Ilta Sanoma

Makeiskysely paljasti irtokarkkipussin yllättäjän.

Suomalaiset ovat persoja makealle, eikä irtokaramellien suosio näytä laskevan sokerin terveyshaitoista huolimatta - tai korona-ajan hetkellistä notkahdusta lukuun ottamatta.

Tuoreen kyselyn mukaan vastaajista yli puolet kertoi valitsevansa ostopaikan sen mukaan, missä on paras irtomakeisvalikoima.

Suomalaisten suosikkipussi näyttää tältä:

Hedelmä- tai marjamakeinen (78 %)

Salmiakki (65 %)

Suklaa (61 %)

Kirpeä karkki (56 %)

Lakritsi (53 %)

Toffee (43 %)

Vaahtokarkki (25 %)

Suomalaisten irtokarkkitottumukset ovat myös muuttuneet entistä valikoivampaan suuntaan, makeisvalmistaja Cloetta kertoo tuoreista kyselytuloksista.

Pussin koko on aiempaa pienempi, mutta puolet vastaajista katsoo niin kutsuttujen brändimakeisten kertovan irtokarkkivalikoiman laadusta.

Suomalaisten keskiostos irtokarkkihyllyllä on noin 3,50 euroa.

Irtomakeisten lisääntyneen suosion taustalla on valmistajan mukaan viime vuosina laajentunut valikoima ja markkinan palautuminen koronan jälkeen. Tarjoukset eivät enää vedä kuten ennen. Vaikka viime kesänä ei ollut yhtä paljon alennuskampanjoita kuin edelliskesinä, Cloetta myi irtomakeisia reilusti normaalia enemmän.

Uutuustuotteita kuluttaja ostaa mieluummin valmiiksi pakattuina tuotteina.

Kyselyyn osallistujista 81 prosenttia valitsee pussiinsa aina tuttuja suosikkimakeisia. Kokeilunhaluisia testaajia oli vain 14 prosenttia.

Aiempaa harvempi välttelee irtokarkkeja hygieniasyistä.

Volyymimääräisesti salmiakkia myydään yllättäen vain yhdeksän prosenttia irtomakeisten kokonaismyynnistä makeisvalmistajan kyselyssä, vaikka suomalaiset ovat tunnetusti salmiakin ystäviä.

Pussissa on sen sijaan useimmiten hedelmämakeisia. Salmiakkia ostetaan usein, mutta kerralla vähän.

Nuoret valitsevat pussiinsa mielellään kirpeitä karkkeja, kun taas iäkkäämmät lakritsia.

Ilta Sanoma
mardi 27 septembre 2022 23:21:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.