Ilta Sanoma

Liikenteen sujuvuuden kannalta on merkityksellistä, että auton tärkein näyttö on mahdollisimman luettavassa tilassa ja se myös näyttää oikeaa tietoa.

Maserati Ghiblin nopeusmittari näyttää nopeudeksi 83 km/h, mutta keskikonsolin nopeusnäyttö ilmoittaa 78 km/h.

Maserati Ghiblin nopeusmittari näyttää nopeudeksi 83 km/h, mutta keskikonsolin nopeusnäyttö ilmoittaa 78 km/h. Kuva: Kimmo Taskinen

Nopeusmittari on liikenteen sujuvuuden kannalta auton tärkein mittari. Valtaosassa nykyautosta nopeusmittarin luettavuutta pystyy helposti parantamaan, eikä mittarin "eräänlainen kalibroiminenkaan" ole vaikeaa.

Tarkastellaan kuitenkin ensiksi, millaisia nopeusmittareita autoissa nykyään on.

Tämä uutinen julkaistaan uusintana. Alun perin se julkaistiin 28. marraskuuta 2019.

Fiat Ducato on hyvä esimerkki huonosta nopeusmittarin luettavuudesta - eikä infonäytölle saa nopeusnäyttöä. Ducatossa on myös melko suuri mittarivirhe. Näin oli ainakin 2019.

Fiat Ducato on hyvä esimerkki huonosta nopeusmittarin luettavuudesta - eikä infonäytölle saa nopeusnäyttöä. Ducatossa on myös melko suuri mittarivirhe. Näin oli ainakin 2019. Kuva: Pekka Virtanen

Perinteiset analogiset viisarimittarit ovat nykyään varsin luettavia, ja koko ajan yleistyvien digitaalisten mittaristojen kohdalla näyttöjen luettavuus on vielä paremmalla tolalla.

Olkoon viisarinäyttöinen nopeusmittari kuinka selvälukuinen tahansa, niin se häviää sekä lukemisnopeudessa että varsinkin lukemistarkkuudessa mittariston keskellä olevalle numeronäyttöiselle mittarille.

Tämä analoginen nopeusmittari on numeroinnin osalta selvälukuinen, mutta nopeuden tarkka määrittäminen ei onnistu 5 km/h:n portailla. Viisarin mukaan arvioituna nopeutta olisi yli 40 km/h, kun numeronäytössä on luku 39 km/h.

Tämä analoginen nopeusmittari on numeroinnin osalta selvälukuinen, mutta nopeuden tarkka määrittäminen ei onnistu 5 km/h:n portailla. Viisarin mukaan arvioituna nopeutta olisi yli 40 km/h, kun numeronäytössä on luku 39 km/h. Kuva: Kari Ylänne

Suurimmassa osassa hiukankin nuoremmissa autoissa on analogisten päämittareiden eli nopeus- ja käyntinopeusmittarin välissä informaationäyttö, jonka sisältöä pystyy muokkaamaan. Näytöltä voi seurata muun muassa polttoaineenkulutusta, moottorin jäähdytysnesteen lämpötilaa ja tankissa olevalla polttoaineella ajettavissa olevaa matkaa, mutta fiksuinta on valita näyttöön hetkellinen nopeus. Sama kannattaa tietysti tehdä myös silloin, kun autossa on digitaalinen mittaristo.

Sovelluskaupoista löytyy esimerkiksi haulla

Sovelluskaupoista löytyy esimerkiksi haulla "nopeusmittari" lukuisia ilmaisia sovelluksia, joilla pystyy helposti määrittämään oman auton mittarivirheet.

Jos nykyautojen numeronopeusnäytöistä ei ole omakohtaista havaintoa, niin tiedoksi: ne ovat jotakin aivan muuta kuin takavuosien numeronäytöt, jotka rullasivat joissakin ranskalaisissa autoissa.

Nopeusmittari näyttää yleensä aina hiukan todellista suurempaa nopeutta, eikä sitä pysty tietenkään kalibroimaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Kuitenkin kun kuljettaja tietää, minkä verran auton mittari liioittelee, hän pystyy ajamaan tarkemmin rajoituksen sallimaa nopeutta. Kyse ei tietenkään ole suurista nopeuseroista, mutta sillä on omalta osaltaan pieni liikenteen sujuvuutta parantava ja turhia ohituksia vähentävä vaikutus.

Miten oman auton nopeusmittarin virheen pystyy sitten toteamaan? Teiden varsilla olevat nopeusnäytöt ovat lähes tyystin hävinneet - tai ne eivät ole toimintakunnossa - mutta niiden tilalle on tullut huomattavasti helpompia ja parempia ratkaisuja. Sellaisia saa asennettua esimerkiksi älypuhelimiin, sillä tarjolla on erilaisia nopeusmittarisovelluksia, muun muassa Speedometer.

Lue lisää: Honda-kuski pisti kaasun pohjaan - nopeusmittari sekosi

Kun nopeudennäyttösovelluksen kytkee ja ajaa haluttua nopeutta lyhyttä pidemmän matkan, niin gps-seurantaan perustuva sovellus antaa varsin oikean kuvan todellisesta ajonopeudesta. Nopeutta nostamalla kannattaa hakea todellinen nopeus ainakin nopeuksille 80 ja 100 km/h.

Jatkuva ajaminen sovelluksen varassa kuluttaa älylaitteen akkua, joten mittarivirheet kannattaa painaa mieleen ja ajaa sen mukaan - siis esimerkiksi mittarinopeutta 85 km/h, kun nopeusrajoitus on 80 km/h.

Lue lisää: Video: Ferrarin nopeusmittari näyttää 319 km/h - sitten loppuu saksalainen moottoritie

Lue lisää: Ylikonstaapelin yllättävä ehdotus Ylellä: Autoilijat voisivat aivan hyvin ajaa koko ajan 10 km/h ylinopeutta

Ilta Sanoma
mardi 19 juillet 2022 10:00:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.