Komisario Hannu Kontolan mukaan nuorten kuskien aiheuttamia kuolonkolareita yhdistää usein se, että onnettomuuden hetkellä kyydissä on ystäviä ja mittarissa liian paljon nopeutta.
"Nuoret ottavat turhan kovia riskejä liikenteessä", sanoo komisario Hannu Kontola Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikenneyksiköstä. Kuva: Soila Puurtinen, Poliisi, Seppo Sirkka / Lehtikuva
Suomessa on tapahtunut muutaman kuukauden aikana useita kohtalokkaita liikenneonnettomuuksia, joissa on ollut osallisina nuorehkoja kuljettajia.
Komisario Hannu Kontola Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen liikenneyksiköstä kertoo, että poliisin tietoon on tullut paljon nuorten kuskien aiheuttamia, pahojakin kolareita.
-?Se johtuu varmasti siitä, että nuoret, varsinkin miehet, tuntuvat ottavan turhan kovia riskejä liikenteessä, Kontola sanoo.
Nuorten kuskien aiheuttamia kuolonkolareita yhdistää usein se, että turma-auton kyydissä on monesti ystäviä ja ajonopeus on reippaasti rajoitusten yläpuolella. Lisäksi kolarit ajoittuvat Kontulan mukaan usein yöaikaan.
Kuinka vastaavia kolareja voitaisiin ehkäistä?
-?Se onkin hyvä kysymys. Jos jotain olisi tehtävissä se varmasti tehtäisiin. Yksi kehittämisen paikka olisi esimerkiksi liikenneasioihin liittyvässä asennekasvatuksessa,joka lähtee jo kotoa, Kontola toteaa.
Kontola muistuttaa, että ihmisen aivot ja itsesuojeluvaisto vaativat aikaa kehittyäkseen. Nuorilla esiintyy harkintakyvyn puutetta noin 25 ikävuoteen asti, Kontola sanoo.
Kontolan mukaan ilmiö korostuu alle 18-vuotiaiden kuljettajien keskuudessa. Tällä hetkellä henkilöauton ajokortin voi saada 17-vuotiaana poikkeusluvalla, jos nuoren säännöllinen kulkeminen kouluun, töihin, työssäoppimiseen tai harrastukseen on esimerkiksi kulkuyhteyksien vuoksi hankalaa.
Kaikille 17-vuotiaille ajokortin mahdollistava laki on eduskunnassa käsiteltävänä. Sen myötä ikäpoikkeuslupa poistuisi, ja ajokortin voisi saada 17-vuotiaana pelkällä huoltajan suostumuksella.
-?Siitä on ollut paljon puhetta, että onko 17-vuotiaille syytä antaa ajokortteja ollenkaan. Muistan lukeneeni sellaista tilastoa, josta kävi ilmi, että alaikäiset kolaroivat prosenttiosuudella enemmän, kuin vähän vanhemmat. Alaikäisten ikäluokassa riski korostuu, Kontola kertoo.
Lauantaina 9. heinäkuuta Satakunnassa sijaitsevassa Eurassa tapahtui vakava liikenneonnettomuus, joka vaati paikallisen 13-vuotiaan tytön hengen.
25-vuotiaan miehen kuljettama henkilöauto törmäsi illalla mopoautoon, jonka kyydissä oli onnettomuudessa kuolleen matkustajan lisäksi 16-vuotias kuljettaja, joka loukkaantui vakavasti.
Osuman seurauksena mopoauto kulkeutui vastaantulevien kaistan ohi ja kaatui viereisen sänkipellon ojaan. Audin kuljettaja selvisi kolarista ilman vakavia vammoja.
Osa mopoautosta jäi raahautumaan henkilöauton keulaan Euran liikenneonnettomuudessa. Kuva: Poliisi
Audia ajanut mies oli lauantaisena iltana palaamassa baarireissulta ja juonut itseensä tuhtiin 2,33 promillen humalaan. Hän ajoi tuntuvaa ylinopeutta eikä ollut kiinnittänyt turvavyötään. Hänellä ei myöskään ollut ajo-oikeutta lukuisten aiempien liikennerikostensa vuoksi.
-?Mua rupesi väsyttämään ja olin liian kännissä. Ajattelin mennä kotiin nukkumaan, mies kertoi poliisille.
Tapausta käsiteltiin Satakunnan käräjäoikeudessa Porissa tiistaina 11. marraskuuta. Audia kuljettaneelle euralaismiehelle vaaditaan 11 vuoden vankeusrangaistusta taposta, tapon yrityksestä, törkeästä rattijuopumuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta ja lievästä vahingonteosta.
Vain muutama viikko Euran kuolonkolarin jälkeen Savonlinnassa sattui liikenneonnettomuus, jossa menehtyi kolme noin 20-vuotiasta, paikallista nuorta aikuista.
Henkilöauto, jonka kyydissä oli neljä nuorta, ajautui varhain lauantaiaamuna ajoratojen keskikaistan kivetykseen ja siitä ajokaistojen väliselle alueelle oikea kylki edellä. Lopulta auto törmäsi liikenteenjakajan opastinpylvääseen. Yksi nuorista, joka omisti turma-auton, kiidätettiin vakavasti loukkaantuneena Kuopion yliopistolliseen sairaalaan.
Onnettomuus tapahtui Rantasalmentiellä, lähellä Savonlinnan keskustaa. Katsastamaton ja liikenteestä poistettu Volvo-merkkinen auto katkesi onnettomuudessa kahtia.
Savonlinnan onnettomuuspaikalle tuotiin kynttilöitä ja kukkia. Kuva: Soila Puurtinen / IS
Poliisin mukaan henkilöautolla oli olosuhteisiin nähden liikaa nopeutta mittarissa. Alueen nopeusrajoitus on 60 km/h ja sää oli onnettomuuden aikaan sateinen.
-?Ilmeisesti tilannenopeus on ollut sen verran suuri, että auton hallinta on menetetty. kommentoi päivystävä tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Petri Pirronen IS:lle onnettomuuspäivänä.
Kaksi onnettomuudessa menehtyneistä turma-auton matkustajista oli seurustellut keskenään useamman vuoden ajan. He olivat kihlautuneet viime vuonna loppuvuodesta ja heidän esikoislapsensa syntyi tammikuussa.
IS:n haastattelemat uhrien ystävät kertoivat onnettomuudessa menehtyneiden kahden miehen ja naisen olleen palaamassa kotiin jatkoilta lauantaina aamuyöllä.
- He yrittivät hommata kyytiä kotiin kaupungin toiselta puolelta. Kaikki taksit olivat varattuja tuohon aikaan, joten he olivat viiden aikaan aamulla kyselleet, onko ketään kavereita liikenteessä, ystäväkaksikko kertoi.
Kyytiä päätyi tarjoamaan nuori paikallinen mies, joka omisti turma-auton. Hän on paikallisten nuorten keskuudessa tunnettu vastuuttomasta liikennekäyttäytymisestään, ja syyllistynyt viime vuoden lopulla päihtyneenä liikennerikoksiin.
Tapausta alettiin tutkia törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kolmena kuolemantuottamuksena.
Lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna kaksi henkilöä kuoli ja kahdeksan loukkaantui Porvoossa tapahtuneessa onnettomuudessa.
Kolarin aiheuttajaksi epäillyssä Audissa oli 18-vuotiaan mieskuskin lisäksi toinen 18-vuotias mies, 16-vuotias poika, kolme 16-vuotiasta tyttöä ja kaksi 15-vuotiasta tyttöä. Kolme matkustajista oli kolarin tapahtumahetkellä auton takakontissa.
Kolarissa kuolivat 20- ja 26-vuotiaat miehet, joista toinen oli kuljettajana ja toinen matkustajana Skodassa, johon melko hiljattain kortin saaneen kuskin kuljettama Audi törmäsi.
Poliisin mukaan Skoda oli sinkoutunut Läntisen Mannerheiminväylän ja Hornhattulantien risteyksessä sattuneessa törmäyksessä noin sadan metrin päähän kolaripaikasta.
Audi-kuskin uskotaan ajaneen huomattavaa ylinopeutta. Häntä epäillään kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeistä vammantuottamuksista.
Porvoon kolaripaikalta pois kuljetetut autot tuhoutuivat onnettomuudessa. Kuva: Seppo Sirkka / Lehtikuva
TetraSys Oy.