Pohjois-Suomen nuoret ovat entistä kiinnostuneempia vesicrossin harrastamisesta. Ivalolainen Pinja Alenius kilpailee tänä vuonna toista kauttaan " /> Pohjois-Suomen nuoret ovat entistä kiinnostuneempia vesicrossin harrastamisesta. Ivalolainen Pinja Alenius kilpailee tänä vuonna toista kauttaan " />

YLE


Ivalolainen Pinja Alenius on kasvanut pienestä pitäen perheen yhteisen harrastuksen parissa. Samalla kun Aleniuksen veli kisasi ympäri Suomea vesicross-kilpailuissa, odotteli pikkusisko varikolla innoissaan omaa vuoroaan.

Heti, kun siitä tuli kilpailun sääntöjen mukaan mahdollista, alkoi Aleniuskin harjoittelemaan moottorikelkalla ajoa vetten päällä.

- Olen ollut koko elämäni ollut mukana ja oman kelkan sain 16-17 vuotiaana. Tämä sama peli minulla on edelleen, kertoo Alenius.

Pinja Alenius kisaa watercrossin harrastajaluokassa.
Vesicrossia varten täytyy rakentaa aivan omanlaisensa kisakelkka. Ajaessa kuski ohjaa kelkkaa seisoen. Sáárákáisa Seurujärvi / Yle

Vesicrossia ihmetellään maailmalla vuodesta toiseen, mutta pohjoisen nuorille se on erityisen tuttu laji. Vesicrossissa ajetaan nimensä mukaisesti moottorikelkalla veden päällä.

Pinja Aleniukselle tämä on toinen kausi, jossa hän on päässyt kisaamaan kesäkuukausien ajan ympäri Suomea.

- Tämä on todella jännittävä laji. Ei voi tehdä juuri virheitä veden päällä ajaessa. Siinä ei ehdi paljon ajatella, että mitä sitä tekisi kotona ruuaksi, kertoo Alenius.

Aleniuksen lisäksi vesicrossissa kilpailee vain kaksi naistensarjalaista. Enemmän Alenius on kuitenkin kisannut harrastajien luokassa, johon kuka tahansa sukupuolesta huolimatta voi osallistua.

- Uudet kuskit otetaan tosi hyvin vastaan ja varikolla ihmiset auttavat toisiaan. Minulla on aina riittänyt auttavia käsiä, kuvailee Alenius.

Amerikasta lähtöisin oleva laji hioutui ivalolaisten kansallislajiksi 90-luvulla

Lajina vesicross lisää tunnettavuutta joka vuosi. Tavallinen moottorikelkka on korjattu tai rakennettu niin, että sillä pystyy liikkumaan veden päällä pidempiäkin matkoja.

Nykyistä maailmanennätystä pitää Pinja Aleniuksen veli Aki Pesonen.Pesonen ajoi vuonna 2017 yhteensä 280,8 kilometrin matkan Ivalon ja Inarin kirkonkylän välillä.

Pinja Pieskin watercross-kelkkaa joutuu jatkuvasti huoltamaan. Mekaanikot Jesse Siivikko ja Saku Kallioinen.
Suurin osa ajasta vesicrossissa kuluu moottorikelkan rassaukseen ja tätä varten Aleniuksen tiimissä on taitavat mekaanikot. Jesse Siivikko ja Saku Kallioinen seuraavat tarkkaan, kuinka kelkka käyttäytyy Aleniuksen ajaessa. Sáárákáisa Seurujärvi / Yle

Itse vesicross on lähtöisin Yhdysvalloista, mutta nykytilaansa se on hioutunut ivalolaisten nuorten käsissä. 90-luvulla paikallisnuoret ihmettelivät lehdistä, miten amerikkalaiset ovat ajelleet kelkoilla veden päällä.

Siitä idea lähti ja nuorten oli pakko päästä kokeilemaan, miten kelkka kulkee Lapin vesistön päällä. Ensi vuonna Ivalossa vesicrossissa kisataan jo 30-vuotisjuhlakilpailut. Vuotuisia Ivalon vesicross-kilpailuja pidetään lajin huipentumana.

Kilpailut vetävät vuosi vuodelta yhä enemmän yleisöä. Jarkko "Kuuluttaja" Ylläsjärvi on toiminut aktiivisesti vesicross-yhteisössä ja selostanut kilpailuja jo kymmenen vuoden ajan. Ylläsjärvi on seurannut, kuinka uusia kilpailijoita lähtee mukaan vuosittain.

- Viime aikoina on tehty lisää ajoluokkia, joka on avannut ovia nimenomaan harrastajille. Harrasteluokassa kilpailijat pääsevät kokeilemaan, että pysyykö se oma kelkka veden pinnalla kisatilanteessakin. Luokasta toiseen on vuosien mittaan hyvät mahdollisuudet edetä, kertoo Ylläsjärvi.

Watercross-kuuluttaja Jarkko Ylläsjärvi ja Madventures toimittajat Riku ja Tunna.
Jarkko Ylläsjärven (keskellä) mielestä vesicross lisää tunnettavuuttaan joka vuosi. Viime vuonna Ylläsjärvi oli mukana Madventures-ohjelmassa. Jarkko Ylläsjärvi

Vaikka vesicross on yhä marginaalilaji, nousee se uutisotsikoihin ympäri maailmaa. Live streamit ovat tehneet lajia entistä tunnetummaksi.

- Aktiivikuskeja on Suomessa noin sadan henkilön luokkaa. Live streamien kautta laji vain kasvaa vuosittain. Ihmisille on helppo tutustua lajiin kotisohvaltaan ja siitä kipinä lajin kokeiluun syntyy, sanoo Ylläsjärvi.

Vesicrossilla on omat rajoituksensa ja säännöksensä niin desibeli-rajoista, kuin myös ympäristöasioista. Ihan millä tahansa kelkalla ei voi lähteä ajamaan veteen.

Kisakelkat täytyy olla rakennettu niin, että niissä on täysin takaiskuventtiileillä suljetut polttoainejärjestelmät ja ketjukopissa käytetään biohajoavia öljyä.

Jos kelkka pahimmassa tapauksessa uppoaa veden alle, kaikki venttiilit sulkeutuvat hätäkatkaisimella eikä polttoaineita valu vesistöön.

- Kaikki tällaiset asiat on mietitty ja se on ehdottamasti tänä päivänä tärkeää. Sitä myöten pystytään laajentamaan harrastuspaikkojen saatavuutta sekä harrastajakuntaa, selventää Ylläsjärvi.

Unelmissa siintää SM-luokka ensimmäisten naisten joukossa

Pinja Aleniuksella on edessään vielä muutamat kisat heinäkuun lopussa ja elokuussa. Tänä viikonloppuna kisataan Tahkolla, ensi viikolla edessä on kotikisat Ivalojoella. Molempiin kisoihin Alenius lähtee avoimin mielin kokeilemaan.

Tulevaisuudessa kuitenkin siiintää jo isommat unelmat lajin parissa.

- SM Open-kisoissa ei ole yhtään naiskisaajaa - vielä, sanoo Alenius veikeästi.

- Jonain päivänä olisi kyllä hienoa kehittyä kuskina ja päästä kilpailemaan SM-tasolla myös, pohtii Alenius.

vendredi 22 juillet 2022 17:25:25 Categories: YLE moottoriurheilu

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.