Ilta Sanoma

Kuva: Toni Repo, Zuma / MVPhotos, Reuters

Toyotan tallipäällikkö kertoo nyt, miten hän selvisi noin 4,5 miljoonan euron verorästeistään.

Rallitähti Jari-Matti Latvalan äänestä kuultaa syvä helpotus. Aistittavissa on myös iloa ja hieman liikutustakin.

- Neljä ja puoli viime vuotta ovat olleet sen verran raskaita, että on vaikea löytää sanoja kuvailemaan tämänhetkisiä fiiliksiäni, jotka ovat luonnollisesti päinvastaiset, Latvala, 37, huokaa.

- Tunne on uskomattoman hyvä. En vielä käsitä selviytyneeni jostain sellaisesta, jota pidin muutama vuosi sitten miltei mahdottomana, Toyotan tallipäällikkö jatkaa.

Puhutaan Tuurissa tätä nykyä asuvan Latvalan raskaista veroveloista, joista hän on vastoin monien odotuksia selvinnyt jo lähestulkoon kokonaan, vieläpä odottamattoman lyhyessä ajassa.

- Käytännössä kaikki on kunnossa. Viimeinenkin maksuerä menee maksuun tämän vuoden puolella heti, kun pari teknistä asiaa etenee maaliin, hän selvittää.

Mistään pikkutaakasta ei ole ollut kyse. Ulosotto­laitoksen rekisterien mukaan rallimiehen maksuvelvollisuus on ollut peräti noin 4,5 miljoonaa euroa.

- Verottajan taannoinen päätös oli shokki. Tilannetta pahensi se, että olin juuri jäänyt työttömäksi, Latvala muistuttaa.

- Elämästäni tuli henkistä helvettiä. Olin ihmisenä aivan hajalla, hän viittaa vuosiin 2019-2020.

Jari-Matti Latvala on selvinnyt raskaista veroveloistaan jo lähes kokonaan.

Jari-Matti Latvala on selvinnyt raskaista veroveloistaan jo lähes kokonaan.

-?Verottajan taannoinen päätös oli shokki, Jari-Matti Latvala sanoo.

-?Verottajan taannoinen päätös oli shokki, Jari-Matti Latvala sanoo. Kuva: Petteri Kivimäki

Verottaja kiinnostui rallissa muun muassa kolme MM-hopeaa ja 18 osakilpailuvoittoa saavuttaneen Latvalan verovelvollisuudesta vuonna 2018.

Monacossa yli 10 vuotta asunut suomalaiskuuluisuus joutui silloin mankeliin, jota hän kuvailee "piinalliseksi".

Verottajan mukaan Latvala oli viettänyt verotuksen kannalta liikaa päiviä Suomessa vuosina 2014-2018. Latvala oli eri mieltä verottajan arvioista ja matkapäivien tulkinnasta.

Koska Latvala asui kiinteästi ulkomailla, hän oli Suomeen rajoitetusti verovelvollinen, joka käytännössä tarkoittaa, että verot maksetaan asuinmaahaan eikä Suomeen. "Verovapauden" ehto on, ettei oleskele Suomessa yli puolen vuoden määräajan.

- Ulkomailla asuessani en ollut Suomessa yli puolta vuotta, ja lisäksi matkustin työni vuoksi jatkuvasti eri puolille maailmaa. Verohallinnolla ei ollut siihen aikaa selkeää ohjeistusta matkapäivien laskentatavasta, mutta yleinen käsitys ulkomailla asuvilla oli, että vähintäänkin lähtöpäivä Suomesta katsottaisiin ulkomaanpäiväksi, Latvala kertoo.

- Saman tulkinnan mukaan itsekin elelin. Koska kuvittelin toimineeni oikein, verottajan karhukirje tuli täydellisenä yllätyksenä. Vuoden 2018 aikana havaitsin viettäneeni Suomessa verotuksellisesti liikaa päiviä, ja siitä vuodesta tein myöhemmin oma-aloitteisesti ilmoituksen verottajalle.

Jari-Matti Latvala asui Monacossa yli 10 vuotta.

Jari-Matti Latvala asui Monacossa yli 10 vuotta. Kuva: Eric Gaillard / Reuters

Kuva: Hannu Rainamo / Lehtikuva

Latvalan ja verottajan taistelu kulminoitui helmikuuhun 2020, jolloin verottaja antoi päätöksen tekemästään tarkastuksesta: se mätkäisi Latvalalle yhteensä noin kuuden miljoonan euron maksulapun.

- Verottaja esitti arvioita oleskelustani maailmalla ja katsoi, että niin lähtö- kuin paluupäiväkin olisi pitänyt laskea Suomessa vietetyiksi päiviksi. Päätöstä oli vaikea niellä, koska olin asunut ja tehnyt töitä ulkomailla jo yli vuosikymmenen. Tuntui, että minusta haluttiin väenväkisin ennakkotapaus, Latvala näkee.

- Aivan kuin olisi päätetty, että otetaan tuolta hyvin tienaavalta mieheltä rahat pois, Latvala sanoo.

Vuonna 2020 Verohallinnolta ilmestyi erillinen ohjesääntö matkapäivien laskentaa varten.

- Se oli itseni kannalta valitettavasti liian myöhään. Siinä vaiheessa verottaja oli jo päättänyt asiani.

Fordilla, Volkswagenilla ja Toyotalla MM-sarjassa ajanut Latvala teki asianajajansa kanssa verojen kokonaissummasta oikaisuvaatimuksen. Verottaja heltyi ja alensi kokonaistaakkaa noin 1,5 miljoonalla eurolla.

- Verohuojennus auttoi paljon, mutta kun verovelkaa jäi silti 4,5 miljoonaa euroa, niin edelleenkään ei naurattanut, Latvala muistelee.

- Olen läpi elämäni pitänyt kunnia-asiana, että en ole velkaa mihinkään suuntaan. Paineeni kasvoivatkin hurjiksi, koska en vuonna 2020 todellakaan tiennyt, miten oikeasti selviäisin verorästeistäni.

Latvala ja kartturi Miikka Anttila Toyotalla Jyväskylässä 2019.

Latvala ja kartturi Miikka Anttila Toyotalla Jyväskylässä 2019. Kuva: Skrivanek Petr / CTK / ZUMA / MVPHOTOS

Projektin aikana ulosottomies otti Latvalan ylellisen Helsingin-talon haltuunsa lyhentämään velkataakkaa. Se ei Latvalan mukaan kuitenkaan ollut takaiskuista raskaimpia, koska hän ei ollut sinne missään vaiheessa muuttanutkaan.

- Pahinta oli, että tunsin urani MM-kuskina kaatuneen tähän kiistaan, Latvala sanoo huokaisten.

- Kolaus oli raju, koska minulla olisi ollut edelleen paljon annettavaa MM-tasolla. Minusta olisi ollut yhä voittamaan MM-osakisoja.

Rallille joka solullaan omistautunut Latvala ajoi Toyotalla MM-sarjaa vielä vuonna 2019, mutta vaatimattomien tulostensa vuoksi hän jäi vaille jatkosopimusta. Jatkuva alisuorittaminen kummastutti, sillä vielä kaudella 2017 hän oli taistellut Toyotan puikoissa uskottavasti maailmanmestaruudesta.

- Ratin takana olen yleensä pystynyt unohtamaan kaikki murheenikin. Ralli on tavallaan ollut henkinen turvasatamani, mutta silloin 2019 en pystynyt enää pitämään ajatuksiani kasassa, Latvala korostaa.

- Verotaistelun vuoksi mietin myös kisojen aikana erilaisia uhkakuvia, ja keskittymiseni herpaantui.

Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Kiista verottajan kanssa uuvutti Latvalan mukaan jo siinä mielessä, että verottaja kaivoi esiin kaiken mahdollisen tiedon - esimerkiksi sen, missä ja milloin hän oli käyttänyt ruokakaupan bonuskorttiaan.

Vuosi 2019 oli ralliässälle muutenkin raskas, koska parisuhde viihdepersoona Maisa Torpan kanssa ajautui karille. Ero aiheutti suuren julkisuusmylläkän, jonka Latvala halusi unohtaa omistautumalla vielä vuoden 2020 alussa täysillä ajatukseen MM-paluusta.

- Tarkoituksenani oli ajaa 2020 vähintään kaksi MM-kisaa yksityistallin kuskina, ja niin hyvin, että näytöt riittäisivät tehdastallivalintaan. Ruotsissa auto kuitenkin hajosi heti, ja sitten iski koronapandemia, joka puolestaan vei toisen näyttöpaikan, Latvala kertaa.

- Kaikki tuntui olevan minua vastaan. Tuntui epäoikeudenmukaiselta, ja siinä tuskassa vajosin ihmisenä tosi pohjalle. Tuli vietettyä unettomia öitä, ja jokusen kerran itkettikin.

Pelastus löytyi lähempää kuin Latvala olisi kertomansa mukaan voinut kuvitellakaan: Toyotalta. Loppuvuoden 2020 eittämättä kuumin ralliuutinen oli Latvalan palkkaus Toyotan tallipäälliköksi.

Vaikka suomalaisen kaasupoljin ei ollut viipynyt pohjassa 2019, Toyotan japanilaispomot uskoivat häneen epäröimättä. He luottivat suomalaiseen paitsi rallitietäjänä myös ihmisjohtajana.

- Pääsy Toyotan tallipäälliköksi oli mielettömän upea juttu, olen siitä ikuisesti kiitollinen, Latvala alleviivaa.

- Se käänsi uuden sivun elämässäni. Sain ainutlaatuisen mahdollisuuden elää yhä MM-rallin maailmassa, ja samalla uskoni verotaakasta selviämiseen kohosi ratkaisevasti. Työttömänä olisi ollut hankala löytää tarvittavat miljoonat.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala Uudessa-Seelannissa 2022.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala Uudessa-Seelannissa 2022. Kuva: Nikos Katikis/LPS via ZUMA / MVPhotos

Latvala kertoo saaneensa noin 4,5 miljoona euroa kasaan palkkatöitä tekemällä, säästöjään käyttämällä sekä jonkin verran omaisuuttaan myymällä. Hän sanoo luopuneensa muun muassa yhdestä itselleen rakkaasta ja arvokkaasta kilpa-autosta.

- Projekti on ylipäätään vaatinut poikkeuksellisen paljon työtä, Latvala painottaa.

- Toisaalta on ollut helpottavaa tietää, että edessä häämöttää yksi selkeä maali, johon päästyäni voin aloittaa elämäni ikään kuin uudestaan.

Latvala jatkaa ensi kaudella Toyotan tallipäällikkönä. Siinä sivussa hän pyörittää omaa yritystään ja ajaa jälleen joitakin kisoja harrastusmielessä.

- Jos saisin paljon testikilometrejä alle, uskoisin pystyväni ajamaan edelleen hyvin MM-tasolla. Nyt on kuitenkin parempi keskittyä tähän hetkeen, jossa tunnen itseni onnelliseksi, tallipäällikkönä jo huippumenestystä saavuttanut Latvala sanoo.

- Hävisin taistelun verottajalle, mutta voitin elämäni takaisin. Se on tärkeintä.

Fakta

Kuva: Lehtikuva

Ulkomaille pysyvästi muuttaneet Suomen kansalaiset ovat usein rajoitetusti verovelvollisia.

Rajoitetusti verovelvollinen henkilö on verovelvollinen Suomeen vain Suomesta saaduista tuloista. Esimerkiksi Suomessa olevasta kiinteistöstä saatavista vuokratuloista on maksettava verot Suomeen vaikka asuisi kiinteästi ulkomailla.

Ulkomailla asuvasta, rajoitetusti verovelvollisesta Suomen kansalaisesta tulee Suomessa yleisesti verovelvollinen, jos hän oleskelee Suomessa yhtäjaksoisesti yli kuusi kuukautta tai hänen varsinainen asuntonsa ja kotinsa on Suomessa.

Oleskelu ei ole sidottu kalenterivuoteen.

Jos verohallinnon tietoon tulee, että ulkomailla asuvan henkilön kuuluisikin olla yleisesti verovelvollinen Suomessa, verohallinto pyytää verovelvolliselta selvitystä tilanteesta.

Jos selvitystä ei saada, verohallinnolla on mahdollisuus pyytää vertailutietoja esimerkiksi pankeilta tai pyytää tietoja virka-apuna ulkomailta.

Veronmaksajain keskusliiton lakiasiain johtaja Vesa Korpela sanoo IS:lle, ettei asumiskuvioiden tulkitseminen ole aina todellakaan yksinkertaista. Esimerkiksi moottoriurheilutähdet oleskelevat vuoden aikana työnsä vuoksi eri puolilla maailmaa.

-?Nykyaikaiset maailmankansalaiset reissaavat ympäri maailmaa ja heillä on tukikohtia monessa maassa. Kukaan ei yritä välttämättä huijata millään tavalla, vaan välillä on ihan oikeasti vaikea arvioida, missä on varsinainen asunto ja koti.

-?Siitäkin tulee usein riitaa, kun kaksi valtiota haluaa verottaa samaa henkilöä vakituisena asujana.

Jos henkilö päätyy verottajan syyniin, tarkistukseen menee moni asia.

-?On tapauksia, jossa eläkeläiset, jotka asuvat vuodesta noin puoli vuotta Espanjassa ja puoli vuotta Suomessa, ovat joutuneet selvityksen kohteeksi. Siinä on selvitetty luottokorttien käytöstä lähtien kaikki asiat, sähkön kulutukset, lehtien tilaukset ja niin edelleen.

Marko Lempinen, Jelena Leppänen

Ulkomaanverotuksesta kertova artikkeli on julkaistu Ilta-Sanomissa alun perin 16.10.2019, kun Latvalan verokiista oli tullut julkisuuteen.

Lue lisää: Verotaistelu pitää Jari-Matti Latvalan sinkkuna: "Voimani ja energiani eivät yksinkertaisesti riitä"

Lue lisää: Kirja: Jari-Matti Latvala avautuu rajusti verohelvetistään - taustalla kummittelee vanhempien verotarkastus: "Pelolla ohjaamista"

Lue lisää: Verottajalta kova päätös: Jari-Matti Latvalan omaisuutta ulos­mittaukseen miljoonien eurojen edestä

Ilta Sanoma
samedi 10 décembre 2022 08:10:00 Categories: Ilta Sanoma Ralli

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.