Ilta Sanoma

Jos Detur asetetaan konkurssiin tai todetaan maksukyvyttömäksi, kuluttajille korvataan etukäteen maksetut ja saamatta jääneet matkapalvelut yrityksen asettamasta vakuudesta, KKV kertoo.

Jos Detur on jo ilmoittanut peruuttavansa matkapaketin, KKV ohjeistaa vaatimaan rahanpalautusta yritykseltä kirjallisesti.

Jos Detur on jo ilmoittanut peruuttavansa matkapaketin, KKV ohjeistaa vaatimaan rahanpalautusta yritykseltä kirjallisesti. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Matkatoimisto Deturin asiakkaat odottelevat yhä epätietoisina ohjeita ja tietoja matkatoimiston tilanteesta ja rahanpalautusten aikataulusta.

Detur ilmoitti syyskuussa peruvansa loppuvuoden matkat. Kuluttajailmoitusten perusteella myös joitain vuoden 2023 matkoja on peruttu. Matkalla syyskuussa olleilta on myös lomakohteiden hotelleissa vaadittu maksamaan tuplasti majoituksesta, ja asiakkaat odottavat saavansa korvauksia tästä.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoi perjantaina ohjeista kuluttajille ja tietoa asian etenemisestä kuluttaja-asiamiehen valvonnassa.

Ohjeita Deturin asiakkaille

1. Jos matkan kesto lyhentyi tai matkajärjestelyihin tehtiin muita muutoksia, esimerkiksi paluupaikkakunta vaihtui sovitusta, Deturilta voi vaatia hinnanalennusta.

1. Jos matkalla joutui maksamaan uudestaan matkapakettiin sisältyneistä palveluista tai ylimääräisiä kustannuksia syntyi, voi vaatia Deturilta vahingonkorvausta.

3. Jos matkassa oli puutteita, voit vaatia korvausta myös lomanautinnon menetyksestä. Kuluttajariitalautakunnan linja näissä korvauksissa on ollut hyvin maltillinen.

4. Jos Detur on jo ilmoittanut peruuttavansa matkapaketin, vaadi rahanpalautusta yritykseltä kirjallisesti. Jos peruutus aiheutui Deturin toiminnan keskeytymisestä, voi lisäksi vaatia vahingonkorvausta toteen näytettävistä kuluista.

5. Rahanpalautus pitää tehdä ilman aiheetonta viivytystä. Jos olet maksanut matkasi luotolla, voit vaatia rahanpalautusta luottoyhtiöltä.

6. Jos Detur ei ole vielä perunut loppuvuoden tai vuoden 2023 matkaa, älä tee peruutusta itse, vaan odota lisäohjeita.

7. Jos et ole saanut vaatimuksestasi huolimatta matkan hinnan palautusta Deturilta tai luottoyhtiöltä, vaadi hinnanpalautusta Kammarkollegietilta 3 kuukauden kuluessa siitä, kun sait Deturilta peruutusilmoituksen. Muuten saatat menettää oikeutesi saada palautusta vakuudesta.

8. Korvaus- tai rahanpalautusasioissa ei juuri nyt kannata olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan, sillä se ei tässä tilanteessa voi tehdä mitään asian edistämiseksi.

Jos matkanjärjestäjä asetetaan konkurssiin tai todetaan maksukyvyttömäksi, kuluttajille korvataan etukäteen maksetut ja saamatta jääneet matkapalvelut yrityksen asettamasta vakuudesta.

Detur Finland siirsi vakuutensa Ruotsiin kesällä 2021 omistuspohjan muutoksen yhteydessä, mikä on EU-säännösten puitteissa mahdollista. Vakuuksia valvova viranomainen on Ruotsin Kammarkollegiet, joka myös päättää vakuuden käyttöönotosta ja siitä mahdollisesti maksettavista korvauksista.

KKV:n mukaan Detur Finland on jo kolmatta kertaa vireillä kuluttaja-asiamiehellä sitten vuoden 2020. Tänä vuonna kuluttaja-asiamies otti Deturin uudelleen vireille selvittääkseen keväästä alkaen peruutettuja matkoja ja niiden maksunpalautuksia.

Toiminnan keskeytyksen aiheuttaman epäselvyyden myötä kuluttaja-asiamies on pyytänyt Detur Finlandilta uutta selvitystä, jonka määräaika menee umpeen ensi viikolla.

Lue lisää: Deturin asiakkaat eivät ole saaneet rahojaan, yhtiön johto painui maan alle - "Ei tämä mitään hyvää kerro yleensä"

Lue lisää: Deturin lomalaiset ihmettelevät tietoja paluulennosta - Tuulan 70-vuotisjuhlien risteily vaihtui epätietoiseen odotteluun

Ilta Sanoma
vendredi 14 octobre 2022 13:24:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.