Ilta Sanoma

Uuden Astran hinnat nousivat heti kättelyssä. Suomalaisten asiakkaiden suosiman farmarimallin maahantulo kestää selvästi odotettua pidempään.

Sporttisen näköisessä Opel Astra Sports Tourerissa on 57 millimetriä pidempi akseliväli kuin monikäyttömallissa. Uutuuden ensitestiarvio on luettavissa perjantaina IS:n painetussa lehdessä.

Sporttisen näköisessä Opel Astra Sports Tourerissa on 57 millimetriä pidempi akseliväli kuin monikäyttömallissa. Uutuuden ensitestiarvio on luettavissa perjantaina IS:n painetussa lehdessä. Kuva: Pekka Virtanen

Rüsselsheim, Saksa

Opelin maahantuojalla oli talvella hyviä uutisia, kun media sai ensimaistiaisia uudesta 11. sukupolven Astrasta: ennakkomyynti alkoi varsin kilpailukykyisillä hinnoilla ja Sports Tourer -farmari olisi tulossa myyntiin jo kesällä.

Autoteollisuudessa ja autokaupassa tilanteet muuttuvat kuitenkin nykyään nopeasti. Tuotantokustannukset nousevat koko ajan. Samanaikaisesti pula erilaisista komponenteista viivästyttää toimituksia.

Suomen maahantuojan ilo siitä, että uuden lataushybridin myynti päästiin aloittamaan hinnoilla, jotka olivat peräti 5?000 euroa matalammat kuin Saksassa, jäi valitettavasti lyhytaikaiseksi. Tehdas puolitti keväällä tuon edun, ja Astran PHEV-mallien hinnat nousivat 2?400 euroa.

Viisiovisten lataushybridi-Astrojen hinnat alkavat nyt Innovation-varustelun 35?391 eurosta. Vaikka 180-hevosvoimainen lataushybridi maksaa 7?000 euroa enemmän kuin 50 hevosvoimaa tehottomampi automaattivaihteinen bensiinimalli, niin pistokehybridien pienempi polttoaineenkulutus kiinnostaa ostajia, ja arviolta yli puolet Suomessa myytävistä Astroista tulee olemaan ladattavia.

Kaksi kolmesta Suomessa myytävästä Astrasta on farmareita. Lataushybridin ajoakku kutistaa tavaratilaa noin 80 litraa.

Kaksi kolmesta Suomessa myytävästä Astrasta on farmareita. Lataushybridin ajoakku kutistaa tavaratilaa noin 80 litraa. Kuva: Pekka Virtanen

Astran saa bensiinimoottorisena kahtena tehoversiona (110 ja 130 hv) - 110-hevosvoimaisen tosin vain alimmalla varustetasolla ja manuaalivaihteisena. 130-hevosvoimaisen kohdalla manuaalimalliin tyytyvä säästää 2?000 euroa. Astran saa myös 130-hevosvoimaisena dieselinä. Täyssähköinen Astra on luvassa ensi vuonna.

Viisiovisten Astrojen asiakastoimitukset alkoivat kesäkuussa. Ensimmäisten farmari-Astrojen piti tulla Suomeen loppukesällä, mutta niin ei tapahdu. Astra Sports Tourer -farmarin lehdistökoeajot ovat parhaillaan käynnissä Saksassa, mutta ensimmäiset farkku-Astrat saadaan Suomeen aikaisintaan loppuvuodesta, ja käytännössä tuonnin aloitus tapahtuu ensi vuonna.

Astran tuotannossa pääpaino on alkuvaiheessa viisiovisessa mallissa, ja farmaria riittää tänä vuonna lähinnä viidelle suurelle markkina-alueelle. Tämä on Suomen maahantuojan kannalta paha takaisku, sillä Astran myynnistä kaksi kolmannesta tulee olemaan farmareita.

Lue lisää: IS:n ensitestissä uusi Opel Astra -?5?000 euroa halvempi kuin Saksassa!

Talvella julkaistujen ennakkohintojen mukaan Sports Tourer maksoi tuhat euroa enemmän kuin vastaava monikäyttömalli, mutta sittemmin farkkujen hintatiedot hävisivät julkisuudesta. Opelin maahantuonnista Suomessa ja Baltiassa vastaavan Länsiauto Driven maajohtajan Tomi Mäkisen mukaan hintaero on aiemmin ilmoitetulla tasolla.

Lue lisää: Koeajossa uusi Opel Astra -?kulutus kurissa, pikkupuutteiden kanssa pystyy elämään

Syy siihen, miksi Tourereille ei ole vielä Suomi-hintoja, on ilmeinen: farkkujen hinnat ovat sidoksissa viisiovisten hintoihin, ja nehän saattavat olla syksyllä jotakin aivan muuta kuin tällä hetkellä.

Lue lisää: Suomalaiset panivat automerkit arvo­järjestykseen -?laadukkaimmat, turvallisimmat, ali­arvostetuimmat...

Lue lisää: Näitä automalleja saa nyt hyvinkin nopeasti - joitakin sähköautoja vain muutaman kuukauden odotuksella

Ilta Sanoma
lundi 4 juillet 2022 14:46:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.