Sähköautojen vakuutusten hintaa ovat nostaneet kalliimmat korjaukset ja suurempi onnettomuusriski. Sähköautokannan monipuolistuminen muuttaa tila" /> Sähköautojen vakuutusten hintaa ovat nostaneet kalliimmat korjaukset ja suurempi onnettomuusriski. Sähköautokannan monipuolistuminen muuttaa tila" />

YLE


Täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä liikkuu Suomen teillä jo 125 000 kappaletta.

Täyssähköautojen määrä on pelkästään vuoden aikana yli kaksinkertaistunut ja ladattavien hybiriden määrä kasvanut lähes 50 prosentilla.

Iloa uudesta ajopelistä on kuitenkin voinut sumentaa käynti vakuutusyhtiön sivulla.

Bensa-autonsa täyssähköiseen Ford Mustangiin vaihtanut Pauliina Tapio huomasi eron.

- Vakuutus oli kalliimpi kuin aikaisemmalla bensa-autolla. Juuri tarkistin, että keskittämisalennusten kera tämän vakuutus on 800 euroa vuodessa.

Puolisolla on puolestaan Tesla. Sen vakuutus maksaa 1200 euroa vuodessa.

- Varsinkin tuo Teslan vakuutus tuntuu kyllä yhä arvokkaalta.

Henkilö nousee autosta.
Pauliina Tapion perheessä kahden täyssähköauton vakuutuskuluja kutistettiin kilpailuttamalla vakuutusyhtiöitä. Aalto Puutio / Yle

Tehot, kiihtyvyys ja kuskit riskihinnoittelun takana

Sähköautojen ja ladattavien hybridien vakuutusmaksujen kalleudelle riitti ainakin takavuosina perusteita.

- Liikennevakuutuskeskus teetätti tutkimuksen vuonna 2019, kun sähköautoilmiö alkoi nousta. Kansainvälisessä vertailussa havaittiin, että sähköauton onnettomuusriski oli noin puolitoistakertainen ja korvausmenot lähes kaksinkertaiset polttomoottoautoihin verrattuna, sanoo johtaja Janne Jumppanen Liikennevakuutuskeskuksesta.

Selvityksessä oli käytetty suomalaisen, tuolloin vielä alle 5000 sähköauton, aineiston lisäksi myös Norjan, Ruotsin ja Yhdysvaltojen tietoja. Sähköautolla tarkoitettiin selvityksessä täyssähköautoja sekä ladattavia hybridejä.

Riski joutua sähköautolla onnettomuuteen muodostui selvityksen mukaan useasta tekijästä.

  • Sähköautot kiihtyvät nopeasti ja voivat yllättää sekä kuljettajan että muut tienkäyttäjät.
  • Sähköauton vauhti voi hidastua yllättäen virran katketessa, sillä kytkintä ei ole.
  • Teknologian tuoma väärä turvallisuuden tunne voi johtaa riskien ottamiseen.
  • Ajot painottuvat keskimääräistä enemmän suurkaupunkialueille.
  • Sähköautokanta painottui, tutkimuksen teko aikaan vuonna 2019, suurikokoisiin tehokkaisiin autoihin, joka näkyy selvityksen tuloksissa.
  • Mikro- ja pienautoluokassa vastaavaa onnettomuusriskiä ei havaittu
Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen katsoo kameraan.
Uskon, että vähemmän riskialttiiden pienempien sähköautojen määrän kasvu ja korjauskulujen alentuminen pudottavat myös vakuutusmaksut normaalille polttomoottoriautojen tasolle, sanoo johtaja Janne Jumppanen Liikennevakuutuskeskuksesta.Aalto Puutio / Yle

Tilanne on nyt jo muuttunut. Sähkö- ja hybridiautokanta on kasvanut, merkit ja mallit monipuolistuneet ja kuljettajien ikähaarukka leventynyt. Silti hintaeroa saman kokoluokan bensa- tai diesel-auton vakuutuksiin yhä on.

Nyt pääselityksenä hintaeroille on korjauskustannusten kalleus.

- Monissa sähköautoissa on hyvin edistyksellistä teknologiaa ja niiden korjaaminen on kalliimpaa. Autoja joutuu myös tästä syystä useammin lunastukseen, sanoo Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander.

Muitakin syitä on sille miksi sähköautojen vahingot tulevat vakuutusyhtiöille kalliimmaksi.

- Vakuutusyhtiöillä ei ole lunastetuille sähköautoille vielä yhtä kehittynyttä jälkimarkkinaa kuin polttomoottoriautoille. Niitä ei siis saa samalla tavalla myytyä eteenpäin varaosiksi tai korjattaviksi kuin polttomoottoriautoja. Lisäksi niillä ajetaan edelleen enemmän kaupungeissa ja se lisää riskiä.

Lisäksi sähköautot ovat edelleen kalliimpia kuin polttomoottoriautot ja auton arvo luonnollisesti vaikuttaa myös vakuutuksen hintaan, luettelee Hiljander.

- Edullisen ja kalliin sähköauton vakuutukset ovat erisuuruiset, aivan kuin polttomoottoriautoissakin. Mutta uuden teknologian korjaaminen on aina alkuun kalliimpaa ja se selittää eroa saman hinta- ja kokoluokan sähkö- tai polttomoottoriautojen välillä, Hiljander tiivistää.

Vakuutusmaksueron suuruutta prosentuaalisesti on Hiljanderin mukaan kuitenkin mahdoton sinällään arvioida.

Rainer Ehro tarkastelee taskulampulla ilmaan nostetun sähköauton pohjaa.
Täyssähköauton akku on pohjassa. Huollossa yleensä tarkistetaan auton turva- ja sähkölaitteet, mutta muutoin vaihdettavaa ei yleensä ole kuin raitisilmasuodatin tai tuulilasinpyyhkimet, sanoo J. Rinta-Joupin jälkimarkkinointipäällikkö Rainer Ehro. Aalto Puutio / Yle

Täyssähköauton akun rikkoontuminen tulee kalliiksi

Etenkin akkujen viottuminen on kallista ja kalleinta se on täyssähköautoissa.

- Jos puhutaan puhtaasta sähköautosta, niin uuden akun hinta on noin 30 000 euroa, ladattavassa hybridissä se maksaa 6000-7000 euroa ja kevythybridissä alle 1000 euroa, sanoo Helsingississä sijaitsevan Ala-Tikkurilan J. Rinta-Joupin jälkimarkkinointipäällikkö Rainer Ehro.

Polttomoottoriautoissa kallein osa on moottori ja se maksaa Ehron mukaan 6000-7000 euroa.

Pohjakosketuksen täyssähköautolla pitää silti olla melkoinen.

- Akku on aika hyvin panssaroitu ja suojassa alustalla, mutta jos ajaa tarpeeksi kovaa kivelle, niin saattaa tulla vaurioita. Nykytekniikalla niitä on tosin mahdollista jo korjata eli puretaan se ja vaihdetaan vaurioitunut osa akkukennostoa, Ehro kertoo.

Korjauskulut alentumassa

Suurempi muutos korjauskuluissa voi tapahtua jo lähivuosina.

- Kun saadaan liukuhihnat pyörimään sähköautotuotannossa, niin kaikkien komponenttien hinnat tulevat laskemaan. Arvioimme, että vuonna 2025-2026 sähköauton tekeminen on halvempaa kuin bensa-auton. Tämä tulee näkymään varaosa- ja korjauskustannuksissa, sanoo Suomen Fordin varaosa- ja huoltojohtaja Matti S. Koponen.

Matti S. Koponen laittaa sähköauton laturijohtoa auton etuluukun säilytystilaan.
Sähköauton tekeminen on jo muutaman vuoden päästä polttomoottoriautoa halvempaa ja se tulee näkymään varaosa- ja korjauskustannuksissa, sanoo Suomen Fordin varaosa- ja huoltojohtaja Matti S. Koponen.Aalto Puutio / Yle

Muutoksia voi siis näkyä myös vakuutusmaksuissa.

- Uskon, että sähköautojen ja hybridien yleistyminen tulee pitkällä aikavälillä laskemaan vakuutusten hintaa, mutta jonkinlainen ero varmaan säilyy. Sähköautot ovat kuitenkin teknologialtaan kehittyneempiä ja kalliimpia kuin perinteiset polttomoottoriautot, Hiljander sanoo.

Myös Liikennevakuutuskeskuksessa uskotaan, että hintakehitys on alaspäin.

- Oma arvioini on, että lähestytään vähitellen polttomoottoriautojen normaalitasoa. Korjauskustannukset vähitellen laskevat. Lisäksi pienemmissä segmenteissä eli autojen kokoluokissa riskit ovat pienemmät kuin näissä isommissa autosegmenteissä ja se tietysti vaikuttaa maksun suuruuteen, sanoo Jumppanen.

Kilpailuttaminen kannattaa

Vakuutusmaksujen alentumista odotellessa keinoksi jää kilpailuttaminen.

Pauliina Tapion perheen Teslan ja Ford Mustangin täyssähköautojen vakuutukset on nimittäin tiukasti kilpailutettu.

- Pyysimme vakuutustarjoukset sähköautoille ja muille kodin vakuutuksille useammasta vakuutusyhtiöstä, jotta saisimme keskittämisalennuksen. Vakuutustarjousten kattavuuden, laadun ja hinnan perusteella sitten valitsimme.

Tarjouksissa oli isoja eroja.

- Löytyi merkittävät erot. Kilpailuttaminen ehdottomasti kannatti. Siinä säästi äkkiä useamman satasen vuodessa, Tapio sanoo.

Myös Ylen yhden auton kyselyssä vakuutusyhtiöiden erot nousivat suuriksi. Kyseiselle täyssähköautolle ei tosin ollut rekisterinumeroa, joten vakuutustiedustelua ei voinut tehdä täysin yksilöidysti ja kaikkia etuja hyödyntäen. Tarjouksissa on mukana täydet bonukset liikennevakuutukselle ja täyskaskolle.

Katso video: Sähköautoilun ydinkysymys onkin kuinka suuren akun tarvitsen. Se vaikuttaa niin auton hintaan kuin vakuutukseenkin.

Voit keskustella aiheesta 2.8. klo 23 saakka.

Lue lisää:

Sähköautot revitään nyt käsistä ja toimitusajat venyvät hurjiksi - näin paljon halvemmalla sähköautoilija selviää kallistuvasta energiasta

Autonrenkaista reilusti yli puolet on tuotu Venäjältä - ei tuoda enää: Varastot tyhjentyvät kesällä, hinnat nousevat jo nyt

lundi 1 août 2022 20:51:19 Categories: YLE sähköautot

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.