Ilta Sanoma

Venäläiset mieltävät "venäläisistä venäläisimmiksi" lähinnä neuvostoaikaiset autot. Pieni poikkeus vahvistaa kuitenkin säännön.

Nivan taru käynnistyi vuonna 1971, kun Neuvostoliiton silloinen pääministeri esitti AvtoVAZ- ja AZLK-tehtaille, että näiden tulisi suunnitella siviilikelpoinen maastohenkilöauto. Lopputuloksesta tuli nimeltään Lada Niva ja sen tuotanto alkoi huhtikuussa 1977. Nivaa valmistetaan Venäjällä yhä, vaikka malliston tuotanto onkin tökkinyt pakotteiden vuoksi huomattavan pahasti.

Nivan taru käynnistyi vuonna 1971, kun Neuvostoliiton silloinen pääministeri esitti AvtoVAZ- ja AZLK-tehtaille, että näiden tulisi suunnitella siviilikelpoinen maastohenkilöauto. Lopputuloksesta tuli nimeltään Lada Niva ja sen tuotanto alkoi huhtikuussa 1977. Nivaa valmistetaan Venäjällä yhä, vaikka malliston tuotanto onkin tökkinyt pakotteiden vuoksi huomattavan pahasti. Kuva: Konela Oy

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja siitä seurannut eristäminen länsimaista on saanut itänaapurissa aikaan myös suuren uuspatrioottisten muisteloiden aallon.

Tämä näkyy myös maan autolehdissä, joissa muistellaan aiempaa enemmän myös neuvostoaikaista autotuotantoa.

Ruusunpunaiset neuvostoajat näkyvät selvästi myös Venäjän suurimman ja vanhimman autolehden eli Za Rulemin kyselyssä, jossa lehden lukijat saivat äänestää venäläisimmästä venäläisintä autoa.

Lue lisää: Ukrainan poliisi sai käyttöönsä sata tuliterää katu­maasturia - Venäjä ilmoitti valmistavansa samaa autoa seuraavaksi Ladana

Kyselyn ylivoimainen voittaja oli 1970-luvulla alkunsa saanut Lada Niva (eli VAZ 2121), jota äänesti peräti kolmannes vastaajista.

Tulos ei ole varsinainen yllätys, sillä Niva kuuluu niihin muutamiin harvinaisiin yhä valmistuksessa oleviin automalleihin, joissa yhdistyvät sekä Neuvostoliitto että Venäjä.

Meilläkin pitkään myynnissä olleen Nivan ohella Za Rulemin venäläisyyslistalle päätyi runsaasti myös muita tuttuja Suomi-tapauksia.

Lue lisää: Venäläislähteet: Ainakin yhden Lada-mallin tuotanto lakkaa lopullisesti - ei luultavasti palaa valmistukseen enää koskaan

Esimerkiksi toiseksi sijoittunutta GAZ-M20 Pobedaa (suom. voitto), myytiin Suomessa runsaasti aina 1950-luvun loppupuoliskolle saakka ja auto oli hyvin yleinen esimerkiksi Helsingin taksitolpilla.

Kolmanneksi venäläisimmäksi mielletty GAZ-21 eli niin sanottu Hirvi-Volga oli niin ikään tuttu liikennevirtatapaus myös meillä.

Niin sanotuista nykyautoista listalle mahtui Nivan ohella lopulta vain yksi tällä hetkellä ainakin teoreettisesti valmistuksessa oleva auto, eli Vladimir Putinin limusiininakin tunnettu Aurus Senat.

Myös Senat-mallistoa on nähty Suomessa, viimeksi vuonna 2019.

Lue lisää: Venäjä-boikotti seisautti asennus­työt - Joutsan Teboil jäi ilman sähkö­autoilijoiden suur­teho­laitetta

Lue lisää: Venäjä, Turkki ja Iran harkitsevat yhteistä autotuotantoa

Lada Niva (VAZ 2121) - 33,47 %

Pobeda (GAZ-M20) - 11,72 %

Hirvi-Volga (GAZ-21) - 9,93 %

Moskvitsh 412 - 9,66 %

Nappisilmä-Lada (VAZ 2101) - 8,03 %

UAZ-rättikattomaasturi (UAZ-469) - 7,13 %

Volga (GAZ-24) - 6,12%

GAZ-rättikattomaasturi (GAZ-69) 4,70 %

Aurus Senat -loistoauto - 4,28 %

Muu - yhteensä 4,38 %

Piikkinokka-Mosse (Moskvitsh 400) 0,58 %

Lähde: Za rulem

Ilta Sanoma
samedi 30 juillet 2022 19:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.