Ilta Sanoma

Ukrainan miehittäjät haaveilevat jo tunnetun autotehtaan uusiokäytöstä, vaikka sodan rintamalinjat ovat pysyneet viime aikoina pitkälti paikallaan.

Venäläishallinnon haaveissa on aloittaa Zaporozhets -autojen tuotanto uudelleen. Käytännössä haaveet ovat mahdottomia, sillä ZAZ-tehtaan alue on yhä syvällä Ukrainan hallussa olevalla alueella. Kuvassa kuuluisin ja huonomaineisin ZAZ-malli eli ZAZ 968 Zaporozhets.

Venäläishallinnon haaveissa on aloittaa Zaporozhets -autojen tuotanto uudelleen. Käytännössä haaveet ovat mahdottomia, sillä ZAZ-tehtaan alue on yhä syvällä Ukrainan hallussa olevalla alueella. Kuvassa kuuluisin ja huonomaineisin ZAZ-malli eli ZAZ 968 Zaporozhets. Kuva: Miguel Medina / Lehtikuva

Vaikka Etelä-Ukrainassa Dnepr-joen rannalla sijaitseva Zaporizzjan kaupunki on yhä tukevasti Ukrainan maaperää ja ukrainalaisjoukkojen hallinnassa, haaveilee Venäjän Ukrainalta vallatuille alueille asettama miehityshallinto jo alueen autotuotannosta ja neuvostoliittolaisen ZAZ Zaporozhets -auton elvyttämisestä, kertoo Venäjän hallinnon äänitorvena toimiva uutistoimisto Tass.

Miehittäjien haaveissa on Tassin mukaan elvyttää ZAZ-malleista kenties kaikkein huonomaineisin eli niin sanottuna saippualaatikkona tunnettu Zaporozhets ZAZ 968 - jonka valmistus loppui jo vuonna 1994.

Lue lisää: Venäjä aikoo kansallistaa Pietarin valtavan autotehtaan

ZAZ:n kaksiovinen 968-malli oli ulkonäöllisesti pitkälti kopio NSU:n Prinz -autosta, mutta tekniikka muistutti nelisylinterisine ilmajäähdytteisine moottoreineen sekä takavetoineen Volkswagenia.

-?Näemme, kuinka positiivisesti Venäjän asukkaat suhtautuvat nyt Moskvitsh-autojen uudelleen tulemiseen. Sama idea pätee Zaporizzjassa, Venäjän asettaman paikallisen aluehallinnon jäsen Vladimir Rogov kertoi Tassille.

Kysymys olisi siis vastaavasta ideasta kuin Moskvitsh-merkin kanssa, eli uudelleenbrändätyistä kiinalaisautoista.

Käytännössä kyse on kuitenkin puhtaasta propagandapuheesta, sillä ZAZ-tehdas sijaitsee kuten todettua yhä kymmenien kilometrien päässä rintamalinjasta.

Epäillä myös sopii, onko yhdelläkään kiinalaisvalmistajalla intoa investoida alueella, jonka hallinta on kiistanalaista ja jolla käydään sotaa.

Ilta-Sanomat kuvasi ZAZ 965 -mallin eli suomalaisittain Jaltan Viipurissa. Auto oli Neuvostoliiton teollisuuden omaa suunnittelua ja tuotantoa, mutta teknisesti pitkälti kopio tuonaikaisesta Fiat 600 -autosta sekä Volkswagenin Kuplasta.

Ilta-Sanomat kuvasi ZAZ 965 -mallin eli suomalaisittain Jaltan Viipurissa. Auto oli Neuvostoliiton teollisuuden omaa suunnittelua ja tuotantoa, mutta teknisesti pitkälti kopio tuonaikaisesta Fiat 600 -autosta sekä Volkswagenin Kuplasta. Kuva: Arja Paananen

ZAZ-autot ovat Venäjällä joka tapauksessa edelleenkin hyvin tunnettuja, sillä Ukrainan Zaporizzjassa sijaitsevalla ryhdyttiin valmistamaan jo 1950-luvulla takamoottorisia ja ilmajäähdytteisiä pikkuautoja, joista ensimmäistä eli Jaltaa (ZAZ 965) tuotiin pienissä määrin myös Suomeen.

Sekä Jalta että sen seuraaja Zaporozhets ZAZ 968 olivat kuuluisia erityisen heikosta laadustaan, minkä myötä autoista hajosi esimerkiksi järjestelmällisesti moottoreita vain muutamien kymmenien tuhansien ajokilometrin jälkeen.

Lue lisää: Ukrainan poliisi sai käyttöönsä sata tuliterää katu­maasturia - Venäjä ilmoitti valmistavansa samaa autoa seuraavaksi Ladana

Ukrainan itsenäistyttyä ja Neuvostoliiton hajottua ZAZ-tehtailla on valmistettu ZAZin omaa viisiovista halpa-autoa eli Tavria-luukkuperää sekä muun muassa General Motorsin eri merkkien malleja muun muassa Venäjän markkinoille.

Venäjä on jo ilmoittanut, että sen ensimmäiset uudet massatuotetut Moskvitsh-merkkiset autot rullaavat Renaultilta kansallistetun tehtaan tuotantolinjalta vielä tänä vuonna. Tavoitteen saavuttamista edes kiinalaisten avulla on epäilty laajalti.

Ilta Sanoma
lundi 1 août 2022 19:28:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.