Koeajo: Onko Citroën C5 X avaus katumaastureiden jälkeiselle ajalle?
Tyylistä toiseen? Citroën C5 X:ssä voi nähdä vaikutteita eri autokategorioista. Kuva: Kari Ylänne / IS
Citroënin maine mukavuutta ja muotoilua korostavana merkkinä ulottuu vuosikymmenten taakse - aina DS- ja XM-malleihin.
Uusi C5 X on jatkumoa noille menneiden aikojen autoille. Tätä uutuutta tekee mieli vilkuilla sivusuunnasta. Ulkomuodossa yhdistyvät crossoverin suuret tassut, katumaasturimaiset suojamuovit ja nykyaikaisen farmarikorin viistosti laskeva takalasi.
Kaipa tällaisessa kombinaatiossa olisi myös mahdollisuus epäonnistua, mutta suunsa avanneiden silminnäkijöiden ensimmäiset kommentit olivat hyvin myönteisiä. Vasta sen jälkeen joutui vastaamaan odotettuun kysymykseen: kuinka kauas voi ajaa sähköllä?
Keula näyttää pitkältä ja aerodynaamiselta. Kuva: Kari Ylänne
C5 X on tarjolla niin bensiini- kuin lataushybridiversionakin. Koeajossa ollut lataushybridi tarjoaa tehoa 225 hevosvoimaa ja 55 km:n toimintamatkan sähköajolla. Tällainen vastaus kelpasi kysyjille, mutta vasta parin vuorokauden päästä selvisi totuus.
Kun akku oli sataprosenttisesti täynnä, ulkolämpötila 20 celciusta, niin puhdasta sähköajoa kertyi tasan 60 kilometriä keskinopeudella 45 km/h eli enemmän kuin virallinen WLTP-lukema tarjoaa. Kulutuslukemaksi auto näytti vain 15 kWh/100 km.
Ohjaamon toiminallisuus on nopeasti omaksuttavissa. Kuva: Kari Ylänne
Peruutuskameran kuvan toistossa ei ole moitteen sijaa. Kuva: Kari Ylänne
Mittaristo noudattelee aika lailla sähköautojen minimalistista linjaa. Kuva: Kari Ylänne
Moni autoilija kokee tällaiset ilmastoinnin säädöt edelleen parhaina. Kuva: Kari Ylänne
Näillä eväillä päivittäinen liikkuminen onnistuu useimmilta autoilijoilta pelkän sähkön voimin. Jos matkat ovat keskimääräistä ajosuoritetta pidempiä eikä lataaminen maistu, kulutus pysyy taloudellisella kaasujalalla kohtuullisen matalana auton kokoon nähden. Keväisessä säässä sähkövarauksen loputtua bensiiniä paloi 6,5 l/100 km, kun keskinopeus oli noin 60 km/h.
Mahdollisuus säästää sähkökilometrejä esimerkiksi kaupunkien keskustoihin käy helposti asetuksia muokkaamalla. Latauksen ajastus halvemman yötaksan mukaiseksi on yhtä lailla tehty yksinkertaiseksi. Plussaa tulee myös tavanomaista pätevämmästä latausluukuun käytettävyydestä.
Tilavan matkustamon takaistuimella 180-senttiselle jää pääntilaa, mutta 190-senttisen afrokampaus lienee jo liikaa. Kuva: Kari Ylänne
C5 X:ään on helppo nousta ja poistua. Kuljettaja löytää asianmukaisen ajoasennon vaivatta. Sivuttaistuen puute tosin tulee esille kaarreajossa.
Kosketusnäytön alta löytyy myös mekaanisia painikkeita, joilla istuimen lämmityksen ja ilmastoinnin säädöt saa helposti mieleisekseen. Tuulilasin informatiivinen heijastusnäyttö auttaa pitämään katseen kulkusuunnassa.
Ladattavien autojen latausluukkujen laadussa ja toiminnallisuuksissa on eroja. C5 X suoriutuu hyvin. Kuva: Kari Ylänne
Lataushybridimallissa on säätyvä iskunvaimennus. Alustan toiminta mukavoittaa kulkua kummasti. Poikittaissaumat ja hidastetöyssyt ylittyvät vaivihkaa. Isoimmissa heitoissa voi tosin havaita liioiteltuja nyökkäyksiä. Varsinkin tasanopeuden säätimen ollessa päällä vaihteistolla on taipumus arpoa hetken oikeaa pykälää.
Kevyehkö ohjaus istuu tähän autoon hyvin. Ajomoodien väliset erot osoittautuvat hyvin pieniksi. Comfort-asetuksen lisäksi ei oikeastaan muita tarvitsekaan. Oikeastaan sporttiajotilan laimeus tiivistää C5 X:n: auto on luotu rauhalliseen kulkuun.
Koeajoarvioissa tavataan moittia sähkötoimisten autojen jarrujen käytöstä. C5 X ei ole poikkeus, mutta kyllin hyvätapaisesti se hommansa hoitaa.
Jos niin sanotut katumaasturit kyllästyttävät, C5 X tarjoaa erottuvan vaihtoehdon tinkimättä liikaa korkeahkosta ajoasennosta, tilavasta matkustamosta ja tavaratilasta.
Kuljetuskapasiteettia on riittoisasti, kunhan autoilija jaksaisi pakata asianmukaisesti latauskaapelit. Kuva: Kari Ylänne
Lue lisää: Selvitys: Uusi bensa-auto tulee täyssähköautoa halvemmaksi enää yhdessä kokoluokassa
Tekniikka
MOOTTORI R4, 1?598 cm³, turbo, 133 kW (181 hv)/5?500 r/min, 250 Nm/1?750 r/min, sähkömoottori 81 kW (110 hv)/2500 r/min, 320 Nm /500-2500, kokonaisteho 225 hv (165 kW), 360 Nm
AJOAKKU 12,4 kWh, latausaika 2h (7,4 kW/32A)
TOIMINTAMATKA SÄHKÖLLÄ 55 km (WLTP)
SUORITUSKYKY 0-100 km/h 7,8 s, huippunopeus 233 km/h
KULUTUS 1,3 l/100 km 95E10
CO2-PÄÄSTÖT 30 g/km
VOIMANSIIRTO A8, etuveto
MITAT p 4?805, l 1?865, k 1?485 mm, akseliväli 2?785 mm, maavara 194 mm, omamassa 1797 kg, tavaratila 485-1?580 l, tankki 40 l
HINTA 45?573 euroa
Massasta erottuvaa muotoilua
Viihtyisää ja tilavaa matkustamoa
Ajoittaista vaihteiston arpomista
Pehmeyden lisätuotoksena syntyvää keulan nyökkäilyä
TetraSys Oy.