Rovanperä ja Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala pitävät tässä tilanteessa suunsa ymmärrettävästi supussa mestaruuspuheiden osalta, mutta lähtökohdat Ypres-ralliin ovat kieltämättä äärimmäisen herkulliset.
Rovanperä puhkoi viime vuonna lopullisen läpimurtonsa parrasvaloihin. Nuorukainen teki yhden kovimman temppunsa juuri Belgiassa, jossa hän sijoittui kolmanneksi kotiteillään kilpailleen Thierry Neuvillen ja Craig Breenin takana.
Rovanperän tuolloin jopa yllättävänkin vahvan suorituksen arvoa nosti erityisesti se, että hän oli vielä silloin varsin vähäisellä asfalttikokemuksella ensimmäistä kertaa mukana Ypres-rallissa.
- Olemme tänä vuonna paljon paremmin valmistautuneita viime kaudella saamamme kokemuksen myötä. Ymmärrämme rallin luonteen ja olemme testanneet sopivimmilla teillä. Uskon, että olemme kilpailukykyisempiä ja pystymme taistelemaan voitosta, Latvala vakuuttaa tiiminsä tiedotteessa.
Ypres-rallin erikoiskokeet saattavat vaikuttaa paperilla tylsänoloisilta: pitkiä suoria ja rajuja jarrutuksia risteyksiin tultaessa. Totuus on kuitenkin toinen. Pätkistä tekee erityisen haastavia se, että asfaltin luonne ja sen myötä pito vaihtelee äkillisesti.
- Ypres on haastava ja nopea asfalttiralli. Paljon kovia jarrutuksia, monia leikkauksia ja paljon likaa tiellä. Jos sataa, niin siellä voi olla tosi liukasta. Kuljettajien on pystyttävä lukemaan koko ajan tietä arvioidakseen, miten pito muuttuu, Latvala painottaa.
Rovanperä lähtee Belgiassa ensimmäisenä kuljettajana reitille. Rovanperää ei siinä tapauksessa kostea keli haittaisi, päinvastoin.
- Paljon voi riippua sääolosuhteista. Jos on kuivaa kuten viime vuonna, niin se voi olla hieman pölyistä ensimmäisille autoille, mutta jos on märkää, niin silloin sen pitäisi olla meille täydellistä ensimmäisenä autona, Rovanperä ennakoi.
Kuva: Toyota Gazoo Racing
Lue myös: Heikki Kovalaiselta mielenkiintoista vihjailua rallisuunnitelmistaan: "Se olisi siistiä"
Lue myös: Esapekka Lappi kertaa Suomen MM-rallia: "Ehkä vähän liikaa tapahtumia"