Ilta Sanoma

Liikenneköyhyys tarkoittaa tilannetta, jossa ihmisten liikkumisen tarpeet eivät täyty.

Erityisesti yhteiskunnan autoriippuvuus altistaa raportin mukaan liikenneköyhyydelle, sillä Suomessa oma auto on monille työssäkäyville välttämättömyys.

Erityisesti yhteiskunnan autoriippuvuus altistaa raportin mukaan liikenneköyhyydelle, sillä Suomessa oma auto on monille työssäkäyville välttämättömyys. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Sosialidemokraattista puoluetta lähellä oleva ajatushautomo Kalevi Sorsa -säätiö on julkaissut raportin, jossa professori Heikki Liimatainen pureutuu liikenneköyhyyden ilmenemismuotoihin sekä ratkaisuihin sen vähentämiseksi.

Lue lisää: Bensan ja dieselin hinta on nyt laskusuunnassa - yhdessä maassa litrahinta ylitti jo kolmen euron rajan

Liikenneköyhyys tarkoittaa, että henkilöllä ei ole mahdollisuutta toteuttaa päivittäisiä liikkumistarpeitaan kohtuullisella vaivalla, kohtuullisessa ajassa, kohtuullisin kustannuksin ja liikenteen haittavaikutuksille kohtuuttomasti altistumatta.

Kaikkiaan kyseessä on melko monimutkainen ilmiö, jota on tutkittu Suomessa vasta vähän.

Liimatainen sanoo, että kaikki autolla ajaminen ei ole ympäristön kannalta kestävää eikä edes yhteiskuntataloudellisesti järkevää.

-?Julkisen keskustelun ja poliittisen päätöksenteon tulisi siirtyä pois pelkästään polttoaineen hinnan nousuun keskittymisestä. Keskiöön tulisi nostaa kestävän liikenteen kehittäminen. Kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä edistämällä vähennetään päästöjä ja parannetaan kansanterveyttä. Samalla edistetään liikenneturvallisuutta ja vähennetään liikenneköyhyyden riskiä.

Lue lisää: Yksinelävien autoköyhyys on Suomessa koko EU-alueen pahinta - näin moni sinkku ilmoittaa nyt, ettei omaan autoon ole kerta kaikkiaan varaa

Raportissa muun muassa todetaan, että liikenneköyhyys kietoutuu muihin yhteiskunnan eriarvoistaviin tekijöihin. Esimerkiksi pienituloiset kotitaloudet ovat raportin mukaan alttiimpia liikenneköyhyydelle, koska pienituloisilla on harvemmin auto ja ne kärsivät suhteessa enemmän liikenteen kallistumisesta.

Myös sukupuoli vaikuttaa riskiin altistua liikenneköyhyydelle ja liikenteen haitallisille ulkoisvaikutuksille, kuten ilmansaasteille. Raportti kertoo, että naiset liikkuvat jalan ja käyttävät joukkoliikennettä enemmän kuin miehet. Lisäksi naisvaltaisilla aloilla on vähemmän mahdollisuuksia tehdä etätöitä kuin miesvaltaisilla aloilla, joten naiset ovat riippuvaisempia julkisesta liikenteestä.

Erityisesti yhteiskunnan autoriippuvuus altistaa raportin mukaan liikenneköyhyydelle, sillä Suomessa oma auto on monille työssäkäyville välttämättömyys.

Lue lisää: EU:n tuore köyhyystilasto: Näin monella suomalaistaloudella ei ole varaa ajaa autolla

"Kestävän liikkumisen tavoitteista huolimatta monet yhdyskuntarakenteen uudistukset ovat lisänneet autoriippuutta, ja työmatkojen keskipituus on kasvanut kaikkialla Suomessa vuosina 1990-2015. Kun palveluja on keskitetty ja palveluverkkoa on harvennettu, autottomat kotitaloudet ovat sekä alttiita liikenneköyhyydelle että eriarvoisessa asemassa autollisiin kotitalouksiin verrattuna. Toisaalta myös autolliset kotitaloudet altistuvat liikenneköyhyydelle polttoaineiden hinnan noustessa, jos julkisen liikenteen tarjonta on huono."

Ilta Sanoma
mercredi 12 octobre 2022 19:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.