Ilta Sanoma

Uudistettavan jakeluvelvoitelain tavoitteena on muun muassa kattaa korotetuilla velvoitetasoilla vuosilta 2022 ja 2023 toteuttamatta jääneet päästövähennykset.

Dieselin tämänvuotiset ennätyshinnat voivat rikkoutua uudelleen.

Dieselin tämänvuotiset ennätyshinnat voivat rikkoutua uudelleen. Kuva: Jukka Gröndahl

Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo biopolttoaineita koskevan jakeluvelvoitteen kasvattamisen 13,5 prosentista 28 prosenttiin nostavan vuonna 2024 dieselin pumppuhintaa noin 24 sentillä litralta vuoden 2023 tasoon verrattuna.

Asia selviää ministeriön uusiutuvien liikennepolttoaineiden käytön edistämiseen liittyvän esitysluonnokseen antamasta lausunnosta.

Lue lisää: Vakuutusyhtiön kysely paljastaa: Näin monella suomalaisautoilijalla ei ollut alkukesästä yksinkertaisesti enää varaa ajaa kuin ennen

Ministeriön mukaan dieselin arvioitu hinnannousu mainittujen kahden vuoden välillä on "varsin suuri", ja "se voi aiheuttaa kuluttajien ja yritysten keskuudessa ongelmia".

Liikenne- ja viestintäministeriö korostaa kuitenkin sitä, että vuosien 2024-2030 korkeammat velvoitetasot ovat "välttämättömiä riittävien päästövähennyksen aikaansaamiseksi".

Lue lisää: Autokauppias paljastaa Yrittäjät.fi:ssä dieselautojen hintaromahdusprosentin -?kutsuu nykytilannetta "sähkökiimaksi"

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus suunnittelee korottavansa jakeluvelvoitetta kaikkiaan 34 prosenttiin, jotta hallitusohjelman, ilmasto- ja energiastrategian sekä keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan tavoitteet toteutuvat.

Ilta Sanoma
mardi 9 août 2022 18:31:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.