Ilta Sanoma

Penkinlämmityksen ohella hakkerit tarjoavat useiden muiden autojen maksullisten ominaisuuksien avaamista valmistajaa halvemmalla.

Autovalmistaja BMW:n päätös tehdä penkkien lämmityksestä maksullista on ajanut asiakkaita tavoittelemaan hakkereiden apua.

Autovalmistaja BMW:n päätös tehdä penkkien lämmityksestä maksullista on ajanut asiakkaita tavoittelemaan hakkereiden apua. Kuva: Christof Stache / AFP / Lehtikuva

Autovalmistaja BMW kertoi aiemmin heinäkuussa alkavansa veloittamaan tilausmaksua lämmitetyistä penkeistä tietyissä maissa.

Jokseenkin yllätyksettömästi päätös ei ole saanut lämmintä vastaanottoa ja jotkut bemarikuljettajat ovat jo etsineet erinäisiä kiertokeinoja maksujen välttämiseksi.

Lue lisää: Bemarin penkin saa tietyissä maissa lämpimäksi vain maksamalla siitä erikseen

Autovirittämö Litchfield Motorsin toimitusjohtaja Iain Litchfield kertoo Wiredin haastattelussa, että markkina näiden maksullisten ominaisuuksien avaamiselle valmistajan hintoja halvemmalla on jo mittava.

-?Tämä on ollut suosittua Volkswagen- ja Audi-merkkisissä autoissa jo jonkin aikaa, Litchfield toteaa.

Litchfield keskittyy pääasiassa autojen moottorien ominaisuuksien parantamiseen, mutta samoin keinoin voidaan myös vapauttaa penkinlämmityksen kaltaisia ohjelmisto-ominaisuuksia lukkojen takaa. Litchfieldin mukaan BMW-piireissä suosittuja ovat esimerkiksi radion, pyyhkijöiden ja keskuslukituksen hienosäädöt.

-?Voit jopa laittaa autosta mahdollisesti löytyvän television toimimaan liikkeessä. Sehän on toisaalta laitonta, Litchfield kertoo.

BMW asetti lämmitettyjen penkkien hintalapuksi Britanniassa 15 puntaa kuukaudessa, 150 puntaa vuodessa tai 250 puntaa kolmessa vuodessa. Pysyvästi ominaisuuden saa autoon 350 punnalla, vaikka lämmitykseen käytettävät elementit löytyvät lähtökohtaisesti jokaisesta autosta. Maksua yhtiö perii siis yksinomaan siitä, että vakiona autossa kiinni oleva varuste laitetaan päälle.

Saksalaisyhtiö on aiemminkin veloittanut esimerkiksi kaukovaloavustimesta kuukausimaksua, mutta BMW ei ole suinkaan yksin vastaavien käytäntöjen kanssa. Moniin autoihin on jo useamman vuoden ajan sisällytetty ohjelmisto-ominaisuuksia jotka ovat karvalakkimalleissa lisämaksujen takana, mutta kalliimmissa perustason varustelua.

Ilta Sanoma
vendredi 29 juillet 2022 10:03:00 Categories: Digitoday Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.