Ilta Sanoma

Kalle Rovanperän kuntovalmentaja Taavi Kuupponen kertoo mielenkiintoisesti nuoresta suomalaiskuljettajasta.

Taavi Kuupponen on Kalle Rovanperän kuntovalmentaja ja hieroja.

Taavi Kuupponen on Kalle Rovanperän kuntovalmentaja ja hieroja. Kuva: Hannu Rainamo

Tuore rallin maailmanmestari Kalle Rovanperä ei ole mikään punttikalle tai maraton-juoksuun hurahtanut himokuntoilija. Moottoriurheilussa ja etenkin rallissa tarkoituksenmukaiset ominaisuudet ovat 22-vuotiaalla Rovanperällä kuitenkin erinomaiset.

Näin voi päätellä Rovanperän kuntovalmentajan ja hierojan Taavi Kuupposen puheista.

Kuupponen - niin kuin monet muutkin Rovanperän tuntevat - kehuvat Kallen henkisiä ominaisuuksia. Kuupponen, 35, ottaa asian esille välittömästi, kun häneltä kysyy Rovanperän fyysisestä suorituskyvystä. Ja mikäs siinä, henkinen kantti ja fyysinen suorituskyky kietoutuvat tietenkin toisiinsa, kun kyse on huippu-urheilusta - ja ylipäätään elämästä.

-?Kallen ylivoimaisesti suurin vahvuus on korvien välissä. Hänellä on ihan käsittämätön keskittymiskyky. Mitä tiukempi paikka, niin sitä paremmin hän suoriutuu, Kuupponen sanoo.

Seuraavaksi Kuupponen ottaa esille Rovanperän mainion reaktiokyvyn, joka on oleellinen asia rallin ajamisessa.

-?Kallella on ihan helkkarin hyvä reaktiokyky!

Toyotan MM-tallissa työskentelevä Kuupponen kertoo kiehtovan esimerkin Rovanperän reaktioista.

-?Joka aamu kun hän lähtee kilpailuissa erikoiskokeille, niin teemme sellaisen herättelevän harjoitteen. Minä availen kämmeniäni ja Kallen pitää ehtiä napauttamaan sormillaan siihen käteen, jonka avaan nyrkistä auki. Pyrin tekemään sen niin nopeasti kuin pystyn, mutta Kalle tekee koko kauden aikana ehkäpä 1-2 virhettä tässä harjoitteessa, valmentaja raportoi.

-?Voisi sanoa, että maallikolla voisi mennä jopa joka toinen napautus tässä väärin, Kuupponen jatkaa.

Taavi Kuupponen pitää huolta Kalle Rovanperän kunnosta ja vireystilasta.

Taavi Kuupponen pitää huolta Kalle Rovanperän kunnosta ja vireystilasta. Kuva: HANNU RAINAMO

Rovanperä harjoittelee säännöllisesti myös kuntosalilla. Rallissa kuljettaja ei voi kuitenkaan painaa paljon, joten lihasmassan kerääminen on turhaa. Voiman pitää olla tarkoituksenmukaista, eli tässä tapauksessa räjähtävää. Myös kestävyysominaisuudet täytyy pitää lihaskuntoharjoittelussa mielessä.

-?Isoja hauiksia ei tarvita. Hypimme loikkia, ja salilla teemme liikkeitä välillä räjähtävästi ja välillä rauhallisemmin.

-?Salilla ovat perusliikkeet käytössä, ylä- ja alataljaa, kyykkyä ja penkkipunnerrusta. Ei siellä mitään sirkushuveja ole tarjolla, eikä meidän ole järkeä latoa penkkipunnerrusraudoiksi 150 kiloa ja tehdä kahden toiston sarjoja, Kuupponen sanoo.

Tasapaino on myös rallikuljettajalle tärkeä ominaisuus.

-?Sitäkin harjoittelemme säännöllisesti.

Lisäksi rallimies tarvitsee myös kestävyyttä ja sitkeyttä. Ajopäivät ovat pitkiä, eikä keskittyminen saisi herpaantua turhan puuskuttamisen takia. Kestävyysominaisuuksien vaaliminen vaatii erityyppisiä juoksulenkkejä ja muun muassa hiihtoa.

Paljonko Kalle Rovanperällä menisi 12 minuutin Cooperin juoksutestissä?

-?Kyllä 3?000 metriä menisi. Ei Kalle mikään Iivo Niskanen ole, mutta jos hänet rantaraitille pistää tavoitteellisesti juoksemaan, niin kyllä 12 minuutissa 3?000 metriä menee. Noissa lukemissa se pyörii, ei tässä lajissa olla missään 3?500-4?000 lukemissa kuitenkaan, Kuupponen tuumaa.

Ralli on kuljettajalle raju laji.

Ralli on kuljettajalle raju laji. Kuva: Hannu Rainamo / Lehtikuva

Kuupponen kertoo paljonpuhuvan esimerkin Rovanperän suorituskyvystä rallin ajajana.

-?Olin erään kerran Kallen kyydissä ralliautossa Myhinpäässä testeissä noin viiden minuutin ajan. Sen jälkeen minulla oli saamarin paha olo fyysisesti noin parin tunnin ajan, vaikka olin vain kyydissä ja pidän itseänikin aika hyväkuntoisena.

-?Jokainen voi kokeilla sitä, että laittaa ylleen pitkät kalsarit, pitkähihaisen paidan, ajohaalarit, kypärähupun, kypärän ja ajohanskat. Sitten mennään autoon, jossa voi olla 50-60 astetta lämmintä, eikä ilmastointia ole. Sitten kun autolla pitäisi vielä ajaa useampi päivä putkeen 180 km/h:n vauhtia mutkaista hiekkatietä, niin kyllä se ihan urheilusta käy!

Rovanperän itsensä mielestä kuntovalmentajan merkitys on kasvanut rallissa vuosien vieriessä.

-?Kyllä kuntovalmennus on isossa osassa nykypäivänä. Nykyään kaikki kuskit panostavat siihen. Eivät tainneet "Löysän" (maailmanmestari Timo Salosen) ja kumppaneiden aikoina siihen ihan hirveästi panostaa. Ainakaan sen perusteella, mitä minä olen siitä juttuja kuullut, Rovanperä sanoo.

Ilta Sanoma
dimanche 2 octobre 2022 16:36:00 Categories: Ilta Sanoma Ralli

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.