Moni nuori taittaa matkan kouluun ja kesätöihin mönkijällä. Omia kulkupelejä tarvitaan etenkin paikoissa, joissa julkiset kulkuvälineet eivät juu" /> Moni nuori taittaa matkan kouluun ja kesätöihin mönkijällä. Omia kulkupelejä tarvitaan etenkin paikoissa, joissa julkiset kulkuvälineet eivät juu" />

YLE


Vaikka polttoaineen hinnat ovatkin laskeneet viime viikkojen aikana, on bensan kallis hinta vaikuttanut jo pitkään myös nuorten arkeen. Etenkin monen nuoren vapaa-ajan ajelut ovat vähentyneet kalliin polttoaineen takia. Pian 16 vuotta täyttävä kemiläinen Ella Martimo pohtiikin, kuinka rahat riittäisivät ajoihin koulun ja kesätyön ulkopuolella.

- Nyt pitää miettiä että riittääkö vanhempien antama 40 euron bensaraha viikossa. Jos ei itse halua lyödä tankkiin enempää, niin sitten sillä ajaa mitä pystyy. Viikonlopun ajeluja on pitänyt jo vähentää ja sellaista niin sanottua turhaa ajelua ei tule enää juuri ajettua.

Mönkijä on tärkeä kulkuväline kun asuu täällä missä on pidemmät välimatkat. Ella Martimo

Martimolle mönkijä on tarpeellinen ja tärkeä kulkuväline. Kuukaudessa Martimo ajaa jopa 1000 kilometriä. Pakollisista ajoista hän ei haluaisi tinkiä.

- Mönkijä on tärkeä kulkuväline kun asuu täällä, missä on pidemmät välimatkat eikä julkisia liikennevälineitä ole paljon. Esimerkiksi viikossa ajan kouluun, töihin ja näkemään kavereita. Ja siihen päälle vielä muut ajelut, kuten kauppaan, niin ajoja kertyy aika paljon, kertoo Martimo.

Iina Saukko istuu koppimönkijänsä sisällä.
Iina Saukko säästää rahaa myös talven ajeluihin.Risto Koskinen / Yle

Myös 16-vuotias Iina Saukko on samoilla linjoilla. Polttoaineen hintojen nousun myötä ainakin vapaa-ajan ajelu on vähentynyt.

- Kyllä se on vaikuttanut aika paljon, että enää ei raaski ajella niin paljon. Nyt on täytynyt miettiä yhä useammin, että lähteekö minnekään vai jääkö vain kotiin.

Saukko maksaa polttoaineensa yleensä kesätöistä saamastaan palkasta ja muista säästöistä.

- Pitkälti maksan omat bensat, mutta joskus saan apua vanhemmilta ja tienaan taskurahaa esimerkiksi pienillä kotitöillä.

Ajokortin ajaminen mietityttää, mutta miten käy auton kanssa?

Martimo ja Saukko toivovat, että bensan hinta putoaa reilusti, eikä enää ainakaan nouse.

- Kyllähän se jo nyt vaikuttaa niin paljon kaikkeen ja varsinkin meihin nuoriin. Että jos jollakin ei ole muuta tekemistä kuin ajella, niin hänhän vain sitten makaa sängyssä, sanoo Martimo.

Myös henkilöauton ajokortin ajaminen mietityttää Saukkoa jo tässä vaiheessa. Suunnitelmissa on ollut ajaa ajokortti ensi vuonna kun hän täyttää 17 vuotta.

- Mietityttää kyllä, että miten sitten auton kanssa riittää rahat. Tosin silloin on helpompaa esimerkiksi lainata vanhempien autoa, sanoo Saukko.

Koppimönkijöitä Impivaaran hallien parkkipaikalla Turussa.
Erilaiset kopilliset mönkijät ovat suosittuja nuorten keskuudessa.Minna Rosvall / Yle

Asiantuntijan vinkit taloudelliseen ajoon

Myös kemiläisen autokoulu Haapalaisen vetäjä ja opettaja Heidi Alakorpi on huomannut, että nuorten ajelut ovat vähentyneet.

- Tänä kesänä on selkeästi ollut viime kesää vähemmän nuoria liikkeellä mopoilla, mopoautoilla ja mönkkäreillä. Tähän on vaikuttanut varmaankin juuri nämä korkeat polttoaineenhinnat, arvioi Alakorpi, joka ei usko, että nuorten halu liikkua ja ajella kavereiden kanssa olisi vähentynyt.

Alakorpi kertoo mielellään nuorille vinkkinsä taloudelliseen ajamiseen. Hän muistuttaa, että kaikkien ajoneuvojen polttoaineen kulutusta voi pienentää ja erityisesti mönkijöillä, joiden kulutus on suuri.

- Mopoautoilla kulutus on jo lähtökohtaisesti paljon pienempi ja ajotapamuutos ei vaikuta niin suuresti kulutukseen kuin mönkijöillä. Mopoautot ovat dieselmoottorilla varustettuja ja mönkijät bensakoneita. Polttoainekulutukseen vaikuttaa ensisijaisesti kaasunkäyttö ja turhat pysähdykset ja sen myötä liikkeellelähdöt, kertoo Alakorpi.

Autokoulun vähäisistä tunneista johtuen taloudellista ajotapaa ei pystytä harjoittelemaan. Heidi Alakorpi

Kevyt kaasujalka ja ennakointi

Alakorven mukaan etenkin liikenteen seuraamisella ja ennakoimalla tulevia tilanteita voidaan välttää pysähdyksiä.

- On tietenkin muitakin keinoja, kuten reittivalinnat ja asiointikäyntien yhdisteleminen, mutta nämä on ehkä enemmän suunnattu autolla ajamiseen. Ehkä tärkeimmät keinot olisivat kuitenkin ennakointi ja se kaasunkäyttö, eli ei aina kaasu pohjassa.

Alakorven toive olisi, että uudet kuljettajat saisivat opetusta taloudelliseen ajamiseen.

- Nyt se ei toteudu lainsäädännöstä johtuen, kun ajotunnit eivät ole pakollisia. Moni mopoauton kuljettaja kyllä ajaa ajotunteja ennen ajokoetta, mutta niissä keskitytään ennen kaikkea liikenteessä ajamiseen: Vähäisistä tunneista johtuen taloudellista ajotapaa ei pystytä harjoittelemaan.

Osalla mönkijäkuskeista ei ole ajotunteja takanaan lainkaan.

- Moni mönkijäkuljettaja ei ole saanut ajo-opetusta ollenkaan, koska osaa mönkijöistä voi ajaa traktorikortilla ja t-kortin saa pelkällä teoriakokeella. Ainoa opetus kyseiseen korttiin on neljä pakollista teoriatuntia.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun Yle Tunnuksella 27.7 kello 23 saakka.

Lue myös:

Kiistelty lakiesitys 17-vuotiaiden ajokortista vaatii aikalisän - liikennevaliokunta haluaa odottaa selvitystä nuorten onnettomuusalttiudesta

Hintojen nousu alkoi hirvittää myös keskituloisia, nyt säästetään autoilusta, lomista ja saunomisesta - "Säästökohteet alkavat olla aika vähissä"

Nuoret kertovat nyt, miten polttoaineiden hinnat kirpaisevat: ajelut vähiin, lisää kotitöitä, kuukausiraha hupenee tankilla

mardi 26 juillet 2022 19:37:20 Categories: YLE tieliikenne

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.