Koulutuslentotoiminta Hawk-suihkuharjoituskoneilla jatkuu, kertoo Ilmasotakoulu. Osa Hawkeista palaa käyttöön tänään Ilmavoimien komentajan päätöksellä.
Koneiden käytössä oli yli kuukauden pituinen tauko Keuruun Hawk-turman jäljiltä.
Lento-onnettomuudessa 15. toukokuuta koneen molemmat lentäjät pelastautuivat heittoistuimilla. Hawkin moottori oli sammunut jo ennen koneen osumista maahan.
Onnettomuuden syyksi on vahvistunut moottorivaurio. Onnettomuustutkinta jatkuu edelleen.
Palveluskäyttöön palautetaan tässä vaiheessa Mk 66 -mallin koneet, joita Ilmavoimilla on käytössään 16 kappaletta. Mk 51 -mallien tilapäinen lentokielto jatkuu tutkinnallisista syistä. Mk 66 -koneet palautetaan käyttöön, koska niissä on erilainen moottori kuin Mk 51 -koneissa.
Ilmasotakoulun mukaan tässä vaiheessa on saatu riittävät perusteet toisen konemallin käytölle.
- Lentokiellon purkaminen tapahtuu turvallisuus edellä, sanoo Hävittäjälentolaivue 41:n komentaja majuri Teemu Mahlamäki tiedotteessa.
Ilmavoimilla on yhteensä 31 Hawk-suihkuharjoituskonetta. Niistä suurin osa on sijoitettuna Ilmasotakouluun Tikkakoskelle.