Renault 4:n eli suomalaisittain Tippa-Rellun tuotannon päättymisestä on 30 vuotta, mutta Pariisin autonäyttelyssä esitelty Renault 4ever Trophy tarjoaa maistiaisen tulevasta.
Renault 4ever Trophyn maavara on 20 senttimetriä. Lähes olemattomat korin ylitykset puoltavat maastoajoa. Kuva: Eric Piermont /AFP
Tippa-Rellua myytiin yli kahdeksan miljoonaa kappaletta yli sadassa eri maassa. Nyt Renault 4ever Trophy -tutkielma herättää mallin henkiin.
Voimakkaassa ulkonäössä voi hyvällä tahdolla nähdä muotoilullisia yhtymäkohtia alkuperäiseen 4L-malliin, sillä mittasuhteet ovat melko samanlaiset kuin vuosikymmeniä sitten.
Toimitusjohtaja Luca de Meo poseeraa uusvanhan Tippa-Rellun edessä. Hiilikuituisella katolla on mukana varapyörä ja takaovessa lapio sekä irrotuslevyt hankalaan maastoon. Jokaisessa pyörässä on kompressori, jolla renkaan ilmanpaineen voi säätää sisältä maastoajoon sopivaksi. Kuva: Eric Piermont / AFP
Tutkielma on kuitenkin esikuvaansa isompi. Esimerkiksi kori on lähes puoli metriä pidempi. Alkuperäisessä 4L:ssä oli yli 2,4 metrin akseliväli. Uudessa sähkömoottorisessa 4ever Trophyssä akseliväli on 2,57 metriä.
Silloin ennen. Kuva: Kimmo Taskinen
TetraSys Oy.