Ilta Sanoma

Kaasutankkeri seilasi päämäärättömästi Itämerellä viikkojen ajan.

Suomalaisyhtiö Gasumin vuokraama Coral Energice -alus seilasi päättömästi Itämerellä. Alus Turun satamassa vuonna 2018.

Suomalaisyhtiö Gasumin vuokraama Coral Energice -alus seilasi päättömästi Itämerellä. Alus Turun satamassa vuonna 2018. Kuva: Gasum

Nesteytettyä maakaasua kuljettava Coral Energice -alus irtosi Tornion satamasta 24. elokuuta. Sen jälkeen alus on hyörinyt ympäri Itämerta sinne tänne vailla päämäärää.

Laivan liikkeistä uutisoi tiistaina muun muassa Lapin Kansa.

Tankkerin omituiset liikkeet kiinnittivät myös merikapteeni, ilmakehätutkija Mikko Heikkilän huomion.

Heikkilä on päivittänyt laivan liikkeitä tämän viikon ajan Twitter-tilillään.

Keskiviikkona alus rantautui viime satamaan Venäjän Uurakseen, kolmen viikon kiertelyn jälkeen.

Päämäärätön poukkoilu kummastuttaa laivaliikennettä netissä seuraavaa Heikkilää.

- Miksi tällaista rallia ajetaan? Ympyräajoa paaki pohjassa kertyi ~3?500 mailia eli noin 6?500 kilometriä.

- Torniosta olisi tultu soutamallakin nopeammin perille, Heikkilä leukailee.

LNG-kaasua kuljettanut Coral Energice -alus on hollantilaisen Anthony Veder -varustamon omistuksessa. Suomalainen kaasuyhtiö Gasum on vuokrannut tankkerin käyttöönsä.

Gasum selittää tankkerin mystistä reittiä ennennäkemättömällä energiatilanteella.

Kaasumarkkinoiden taivaisiin pompanneet hinnat ovat vaikuttaneet Gasumin toimitusmääriin niin merkittävästi, ettei kaasun kuljetuskapasiteetti ole ollut täydessä käytössä.

Alus olisi voinut odotella uutta lastia lähtösatamassaan Torniossa, ellei sen uumenissa olisi ollut LNG-kaasua.

LNG kylmetetään kuljetuksen ajaksi -162 asteeseen kaasun nesteyttämiseksi. Osa kaasusta kuitenkin höyrystyy matkan aikana, joten se pyritään ottamaan hyötykäyttöön.

- Höyrystyneelle kaasulle pitää olla käyttöä laivan moottorissa, ettei sitä tarvitse päästää ilmaan, tai sitten höyrystynyt kaasu on soihdutettava, Gasumin viestintäjohtaja Olga Väisänen vastaa Lapin Kansalle.

Väisäsen mukaan kaasun soihduttaminen ei ole suositeltavaa, etenkään laivan seistessä satamassa.

Niinpä tankkeri kiersi höyrykaasun voimalla Itämerellä kolme viikkoa.

- Arvioisin, että tähän hupiajeluun paloi 250-300 tonnia LNG:tä, joka on 345?000 -414?000 kuutioita maakaasua, Mikko Heikkilä arvioi Twitterissä.

Ilta Sanoma
jeudi 15 septembre 2022 12:38:00 Categories: Ilta Sanoma Kotimaa

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.