Taitolentokilpailuissa lennetään kaikille samanlainen tunnettu ohjelma, vapaaohjelma ja tuntematon. Viimeksi mainittua ei saa harjoitella, mikä t" /> Taitolentokilpailuissa lennetään kaikille samanlainen tunnettu ohjelma, vapaaohjelma ja tuntematon. Viimeksi mainittua ei saa harjoitella, mikä t" />

YLE


Jotain pakollista, jotain itse rakennettua ja jotain lyhyellä varoitusajalla eteentulevaa. Siitä koostuu ohjelma taitolennon Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa, jotka alkavat keskiviikkona Kruunupyyssä Pohjanmaalla.

Lentäjät kisaavat Primary-, Sportsman- Advanced- ja Intermediate-luokissa. Primary-luokassa saa lentää turvapilotin kanssa, ja ohjelma koostuu yksinkertaisemmista liikkeistä.

Sportsman- ja Advanced-luokkien jälkeen toisessa ääripäässä on Unlimited-luokka, johon tosin tällä kertaa ei ollut tarpeeksi ilmoittautuneita.

Vaikka Unlimited-luokassa meno voi olla jopa "tolkutonta", löytyy kiinnostavaa seurattavaa yhtä lailla Sportsman- ja Intermediate-luokista, jotka eivät ole yhtä nopeatempoisia. Niissä koneen liikkeet näkee selkeämmin screeniltä ja selostaja kertoo, mitä tapahtuu.

"Kisa alkaa vasta kun tuntemattomat lennetään"

Kilpailuun kuuluvat pakollinen sarja, vapaaohjelma ja niin sanottu tuntematon. Pakollista sarjaa on päässyt treenaamaan heti lentokauden alettua. Pohjanmaan taitolentoklubin Ari-Jukka Luomaranta on työstänyt vapaaohjelmaansa jo viime kesästä.

Sen sijaan unknown toimii kuin soittotutkinnoista tuttu prima vista (italialainen musiikkitermi, joka tarkoittaa ensi näkemältä). Tuomaristo antaa sarjalapun käteen edellisenä päivänä, ja sitä voi harjoitella vain maassa ja mielikuvissa.

- Taitolentokisoissa nähdään aina mystisiä tanssiliikkeitä, kun pilotit kävelevät hallin lattialla silmät kiinni ja levittelevät käsiään - kukin harjoittelee omalla tyylillään, sanoo Luomaranta.

Osan mielestä kisat alkavatkin vasta, kun ruvetaan lentämään tuntemattomia.

Yllätyksiä voi silti näkyä muissakin sarjoissa.

- Kauhistuttava tilannehan se on kun pannaan numerolappu rintaan ja tuntuu, ettei muista mitään sarjoja enää. Kisatilanne on omansa, ja niissä on nähty kokeneiltakin ukoilta ihan hölmöjä ratkaisuja, nauraa Christen Eaglea lentävä Luomaranta.

Taitolentäjä koneessaan, joka on nokka pystyssä ja lentäjän selkä on maata kohti.
G-voimat tuntuvat myös taitolentokoneessa: esimerkiksi pitkän aikaa selällään ajamisen jälkeinen nosto voi viedä tajun, jos ei ole tarkkana, sanoo Ari-Jukka Luomaranta.Ari-Jukka Luomaranta

G-voimat voivat "pimentää vintin"

Taitolentoliikkeet ovat silmukan osien, vaakakierteiden osien ja autorotaatioliikkeiden yhdistelmiä, ja niitä on lukematon määrä.

Energianhallinta on tärkeää: vauhtia ja korkeutta pitää riittää loppuun asti. Alussa mennään niin ylös kuin saa ja sieltä lähdetään alaspäin.

G-voimat tuntuvat myös taitolentokoneessa. Pelkkä numero ei kerro kaikkea, vaan tiukka paikka on esimerkiksi silloin kun ajaa pitkän aikaa selällään ja G-voima on negatiivinen ja lähtee siitä pitkään kuuden G-n vetoon, jonka lopussa nokka on pystyssä.

- Jos siinä ei ole tarkkana, tahtoo mennä vintti pimeäksi, koska alla on negatiivista G:tä. Vähän kuin nousisi sängystä nopeasti: pitää ottaa sängynlaidasta kiinni, kuvailee Luomaranta.

mercredi 27 juillet 2022 23:20:00 Categories: YLE taitolento

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.