Kaisu Suopanki
Euroopan kuluttajajärjestö (BEUC) jäsenjärjestöineen on tehnyt Euroopan komissiolle ja kuluttajansuojayhteistyön verkostolle (CPC) valituksen Finnairin ja 16 muun eurooppalaisen lentoyhtiön harhaanjohtavista ilmastoväitteistä. Järjestön mukaan väitteet rikkovat EU:n sopimattomia kaupallisia menettelyjä koskevaa lakia. Se vaatii, että EU pyytää lentoalaa lopettamaan esittämästä väitteitä, joiden mukaan lentäminen on ympäristön kannalta kestävä tapa matkustaa.
Finnairin lisäksi kuluttajia harhaanjohtavat valituksen mukaan muun muassa Air Baltic, Air France, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair ja SAS.
Valituksen mukaan lentoyhtiöt antavat kuluttajille vaikutelman, että lentäminen olisi ympäristön kannalta kestävä tapa matkustaa. Esimerkiksi väitteet, joiden mukaan ylimääräisten hyvitysten maksaminen voi tasata tai kompensoida lennon hiilidioksidipäästöjä, ovat valituksen mukaan tosiasiallisesti virheellisiä.
Järjestö painottaa, että kompensointitoimien ilmastohyödyt ovat erittäin epävarmoja, kun taas lentomatkustamisen hiilidioksidipäästöjen aiheuttamat haitat ovat taatut.
- On täysin selvää, että lentomatkailu aiheuttaa merkittävän ja kasvavan osuuden kasvihuonekaasupäästöistä. Tämän tiedon valossa on uskomatonta, että lentoyhtiöt saavat vapaasti houkutella kuluttajia ilmastoystävällisillä viesteillä, kuten "CO2-kompensoitu" tai "CO2-neutraali", BEUC:n apulaispääjohtaja Ursula Pachl sanoi tiedotteessa.
Järjestö vaatii, että kilpailu- ja kuluttajansuojaviranomaisten tulisi pyytää lentoyhtiöitä hyvittämään maksut niiden asiakkaille silloin, kun lentoyhtiöt ovat harhaanjohtaviin väitteisiin perustuen ehdottaneet kuluttajille ylimääräisten "vihreiden" maksujen maksamista. Valituksen mukaan kuluttajia johdetaan harhaan, jos heiltä veloitettuja korkeampia maksuja väitetään käytettävän kestävien lentopolttoaineiden edistämiseen. Tällaiset polttoaineet eivät ole markkinavalmiita, ja äskettäin hyväksytyssä EU:n lainsäädännössä asetetaan erittäin alhaiset tavoitteet sille, kuinka paljon kestävää polttoainetta tulisi sisältyä lentokoneiden polttoaineseokseen, BEUC sanoo.
- Ilmailun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen tähtäävistä teknisistä ratkaisuista ei ole tulossa lähiaikoina laajamittaista todellisuutta, joten lentämisen kuvaaminen kestävänä liikennemuotona on puhdasta viherpesua, Pachl sanoi.
Valituksessa ovat mukana BEUC:n 22 jäsenjärjestöä 18 eri Euroopan maasta. Suomesta mukana on Kuluttajaliitto.