Eniten sähköautoja Euroopassa alkuvuonna myi Volkswagen-konserni, mutta Stellantis hiillostaa. Myös Suomen tilastot paljastavat yllättäviä asioita autokonsernien markkina-asemista.
Volkswagen AG -konserni eli VAG hallitsee Euroopan sähkömarkkinoita tällä hetkellä. VAG myi ensimmäisellä vuosipuoliskolla Euroopassa yhteensä 116 307 täyssähköautoa, kertoo Automotive News Europe.
Uutissivuston hyödyntämiin Dataforce -yhtiön tilastoihin eivät valitettavasti sisälly Portugalin, Ruotsin tai Suomen myyntiluvut, mutta VAG erottuu edukseen myös kotimaan sähköautomyynneissä.
Suomessa VAG nappasi nimittäin alkuvuoden sähköautojen ensirekisteröinneistä lähes kolmasosan (30 %) ja jätti Teslan (10 %) kauas taakseen, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista. Teslan ohittivat rekisteröinneissä myös autonvalmistajakonsernit Hyundai (16 %) ja Geely (11 %).
(Juttu jatkuu graafin jälkeen.)
Teslan jäljessä Suomen ensirekisteröinneissä tulee autoalan sekasikiöyhtiö Stellantis . Yhtiön menestys Euroopan markkinoilla oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla huomattavasti Suomen markkinoita parempi: Stellantis myi Euroopassa 105 413 täyssähköautoa, eli vain 9,4 prosenttia VAG:ta vähemmän, ja sijoittui kamppailussa toiseksi.
"Taistelemme Euroopan markkinoilla kärkipaikasta täyssähköautojen myynnissä", Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Taveres kommentoi Automotive News -julkaisun mukaan.
Stellantiksen myyntilukuja nosti erityisesti Uuden Fiat 500 -mallin suuri suosio. Malli oli eniten myyty sähköauto Saksassa ja Italiassa. Suomessa Fiat ei näytä ottaneen tuulta alleen, sillä merkin sähköautoja on rekisteröity tänä vuonna yhteensä 72 kappaletta.
(Juttu jatkuu graafin jälkeen.)
Tesla myi Euroopassa yhteensä 78 277 sähköautoa ja jäi näin ollen kauas kilpakumppaneistaan.
Kauppalehden hiljattain julkaisemasta jutusta selviää , että Suomen kaduilla rullaakin tällä hetkellä jo enemmän VAG-konsernin sähköautoja (9 159 kpl) kuin Tesloja (9 050 kpl). Myös Stellantiksella (1 512 kpl) on runsaasti kirittävää.
Osaltaan Teslan myyntilukuja voi selittää sillä, että yhtiö ei toistaiseksi kilpaile kaikilla markkinasektoreilla, vaan tarjoaa ainoastaan premium-luokan sähköautoja. On selvää, että kappalemäärissä laskettuna halvemman hintaluokan autoja tarjoavat autonvalmistajat alkavat sähköautojen yleistyessä viedä isompia markkinaosuuksia sähköautojen myynnistä.
Ensirekisteröintejä tarkastellessa on otettava huomioon, että ne eivät kerro tällä hetkellä koko totuutta autobrändien suosiosta. Monilla valmistajilla on yhä isoja ongelmia toimittaa autoja asiakkailleen osapulan ja globaalien toimitusketjuhäiriöiden vuoksi.
Automerkkien omistusrakenne on kerrassaan kinkkinen, mutta ei huolta. Alta näet, mikä brändi on minkäkin konsernin alainen.
Stellantis:
Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Ram sekä Citroën, DS, Opel, Peugeot ja Vauxhall
Volkswagen AG:
- Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, MAN, Porsche, Scania, Seat, Cupra ja Skoda,
Geely:
- Geely, Volvo Cars, Polestar ja Lotus
Hyundai:
- Hyundai, Kia ja Genesis
BMW:
- BMW, Mini ja Rolls-Royce