Ilta Sanoma

Ensitesti: Kian kaikkien aikojen tehokkain auto kiitää GT-nimistatuksen alla.

Kia EV6:n GT-versio herättää varmasti vauhdinnälkäisten mielenkiinnon. Kia EV6:tta on saatu kaupaksi sen lyhyen olemassaolon aikana Euroopassa jo yli 41 tuhatta kappaletta, mikä kertoo autonostajien olevan kohtuullisen innostuneita tästä tulokkaasta.

Kia EV6:n GT-versio herättää varmasti vauhdinnälkäisten mielenkiinnon. Kia EV6:tta on saatu kaupaksi sen lyhyen olemassaolon aikana Euroopassa jo yli 41 tuhatta kappaletta, mikä kertoo autonostajien olevan kohtuullisen innostuneita tästä tulokkaasta. Kuva: Harry Kuurio

Tukholma

Tähän on nyt sitten tultu. Kian nykymalliston tehokkain malli on nimittäin sähköauto, jota Kian omatkin edustajat luonnehtivat avoimesti "hulluksi".

Kia EV6 GT onkin joiltakin osin ristiriitainen uutuus eli energiankäytön suhteen ekoileva sähköauto, mutta toisaalta myös erittäin suorituskykyinen, aito GT-kiitäjä - molemmat samassa paketissa.

Lue lisää: Toyotan täyssähköauto kohta Suomessa -?IS kävi jo ajamassa: tältä tuntuivat ensikilometrit

Tämä käy ilmi, kun autoon tutustuminen alkaa suljetulla radalla Tukholman kupeessa, jossa ajokäyttäytymistä päästään testaamaan eri tilanteissa.

Huima kiihtyvyys, mutka-ajon käyttäytyminen, jarrutustuntuma ja jopa autoon sisään rakennettu driftausmoodi päästään kaikki kokeilemaan.

EV6:n ohjaamo on sporttisen nykyaikainen, jopa futuristinen. Painikkeiden määrää on vähennetty radikaalisti, mutta onneksi aivan kaikkia toimintoja ei ole siirretty kosketusnäytölle.

EV6:n ohjaamo on sporttisen nykyaikainen, jopa futuristinen. Painikkeiden määrää on vähennetty radikaalisti, mutta onneksi aivan kaikkia toimintoja ei ole siirretty kosketusnäytölle. Kuva: Harry Kuurio

Onko moisessa touhussa paljon järkeä?

On ja ei. Driftauksen savuttava kuminpoltto on melko lapsellista touhua, mutta toisaalta EV6 GT:n ajo-ominaisuuksien testaaminen turvallisesti ihan fiksua.

Lue lisää: Koeajossa hirmuinen Alfa Romeo -?metallinen ulvonta saa ihon kananlihalle

Mikkihiirimäisellä radalla reilusti yli paritonninen EV6 GT tuntuu hieman kankealta, vaikka voimaa todellakin on tarjolla rutkasti: 430 kilowattia eli 585 vanhan liiton pollea sekä huimat 740 newtonmetriä vääntöä. Niiden turvin Kia lyö lukujen valossa tiskiin varsin kilpailukykyiset faktat: perheautoluokkaan laskettava nelivetoinen EV6 GT kiihtyy sataseen 3,5 sekunnissa ja kulkee 260 km/h.

Kukapa olisi moisia lukemia uskonut vielä muutama vuosi sitten tosiksi, ainakaan Kian tarjoilemina?

Tavaratilaa on perusmuodossa lähes 500 litraa, eli kohtuullisen hyvin. Laajennuksessa tila kasvaa 1?300-litraiseksi.

Tavaratilaa on perusmuodossa lähes 500 litraa, eli kohtuullisen hyvin. Laajennuksessa tila kasvaa 1?300-litraiseksi. Kuva: Harry Kuurio

GT-statuksen saanut EV6 siirtyy siis tällä konfiguraatiolla melkoiseen pahojen poikien sakkiin.

Tarkempi vertailu paljastaa, että EV6 GT pärjää kilpailijoihinsa nähden erinomaisesti. Käytännössä vain Porsche Taycan Turbo ja Audi e-tron GT sekä Teslan Plaid ovat kiihtyvyydeltään ja ajodynamiikaltaan himpun nopeampia - mutta ne ovat myös selkeästi kalliimpia.

Lue lisää: Ensitesti: Tesla Model Y suoraan Saksasta -?ylettömästi suorituskykyä ja laatukin kohdallaan

Muut jäävät suorituskyvyssä taakse, jos mukaan ei lasketa useiden satojen tuhansien hyperpelejä. Kia EV6 GT:n hinta jää reilusti alle 80?000 euroon.

Näistä lähtökohdista radalla on siis hyvä sisäistää auton voimavarat ja käyttäytyminen myös ääritilanteissa.

EV6 GT:ssä on 800 voltin akkutekniikka, ja parhaimmillaan autoa voi ladata peräti 240 kW:n teholla. Tällöin 10-80 prosentin lataus kestää 18 minuuttia - siis optimiolosuhteissa.

EV6 GT:ssä on 800 voltin akkutekniikka, ja parhaimmillaan autoa voi ladata peräti 240 kW:n teholla. Tällöin 10-80 prosentin lataus kestää 18 minuuttia - siis optimiolosuhteissa. Kuva: Harry Kuurio

Korealaistehtaan ajatuksissa on todennäköisesti haluttu korostaa sitä faktaa, että kokemattomissa käsissä näin suorituskykyinen peli voi olla kohtalokas käsiteltävä, varsinkin liukkailla keleillä. Turvallisuus on kuitenkin tärkeintä, vaikka tämä Kia huimaa kyytiä tarjoaakin.

Lue lisää: Ruotsissa nyt puolet uusista autoista ladattavia -?tuore merkki kahmi yli 4?000 prosentin kasvun

Paikaltaan uutuus kimpoaa liikkeelle kuin se tunnettu hauki kaislikosta, ja kiihtyvyys jatkuu erittäin vahvana myös moottoritienopeuksien yläpuolella. Massiiviset jarrut niin etu- kuin taka-akselillakin ovat poljintuntuman puolesta miellyttävän tunnokkaat, mikä ei sähköautossa aina ole itsestäänselvyys.

Tiivistahtisessa mutka-ajossa auto käyttäytyy loogisen eleettömästi, vaikka suuri omamassa ajodynamiikassa tuntuukin. Taka-akselin pidonhallintaa vakauttaa elektronisesti säätyvä tasauspyörästön lukko. Ohjaukseen ei ole tehty isoja muutoksia perus-EV6:een nähden, lähinnä vain pientä kalibrointia.

Lue lisää: Audin töpselimallisto laajeni - koeajossa uusi Q3 Sportback Electrified Edition

Ohjauspyörän ulkoasusta voi olla montaa mieltä, mutta ajotuntumaltaan EV6 GT on miellyttävä kutakuinkin kaikissa nopeuksissa. Auto pysyy myös sisäajomelultaan kohtuullisen hiljaisena suuremmissakin nopeuksissa. Ajo-ominaisuuksien suhteen Kialla ei tässä autossa ole mitään hävettävää, ei edes kivenkovien kilpailijoiden keskuudessa.

Takana on hyvin niin polvi- kuin pääntilaakin, mutta varvastila saattaa jäädä ahtaaksi - ainakin jos etuistuin on aivan taakse säädetty.

Takana on hyvin niin polvi- kuin pääntilaakin, mutta varvastila saattaa jäädä ahtaaksi - ainakin jos etuistuin on aivan taakse säädetty. Kuva: Harry Kuurio

Tavallisessa matka-ajossa EV6 GT on kuitenkin enemmän omillaan. Elektronisesti säätyvät heilahduksenvaimentimet mahdollistavat myös mukavamman matkanteon, ja Kian Euroopan suorituskykyasioiden kehityksestä vastaavan Michele Muglian mukaan autosta onkin haluttu tehdä erilaisiin ajotilanteisiin mahdollisimman hyvin soveltuva, korkeampiinkin matkanopeuksiin soveltuva GT-auto. Siinä eri ajotilat auttavat pätevästi.

Lue lisää: Norjalaiset ostivat yhden kuun aikana enemmän arvokkaita sähkö-Porscheja kuin kaikkia bensiiniautoja yhteensä

Takajouset ovat GT:ssä hieman tanakammat kuin tavallisissa EV6-malleissa, mutta etujouset hieman löysemmät. Kokonaisuus on mukavuuden osalta hallittu, eikä kivirekifiilistä pääse syntymään. Maavaraa GT:ssä on 5 milliä vähemmän.

Lue lisää: Auto Bild selvitti sähkö­autojen toiminta­matkat 130 km/h vauhdissa -?näin kävi

Vakiovarusteena GT:ssä saa monenlaista mukavaa, muun muassa erityiset GT-etuistuimet, jotka tukevat hyvin selkää, mutta joista puuttuvat sähköiset säädöt sekä ristiselän tuen säätö että reisituen pituuden säätö. Jopa selkänojan kallistus on portaallinen, joten aivan parasta eivät nämäkään istuimet tarjoa.

Paksukehäiseen rattiin on tuotu ilmeikkyyttä neonvihreän tikkauksen ja GT-painikkeen myötä.

Paksukehäiseen rattiin on tuotu ilmeikkyyttä neonvihreän tikkauksen ja GT-painikkeen myötä. Kuva: Harry Kuurio

Autossa on vakiona myös kaikenlaista uutta turvatekniikkaa, muun muassa kaistanvaihtoavustin, joka ei tosin osannut ensitestissä avustaa kaistojen vaihdossa, elleivät ne olleet tarpeeksi leveät. Sen sijaan miellyttävä ominaisuus oli ryömintätoiminto, joka toimi hitaassa ruuhkassa madellessa moitteettomasti.

Lue lisää: Moottori-lehti: 31 eri sähköautoa testissä -?näin pitkälle pääsee 25 minuutin latauksella

Kian vahvuuksia ovat järjellinen hankintahinta, tunnetusti pitkä takuu ja tässä tapauksessa myös reippaat sisätilat. Ja vaikka EV6 GT:n hinta nousi ennakkotilaushinnoista kesällä lähemmäs kymmenen prosenttia reiluun 76 tuhanteen euroon, säilyttää Kia tässäkin uutuudessa kuitenkin vielä kansanauton maineensa.

Ajosuunta valitaan tästä pyörylästä.

Ajosuunta valitaan tästä pyörylästä. Kuva: Harry Kuurio

Kian hevosvoimat kun ovat suhteellisen halpoja, ja se on Suomenkin markkinoilla havaittu.

Lue lisää: IS koeajo: Lexuksen keulalla laulaa aito viisilitrainen V8

Lue lisää: Polestarin toimitusjohtaja paljasti seuraavan automallinsa hinnan

Moottori Sähkömoottori 430 kW (585 hv), 740 Nm Ajoakun kapasiteetti 77,4 kWh (brutto) Latausaika 7 h 20 min (11,0 kW) Suorituskyky 0-100 km/h 3,5 s, huippunopeus 260 km/h Kulutus 22,7 kWh/100 km sähkö CO2-päästöt 0 g/km Toimintamatka 406 km Voimansiirto A, neliveto Mitat p 4?695, l 1?890s, k 1?550 mm, akseliväli 2?900 mm, omamassa 2?185 kg, tavaratila 490 - 1300 (taka) + 20 (etu) l Hinta 76?369 euroa

Ilta Sanoma
dimanche 7 août 2022 15:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.