Ilta Sanoma

EU-alueen ympäristöministerit väänsivät ilmastopaketin yksityiskohdista yöhön saakka Luxemburgissa.

Uudenkaupungin autotehtaalla valmistettuja autoja Uudenkaupungin satamassa odottamassa laivaan lastaamista marraskuuta 2021.

Uudenkaupungin autotehtaalla valmistettuja autoja Uudenkaupungin satamassa odottamassa laivaan lastaamista marraskuuta 2021. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Luxemburg/Helsinki

Uusien polttomoottoriautojen myyminen loppuu hyvin suurella todennäköisyydellä EU-alueella 2030-luvun puolivälissä. Unionin alueen ympäristöministerit päätyivät kannattamaan tätä kokouksessaan Luxemburgissa tiistain ja keskiviikon välisenä yönä.

Suomea kokouksessa edusti ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo (vihr). Hän pitää selvänä, että uusien polttomoottoriautojen myynnin kielto ei enää muutu, vaikka joitakin jatkoselvityksiä ympäristöministerit EU-komissiolta vielä halusivat.

Komission esityksessä uusien myytävien autojen tulisi olla täysin päästöttömiä seuraavan vuosikymmenen puolivälissä. Tavoite on ollut tuskallinen erityisesti Saksan ja Italian kaltaisille eurooppalaisen autoteollisuuden suurmaille.

Ohisalo sanoo, että uusien polttomoottoriautojen myynnistä luopuminen sopii hyvin Suomelle, ja Suomi olisi voinut tukea tiukempaakin polttomoottoritavoitetta.

Parlamentin ja EU-maiden ministereistä koostuvan neuvoston on oltava samaa mieltä muotoiluista, joten lopullisen muotonsa sääntely saa instituutioiden välisissä neuvotteluissa. Parlamentti äänesti komission esittämän päästöttömyyden puolesta jo aiemmin kesäkuussa.

Tällä hetkellä siis näyttäisi siltä, että diesel-, bensiini- ja kaasu- ja lataushybridiautojen valmistus on runsaan vuosikymmenen päästä historiaa.

Viime vuoden lopulla Suomessa oli liikennekäytössä runsaat 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista vasta runsaat 23?000 oli täyssähköautoja. Äkkiryntäys sähköautoihin kuulostaa kalliilta, mutta omissa laskelmissaan komissio on katsonut autoilijan lopulta voittavan.

Käytännössä kyse on siitä, että ajoneuvon omistuksesta ja käytöstä aiheutuva kokonaiskustannus olisi alempi, vaikka ajoneuvon hankintakustannukset voivat nousta.

Polttomoottoriautot eivät myöskään ole katoamassa Suomen kaduilta vielä hyvin pitkään aikaan, arvioi liikenneneuvos Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

-?Meillä on noissa meidän liikenteen kasvihuonekaasuskenaarioissa arvioitu, että meillä on kyllä vielä niitä polttomoottoriautoja liikenteessä varmaan vuonna 2045, jolloin liikenteen pitäisi olla päästötöntä, hän sanoo.

Jääskeläinen sanoo, että tässä tapauksessa autojen päästöttömyys täytyy varmistaa käytettävällä polttoaineella. Toisin sanoen sen on oltava hiilineutraalia.

-?Polttoaineita varmasti täytyy toimittaa sinne markkinoille niin, että kuluttajat myös pystyvät niillä vanhoillakin autoilla ajamaan.

Jääskeläinen sanoo, että esimerkiksi vedystä jalostetulla polttoaineella täytyisi saavuttaa päästöttömyys niin, että myös vanha auto pystyy polttoainetta käyttämään.

Lue lisää: Tällä Volvolla voi ajaa jopa 1?000 kilometriä päästöttömästi

Komissio on antanut hahmotelmansa autoilijalle koituvista kuluista tai hyödyistä, mutta lopulta myös kansalliset ratkaisut vaikuttavat autoilijoiden kuluihin.

Liikenteestä kerätään verot tällä hetkellä pitkälti päästöjen mukaan, joten kyse olisi useiden miljardien eurojen lovesta valtion kassaan.

Lue lisää: Telia: Tieliikenteen päästöt pudonneet selvästi - myös matkojen pituudet lyhentyneet

Lue lisää: Koeajossa Euroopan myydyin ladattava hybridimalli: Asiallinen ja jopa ylellinen

Käytännössä valtio voi paikata loven keräämällä verotulot joko liikenteestä tai jostain muualta. Jos verotus kohdistuu liikenteeseen, jäljelle jää yhä vähemmän vaihtoehtoja.

-?Joko korotettaisiin ajoneuvoveroa eli vuosittain kerättävää veroa. Tai sitten voitaisiin siirtyä tienkäyttömaksuihin, jolloin verotettaisiin ajamista eikä enää polttoainetta tai auton omistamista, Jääskeläinen sanoo.

Ilta Sanoma
mercredi 29 juin 2022 21:45:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.