikkeeseen, joka asetettiin päähän - ja kuinkas ollakaan, puhelin pysyi korvalla ilman käsiä.
Mainoksessa esiteltiin, miten sen avulla pystyi kuorimaan porkkanoita, kutomaan, silittämään tai tekemään puutarhatöitä - ja puhumaan samalla puhelimessa. Sen avulla myös toimistotöiden hoitamiseen luvattiin lisää tehokkuutta.
Silverstar-puhdistuslevyn avulla pystyi puhdistamaan kodin metalliesineet ilman hankausta. Se lupasi poistaa pinttymät hopeasta, kullasta, koruista ja ruostumattomasta teräksestä.
Tähden muotoisia reikiä sisältävä levy laitettiin lämpimään veteen likoamaan metalliesineen kanssa. Veteen tuli laittaa myös lusikallinen ruokasuolaa.
Levyn teho perustui mainoksen mukaan elektrolyysiin, jolla tarkoitetaan sähkön avulla aikaansaatua kemiallista reaktiota.
Thigh Masterilla treenattiin sisäreisien lisäksi myös käsiä. Kuva: Colourbox, Ostoskanava, kuvankäsittely: IS
Näyttelijänä alunperin tunnetuksi tullut Suzanne Somers, 76, on jäänyt ihmisten muistiin ikonisen Thigh master -kuntoilulaitteen keulakuvana. Hän on paljastanut myöhemmin tienanneensa laitteen mainostamisella jättiomaisuuden.
Laitetta markkinoitiin pääsääntöisesti sisäreisien treenaamiseen. Taittuva härveli asetettiin jalkojen väliin, jonka jälkeen alettiin tehdä pumppaavaa liikettä.
Sillä pystyi treenaamaan myös käsiä tai vatsalihaksia. Tuotteen luvattiin antavan kauniit jalat ja tuloksia nopeasti. Mainoksessa vanhat farkut sujahtivat paremmin päälle reisijumppailujen jälkeen.
Thigh master -laitteella on edelleen kysyntää, ja Youtubesta löytyy lukuisia ohjevideoita, miten sen kanssa voi treenata.
90-luku oli nopeiden aurinkolasien kulta-aikaa, ja Mojave-aurinkolasit vastasivat tähän kysyntään.
Niiden erikoisuus piili siinä, että mukana tuli liuta vaihdeltavia ja erivärisiä linssejä: yhdet terassille, yhdet rannalle, yhdet urheiluun... Lisäksi sangat olivat joustavat.
Mainoksessa linssejä hakattiin valtavalla lekalla, eikä niihin tullut naarmuakaan.
Mukana sai myös puhdistussetin ja kätevän vyölaukkupussukan, jotta kaikki linssit pystyi ottamaan mukaan. Pussukka oli vedenkestävä.
Jos 1990- ja 2000-lukujen vaihteessa televisiosta ei tullut muuta, oli katsottava suomalaisen Passeli-tietokoneohjelman mainoksia. Kuva: Colourbox, Tomi Glad, kuvankäsittely: IS
Monet muistavat melkein ulkoa tietokoneohjelma Passelin mainospätkät, joilta ei voinut välttyä 1990- ja 2000-lukujen vaihteessa.
Kyseessä oli laskutus- ja myyntireskontraohjelma, jonka avulla pystyi hoitamaan yrityksen kotimaan laskutuksen ja sen seuraamisen.
Mainoksessa kehuttiin, miten laskun pystyi ohjelman avulla tulostamaan täysin tavalliselle paperille - ja vieläpä yrityksen logon ja viivakoodin kera.
2000-luvun puolella Passeli laajentui, ja valikoimaan tulivat Professional- ja Lite - vaihtoehdot.
Passeli teki jopa oman studio-ohjelman, jonka juontajana toimi Reijo Salminen. Mainosohjelmassa esiintyi Passeli-asiantuntija, jota Salminen haastatteli.
Kuten Aromipata, myös Passeli oli Heikki Taipaleen yrityksen tuote.
Värisevä Abtronic lupasi tuloksia 10 minuutin käytöllä päivässä. Kuva: Colourbox, Heli Saarela, kuvankäsittely: IS
Miten saada seksikäs vatsa? Jos 2000-luvun alun Ostoskanavaa oli uskominen, niin Abtronicilla tietenkin.
Mainoksessa esiteltiin, miten vyötärön ympärille kiinnitettävä laite lähetti sähkösykäyksiä, jotka saavat lihakset supistelemaan.
Mustavalkoisissa kuvissa tavalliset ihmiset tekivät tuskaisen näköisesti vatsalihaksia kovalla lattialla. Sitten värit palasivat, ja ruskettuneet ja lihaksikkaat ihmiset ottivat aurinkoa Abtronicit vyötäisillään.
Ennen ja jälkeen -kuvissa vyötäröltä kerrottiin lähtevän neljässä viikossa jopa 12 senttiä, jenkkakahvat sulivat pois ja pallomaha muuttui litteäksi.
Ei ollut siis ihme, että Abtronic joutui monessa maassa kuluttajaviranomaisten hampaisiin harhaan johtavasta mainonnasta ja sen esittäminen kiellettiin joissakin maissa - Suomessa mukaan lukien.
Sauna beltilla sai vatsan alueen hikoilemaan. Kuva: Colourbox, Katja Tähjä, kuvankäsittely: IS
Kuten Abtronic, myös Sauna belt kiinnitettiin vyötäisille - ja sen kerrottiin riittävän uskomattomien tuloksien saamiseen.
Sähkösykäysten sijaan Sauna beltin toiminta perustui siihen, että se lämmitti mahan aluetta, joka sai sen hikoilemaan. Lämpötilaa sai itse säädellä.
Laitteen pystyi kiinnittämään myös takapuolen tai reiden ympärille. Samalla kun Sauna belt paiski hommia, käyttäjä pystyi katselemaan rennosti televisiota tai pelaamaan pöytäpingistä.
Muutoskuvissa annettiin ymmärtää, että käytön avulla vatsamakkarat katoavat. Kuten Abtronicin myös Sauna beltin mainoksessa jäi mainitsematta, ettei rasvaa ole mahdollista polttaa paikallisesti.
Magic bullet -tehosekoittimen kehuttiin olevan pieni, mutta tehokas. Kuva: Colourbox, Katja Tähjä, kuvankäsittely: IS
Himoitun sukkulanmallisen tehosekoittimen mainos alkoi tilavasta keittiöstä, jonne raahautui juuri herännyttä väkeä.
Keittiösaarekkeen takana hääräävä iloinen juontajakaksikko alkoi valmistaa heille smoothieita. Pian keskustelu siirtyi Magic bullettiin, jolla pystyi valmistamaan käden käänteessä myös omeletin tai muffinitaikinan tai jauhamaan kahvipapuja.
Tehosekoittimen mukana tuli erilaisia teriä ja sekoitusastioita. Mukana sai myös "partymukeja", joihin sai rullattua erivärisiä reunuksia, jotta jokainen tunnistaa oman smoothiensa.
Mainoksessa kehuttiin, miten Magic bullet hoitaa valkosipulin pilkkomisen kolmessa sekunnissa, ja pestopasta syntyy viidessä sekunnissa. Aikaan ei kuitenkaan laskettu valkosipuleiden kuorimista tai pastan keittoa.
Mainoksessa esiteltiin myös, miten kompakti Magic bullet vie pöydältä tilaa vain kahvikupin verran.
Tavalliset rintaliivit eivät palvele modernin naisen elämää. Koko on aina väärä, ja olkaimet putoilevat. Lisäksi ne saavat aikaan "rumia selkämakkaroita".
Näin uskoteltiin Aire bra -mainoksessa. Sen sijaan Aire bra -rintaliivit olivat mainoksen mukaan "kuin toinen iho" ja niin mukavat, että niissä halusi jopa nukkua. Vaikka kangas oli ilmavaa, se kuitenkin tuki ja nosti rintoja.
Tavallisilta urheilurintaliiveiltä näyttävät Aire brat kelpasivat mainoksen mukaan myös asusteeksi. Ei siis haitannut, vaikka ne olisivat näkyneet juhlamekon kauluksesta.
Limenvihreä leikkuusetti teki ruuan pilkkomisesta hauskan näköistä puuhaa.
Nicer dicer oli mainoksen mukaan "leipälimpun kokoinen" astia, jonka kannessa oli leikkuuterät. Ruostumattomia teriä pystyi vaihtamaan, ja esimerkiksi perunan pystyi pilkkomaan 11 eri tavalla.
Läpinäkyvät ja astiat, joihin pilkotut raaka-aineet putosivat, olivat mainoksen mukaan niin hienoja, että ne sopisivat myös tarjoiluun tai mukaan otettaviksi.
Mukana sai myös ergonomisen kuorimaveitsen. Mainoksessa esiteltiin, miten kaikki osat olivat konepestäviä.
TetraSys Oy.