Niin sanotut uudet jakelureitit eli harmaatuonti ja salakuljetus eivät ole pystyneet kattamaan Venäjän varaosatarpeita.
Monet autokorjaamot Venäjällä seisovat nyt lähes tyhjänpanttina. Kuvituskuva. Kuva: Pekka Söderlund
Venäjän suurista kaupungeista yksinomaan Pietarissa ja Moskovassa on jouduttu konkurssin tai sen vakavan uhan vuoksi sulkemaan yhteensä jo 444 autokorjaamoa, raportoi sanomalehti Izvestija.
Sulkemisten syynä ovat Ukrainan sotaan liittyvien pakotteiden vuoksi syntynyt vakava komponenttipula sekä autojen varaosa-, huolto- ja korjaushintojen nouseminen kriisin myötä pilviin.
Esimerkiksi monien länsimerkkien kolari- ja korikorjaukset ovat muuttuneet käytännössä mahdottomiksi, sillä varaosina myytävät ajovalot, puskurit ja lokasuojat ovat loppuneet Venäjältä osin jo kokonaan.
Lue lisää: Venäjän valtiollinen uutistoimisto raportoi autoilijoiden pahenevasta ahdingosta - kaupoissa jo runsaasti väärennettyjä osia
Inflaation kurittamat asiakkaat ovat myös alkaneet säästää autoilukuluissa laajalti, mikä on aiheuttanut Venäjän auto- ja korjaamoalalle suoranaisen syöksykierteen.
-?Mitä enemmän temppuja täytyy keksiä tavaran toimittamiseksi, sitä kalliimpaa ja hitaampaa se on. Auton, jopa edullisimman, ylläpito on muuttunut kalliiksi iloksi. Tästä syystä menetämme asiakkaita, AvtoRem-korjaamoketjun Jevgeni Proshletsov kertoo Izvestijalle.
Autojen ja muiden laitteiden osia on pyritty saamaan Venäjälle aktiivisesti jo keväästä saakka niin sanottuja vaihtoehtoisia reittejä pitkin eli muun muassa salakuljettamalla ja eri tavoin harmaatuomalla. Tuontikieltojen ja pakotteiden kiertäminen on kuitenkin onnistunut autoalalla lopulta vain paikoin ja varsin pienessä mittakaavassa.
TetraSys Oy.