Mobiilipelillä on kartoitettu katuja eri puolilla maata. Pelaajat saavat hedelmien poiminnasta rahapalkkion tililleen, ja kunta saa ajankohtaiset" /> Mobiilipelillä on kartoitettu katuja eri puolilla maata. Pelaajat saavat hedelmien poiminnasta rahapalkkion tililleen, ja kunta saa ajankohtaiset" />

YLE


Loimaan kaupungin palvelusihteeri Heli Koivisto asettelee puhelintaan polkupyörän ohjaustangossa olevaan telineeseen, ja on valmiina kantamaan kortensa kekoon kaupungin kevyen liikenteen väylien kuntokartoitukseen.

- Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja hauskalta. Peli oli myös helppo asentaa. Katsotaan, montako hedelmää tulee saaliiksi, Koivisto sanoo ja polkaisee sähköpyöränsä matkaan.

Tällä kertaa Loimaan katujen kuntokartoitusta ei tehdä perinteisellä tavalla, vaan tiedot katujen kunnosta kerätään yhdessä paikallisten kanssa Crowdsorsa-mobiilipelillä.

Pelissä kuvataan katuja videolle ja kerätään virtuaalisia hedelmiä ja marjoja. Kerätyt hedelmät katoavat pelaajien ruuduilta reaaliajassa.

Kun tiet on kuvattu, videoista analysoidaan tekoälyn avulla teiden vauriot. Tämän jälkeen kaupungilla on käytössään ajankohtainen tieto katuverkostonsa kunnosta.

Loimaan kaupungin palvelusihteeri Heli Koivisto ja tekninen johtaja Antti Korte tutkivat Crowdsorsa-mobiilipeliä puhelimellaan.
Loimaan kaupungin palvelusihteeri Heli Koivisto ja tekninen johtaja Antti Korte haastavat kaupunkilaiset mukaan talkoisiin.Arttu Kuivanen / Yle

Loimaan kaupungin tekninen johtaja Antti Korte kertoo, että pelin avulla tehdyistä kuntokartoituksista on saatu hyviä kokemuksia eri puolilla Suomea.

- Järjestelmän toimittaja oli yhteydessä ja katsottiin, että tämä voisi toimia oikein hyvin Loimaalla, Korte kertoo.

- Toisena vaihtoehtona olisi ollut, että lähdetään inventoimaan autolla ajaen koko katuverkko läpi. Sillä olisi ehkä saatu enemmän dataa, mutta aikataulu ja kustannukset olisivat olleet toiset, Korte lisää.

Nyt Loimaalla kartoitetaan kevyen liikenteen väylien kuntoa. Myöhemmin elokuussa ja ensi keväänä vuorossa on ajoratojen mittauksia.

Tällä kertaa kartoitettavana on yhteensä noin 50 kilometriä kevyen liikenteen väyliä, ja pelaajille jaettavia palkkioita siitä kertyy yhteensä reilut 180 euroa. Palkkiot maksetaan sovelluksesta suoraan pelaajien tilille sen mukaan, kuinka paljon hedelmiä pelaaja on kerännyt.

Antti Korte uskoo, että kevyen liikenteen väylien kunto on Loimaalla suhteellisen hyvällä mallilla.

- Sitä varten tätä tehdään, että löydetään ne huonoimmat pätkät ja pystytään kohdentamaan toimenpiteet sellaisiin paikkoihin, jotka ovat verkostollisesti merkittäviä ja huonoimmassa kunnossa. Niihin laitetaan panoksia seuraavina vuosina, Korte sanoo.

Crowdsorsa-mobiilipeli Loimaan karttanäkymässä matkapuhelimen näytöllä.
Pelaajat tienaavat rahaa poimimalla virtuaalimarjoja ja samalla kartoittavat kevyen liikenteen väylien kuntoa.Arttu Kuivanen / Yle

Idean takana tamperelainen startup-yritys

Loimaalla pelattavan mobiilipelin taustalla on tamperelainen startup-yritys Crowdsorsa, joka toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja Iso-Britanniassa.

Katujen kartoitusta pelin avulla on tehty eri puolilla Suomea, muun muassa Uudessakaupungissa, Lahdessa ja Vaasassa.

- Käyttäjät ovat olleet hyvin mielissään. Hedelmien keräämistä on pidetty koukuttavana ja pelaajat ovat päässeet tutustumaan kotikaupungissaan sellaisiin paikkoihin, joissa ei muuten tulisi kuljettua, kertoo Crowdsorsan toimitusjohtaja Toni Paju.

Alun perin idea joukkoistettuun kuva- ja videodatan keräämiseen syntyi Pajulle työmatkalla Mosambikissa.

- Olin vetämässä tieprojektia, jossa tehtiin teiden kartoituksia. Samaan aikaan tutustuin ohjelmistoon, jolla voi konenäön avulla analysoida katujen päällystevaurioita videoista. Mietin heti, että olisi säästänyt paljon aikaa ja vaivaa, jos joku olisi voinut ne videot ottaa meille, Paju kertoo pelin idean synnystä.

Crowdsorsa-mobiilipeliä on ehditty jo hyödyntää myös muihin kuin katuverkostojen kuntokartoituksiin. Tampereella sitä käytettiin heinäkuun alussa hulevesikaivojen inventointiin.

- Projektin odotettiin kestävän kuukausia, mutta se vei lopulta vain vuorokauden, jonka aikana kuvia kertyi noin 23 000 kappaletta, Toni Paju kertoo.

Voit keskustella aiheesta Yle-tunnuksella 21. heinäkuuta kello 23:een asti.

Lue myös:

Vaasassa kartoitetaan taas pyöräteiden kuntoa

mercredi 20 juillet 2022 23:34:18 Categories: YLE liikenne

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.