Ensimmäisenä koulupäivänä kyydityksissä oli liian vähän kalustoa, ja moni oppilas myöhästyi koulusta ainakin tunnin. Iltapäivällä opettajat" /> Ensimmäisenä koulupäivänä kyydityksissä oli liian vähän kalustoa, ja moni oppilas myöhästyi koulusta ainakin tunnin. Iltapäivällä opettajat" />

YLE


Koulutien aloitus sujui Mäntyharjulla kangerrellen. Kolme bussilastillista oppilaita saapui yhtenäiskoululle tunnin myöhässä. Osa lukion oppilaista oli tiettävästi kotona vielä puolen päivän maissa.

Kaikki paluukyydit eivät lähteneet lainkaan. Kun Sonja Lunkan ekaluokkalainen lapsi oli odottanut koululla 40 minuuttia, opettaja tilasi korvaavan kyydin. Lunkan puoliso ei ollut tavoittanut ketään kyydeistä vastaavaa henkilöä.

- Oli huoli, kun kukaan ei tiennyt, että millä kyydillä 7-vuotias on kotiin tulossa. Puhelinnumeroa ei ollut. Tällaiset asiat pitäisi olla tiedossa, kun koulu alkaa. Onneksi koululla on hoidettu asiaa.

Tilanteen taustalla on pitkään jatkunut ja mäntyharjulaisia puhuttanut koulukyytien kilpailutus. Kunta kilpailutti koulukyydit uudelleen keväällä 2021, kun viimeisetkin kyläkoulut oli lakkautettu ja opetus keskitetty yhtenäiskoululle.

Halvimman tarjouksen tehnyt nurmijärveläinen Majet Oy sai hoitaakseen 17 reittiä 21:sta (Pitäjänuutiset). Hankintapäätöksestä tehtiin valitus markkinaoikeuteen, mutta oikeus hylkäsi sen toukokuussa (Pitäjänuutiset).

Kahdesta autosta puuttui pakollinen alkolukko

Maanantaina Mäntyharjulla järjestettiin keskustelutilaisuus koulukyyditysten herättämistä kysymyksistä. Edellisellä viikolla kuntalaiset olivat saaneet vihiä siitä, että Majet Oy:lta puuttuu autoja ja kuljettajia.

Sadan asiasta kiinnostuneen joukossa oli Voikoskella asuva Tapio Hämäläinen, jonka lapsi kulkee koulukyydillä 20 kilometrin matkan.

- Kuljettaja- ja autokysymyksiin saatiin vastauksena, että on heillä riittävästi autoja ja kuljettajia. Meillä oli varmaa tietoa, että siinä vaiheessa puuttuu kolme autoa reiteiltä. Minulle jäi sellainen tunnelma, että Majetin edustaja ihan suoraan valehteli.

Hämäläisen mielestä Majetin edustajan olisi pitänyt keskustella kunnan kanssa jo hyvissä ajoin siitä, että heiltä puuttuu kalustoa.

Tänään Hämäläinen kävi juttelemassa Ristiinantien reittiä ja Voikosken reittiä ajavien kuljettajien kanssa.

- Haastelin kuskien kanssa niitä näitä ja silmäilin, että miltä koetaulu näyttää. En havainnut alkolukkoa ja kysyin asiasta kuljettajilta. He sanoivat, että sitä ei ole.

Alkolukko tuli pakolliseksi koulu- ja päivähoitokuljetuksiin vuonna 2011.

- Toivon, että kunta valvoo, että asia on kunnossa. Siitä on varmasti sähköpostia jo laitettu kuntaan ja puhelimet on käyneet kuumana näissä asioista. Ei tämä näin voi jatkua, Hämäläinen sanoo.

Paluukyytien järjestäminen jäi opettajien vastuulle

Mäntyharju kunnasta vastataan koulukyytejä koskeviin kysymyksiin hyvin niukasti. Asiasta vastaava sivistysjohtaja kehotti soittamaan liikennöitsijälle.

Majet ei suostu kommentoimaan asiaa tässä vaiheessa.

Lopulta yhtenäiskoulun rehtori Karri Hypén palaa asiaan kiireisen koulupäivän jälkeen. Hän sai aamulla liikennöitsijältä ilmoituksen, että kolme autoa on tunnin myöhässä. Hypén ei tiedä, pitikö yhtiön arvio paikkansa.

Rehtorin mukaan osa vanhemmista toi lapsensa itse kouluun. Iltapäivällä taas koulun opettajat huolehtivat kyydit odottamaan jääneille lapsille.

- Vaikkei liikennöitsijä hoitanut heitä kotiin, niin me hoidimme heille kyydin. Koulun henkilökunta on saanut katkeraa palautetta asiasta, mutta hehän vain odottavat täällä, että asiakkaat tulevat kouluun. Toivotaan, että huomenna menee paremmin, Hypén sanoo.

Vaatiiko tilanne uutta poikkeussopimusta?

Tilausliikenne Veijo Pulkan toimitusjohtaja Veijo Pulkka kertoo, että Majetin edustaja soitti keskiviikkoaamuna Mäntyharjun autoilijoille ja pyysi ajamaan koulukyytejä. Yksi yrittäjä lähti apuun kolmella autolla, muut kieltäytyivät.

Pulkan mukaan kyseessä oli sopimusrikkomus: Majet on tehnyt Mäntyharjun kunnan kanssa sopimuksen, jonka mukaan sen alihankkijana voi toimia vain heinolalainen Tilausliikenne Kuisma.

Pulkan mielestä Majetin toiminta pitäisi keskeyttää välittömästi. Vuoden verran kestäneen markkinaoikeuden käsittelyn ajan paikalliset yrittäjät ajoivat reittejä poikkeussopimuksilla. Pulkka tekisi niin nytkin.

Uusi kilpailutuskin olisi paikallaan. Pulkan mukaan kunnan johtotiimi ei osannut laskea, miten suuri summa menee bensaan, kaluston huoltamiseen ja kuljettajan kahdeksan tunnin palkkaan.

- Hälytyskellojen olisi pitänyt soida, koska kuntahan voi hylätä halvimman tarjouksen. Hintataso on noussut kuljetuksissa pikkuhiljaa, mitä olen seurannut kilpailutuksia.

Tapio Hämäläisen perhe on saanut sovittua kuljettajan kanssa reittimuutoksista niin, että oman ja naapurin lapsen ei tarvitse aamuisin ylittää vaarallista tietä. Kuskit ovat mukavia, mutta Majetin toiminta yhtiönä sapettaa Hämäläistä.

- Kun on uusi yrittäjä ajamassa uusia reittejä, niin ei siinä pienet aikatauluvirheet olisi haitannut ketään. Mutta tämä on ollut systemaattista valehtelua, luottamus on erittäin vaikea saada palautumaan.

Voit keskustella aiheesta 11.8.2022 klo 23 saakka.

jeudi 11 août 2022 10:55:00 Categories: YLE koulukuljetus

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.