Ilta Sanoma

Helle rasittaa auton akkua tunnetusti enemmän kuin hiukan alhaisempi lämpötila. Mutta kuinka paljon?

Kun jännite laskee alle lukeman 12,4 V, akussa käynnistyy kemiallinen reaktio nimeltä sulfatoituminen. Se heikentää pidemmän päälle myös akun kuntoa.

Kun jännite laskee alle lukeman 12,4 V, akussa käynnistyy kemiallinen reaktio nimeltä sulfatoituminen. Se heikentää pidemmän päälle myös akun kuntoa. Kuva: Saara Tuominen

Muun muassa erilaisten kulkuneuvojen akkuhallintaratkaisuihin erikoistuneen CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola kertoo, että auton 12-volttisesta akusta on syytä pitää hyvää huolta myös kesähelteillä.

-?Auton konepellin alla voi olla kesällä todella kuuma. Lämpö edistää korroosiota ja nopeuttaa veden haihtumista, mitkä molemmat ovat akun kannalta tuhoisia ilmiöitä. Kesällä akku hyytyy tyypillisesti täysin yllättäen kesken matkan.

Ahola kertoo myös, että CTEKin selvitysten mukaan akun lataus purkautuu itsestään sitä nopeammin, mitä lämpimämpi akun ympäristö on.

Lue lisää: Paras lämpötila sähköautolle on nyt selvitetty -?kolmen säästövinkin ansiosta akun tyhjenemistä voi hidastaa sekä pakkasilla että helteillä

Esimerkiksi +26 celsiusasteessa lyijyakun purkautumisvauhti on neljä prosenttia viikossa. Vastaavasti +18 asteessa akku purkaa lataustaan keskimäärin kolme prosenttia kuukaudessa.

Kesäisen lämmin sää voikin Aholan mukaan tuudittaa autoilijan valheelliseen turvallisuudentunteeseen.

-?Auto tarvitsee kyllä kesäkuukausina käynnistyäkseen vähemmän virtaa kuin talvella, mutta käynnistyminen ei tarkoita, että akku olisi välttämättä kunnossa. Koska auto käynnistyy, autoilija ei ehkä huomaa, että akun lataus alkaa olla lopussa. Kun syyskylmät kolkuttelevat autotallin ovia, akku voi olla jo täysin tyhjä.

Ilta Sanoma
mercredi 17 août 2022 11:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.