Kiinalaisen BYD:n myynti Suomessa alkaa kolmen mallin voimin.
Maailman merkittävimpien sähköautovalmistajien podiumsijoilla jo pitkään paistatellut kiinalainen BYD tulee Suomeen ja avaa toukokuun loppupuolella brändimyymälän Espooseen.
Katso video täältä
Maahantuonnista vastaava RSA Suomi vahvistaa myynnin alkavan Atto3-katumaasturin sekä Han- ja Tang-mallien voimin.
Näistä Han on erityisesti takamatkustusmukavuudeltaan luokkaa korkeammallekin yltävä E-segmentin sedan. Tang on suuri ja tehokas seitsenpaikkainen ja nelivetoinen katumaasturi.
Atto3, Han ja Tang edustavat merkin jo pari vuotta vanhaa, edellistä sähköautosukupolvea.
Ikävä kyllä, erittäin mielenkiintoiset ja todella varteenotettavat Seal, ja etenkin noin 38 000 euron hintaluokkaan odotettu Dolphin eivät kuulu Suomen valikoimaan ainakaan ensivaiheessa.
BYD käyttää sähköautoissa yleisimmin totutun litiumioniakun sijaan monilta ominaisuuksiltaan poikkeavaa, sen omaa tuotantoa edustavaa litiumrautafosfaattiakkua. Blade-akkuteknologian erikoinen rakenne tekee myös autoista valmistajan mukaan noin 30 prosenttia kiertojäykempiä ja kolariturvallisempia.
Juttu jatkuu kuvien jälkeen.
Suomeen saapuvien mallien hinnat julkaistaan pian. Valmistaja on osaltaan ollut viime aikoina otsikoissa myös sähköautomalliensa hinnanleikkausten johdosta.
BYD-mallistolla on Suomessa neljän vuoden tai 120 000 kilometrin takuu autolle, sekä kahdeksan vuoden tai 160 000 kilometrin takuu akulle.
LUE SEURAAVAKSI: