Finnair saattaa joutua vähentämään lentokoneidensa määrää, kun lennot Aasiaan ovat vähentyneet Venäjän ylilentokiellon takia jopa vuosiksi. Yhtiö" /> Finnair saattaa joutua vähentämään lentokoneidensa määrää, kun lennot Aasiaan ovat vähentyneet Venäjän ylilentokiellon takia jopa vuosiksi. Yhtiö" />

YLE


Helsinki-Vantaalla on kirjattu heinäkuussa uusia matkustajaennätyksiä, kun päiväkohtainen määrä on ylittänyt 35 000 matkustajan rajan. Kesällä elpynyt matkailu ei kuitenkaan ole riittänyt nostamaan Finnairin tulosta voitolliseksi.

Syinä ovat Ukrainan sodan vaikutus lentoliikenteeseen ja erityisesti vuodenvaihteessa kaksinkertaistunut polttoaineen hinta.

- Nousu on ollut niin nopeaa, että koko kustannusvaikutusta ei ole kyetty siirtämään hintoihin, joka näkyy Finnairin toisen vuosineljänneksen tuloksessa, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Koronarajoitusten poistuminen on saanut ihmiset matkustamaan kahden kotimaassa vietetyn kesän jälkeen, ja yhtiön liikevaihto kasvoi huhti-kesäkuussa 550 miljoonaan. Silti vertailukelpoinen liiketappio oli runsaat 84 miljoonaa euroa. Ilman polttoaineen hinnannousua tulos olisi ollut jo voitollinen.

Polttoaineen hinnannousu vaikuttaa Finnairiin rajusti, koska se on suojautunut hinnannousulta huonosti. Mannerin mukaan suojausaste on noin 10 prosenttia.

ilmailu, Finnair,  Topi Manner,  Toimitusjohtaja,  osavuosikatsaus,  matkailu,  kerosiinin hinta,
Finnairin toimitusjohtajan Topi Mannerin mukaan rahti tuo yhtiölle edelleen merkittävän tulon, vaikka rahtihinnat ovat kääntyneet laskuun. Hintoja laskee se, että matkustajalentojen lisääntyessä koneissa on tarjolla enemmän kapasiteettia. Markku Rantala / Yle

Finnair yrittää katkaista kolmen vuoden tappiokierteen

Euroopan liikenteessä Finnairin lentojen kysyntä on palautunut jo lähelle pandemiaa edeltävää aikaa, vaikka Keski-Euroopan lentoasemien kesän kaaos on pakottanut myös Finnairin karsimaan vuoroja.

Myös lennot Etelä-Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan myyvät hyvin. Esimerkiksi uudet reitit Dallasiin ja Seattleen ovat alkaneet Mannerin mukaan rohkaisevasti.

Ensi syksynä Finnair arvioi lentävänsä jo 70 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna.

Yhtiö ennakoi koko vuoden tuloksen olevan kolmatta vuotta perättäin huomattavan tappiollinen. Yhtiö julkistaa syksyllä uuden strategian, joka tähtää heikon kannattavuuden parantamiseen ja taloudellisen aseman vahvistamiseen. Finnair saattaa tulevaisuudessa olla nykyistä pienempi.

- Verkostoa pitää tasapainottaa, ja Aasian painoa vähentää Venäjän ilmatilan sulun takia. Me tulemme arvioimaan meidän laivastoa. Tulemme käyttämään kaikki keinot liikevaihdon ja tuottojen lisäämiseksi, sanoo toimitusjohtaja Topi Manner.

Topi Mannerin mukaan Finnair tulee lisäämään lentoja Etelä-Aasiaan ja Pohjois-Amerikkaan. Näillä reiteillä kilpailu on tiukkaa, joten esimerkiksi polttoaineen hintojen nousua ei voi suoraan siirtää lentolippujen hintoihin.

- Markkinat, joihin voimme lisätä lentämistä, ovat Intiassa ja Pohjois-Amerikassa. Niissä katetaso on pienempi kuin Aasian liikenteessä, joten meidän pitää parantaa kustannuskilpailukykyä.

Kustannussäästöohjelma tähtää 60 miljoonan euron vuosittain pysyviin säästöihin. Osana säästöjä yhtiö pyrkii esimerkiksi neuvottelemaan uusiksi lentokoneiden vuokrasopimukset.

Ihmisiä jonottamassa turvatarkastukseen lentoasemalla.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla on tehty heinäkuussa ennätyksiä, kun päiväkohtainen matkustajamäärä on ollut yli 35 000. Petteri Sopanen / Yle

Kapasiteettia siirtynyt pois Helsinki-Vantaalta

Tällä hetkellä 600 finnairilaista lentää Lufthansan ja British Airwaysin lentoja, kun Finnair on vuokrannut koneita ja niiden miehistöjä ulkopuolisille yhtiöille.

Osa laivastosta on myös siirtynyt lentämään Finnairin omia lentoja Tukholmasta, josta yhtiö lentää suoraan Yhdysvaltoihin.

Mannerin mukaan parhaillaan neuvotellaan, jatkuvatko koneiden ja miehistön vuokraukset talven yli.

- Operaatioiden luotettavuutta pitää parantaa, ja sitä kautta lähtökohtaisesti kysyntää vuokratuille koneille ja miehistölle eurooppalaisessa ilmailussa on, sanoo Manner.

Markkinoilla oltiin pettyneitä Finnairin tulokseen, ja yhtiön osake laski päivän aikana 8,6 prosenttia.

Voit keskustella aiheesta keskiviikkoon 20.7. klo 23:een asti.

Lue lisää:

Finnairin toimitusjohtaja: Yhtiön uusi strategia lisää lentoja Intiaan ja Pohjois-Amerikkaan

Hurjan pitkiä jonoja, viivästyneitä matkalaukkuja ja lyhyen varoitusajan peruutuksia - Euroopassa lentäminen koettelee nyt hermoja

Helsinki-Vantaan lentoasemalla historiansa suurimmat ruuhkat - "Näyttää siltä, että koko maailma on nyt liikkeellä"

Tuesday, July 19, 2022 10:17:23 PM Categories: YLE talous

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.