Ilta Sanoma

Koeajo: Volkswagen Polo sai älykkyyttä sisuksiinsa.

Uudistunut Volkswagen Polo tuntuu ajossa itseään suuremmalta. Ajomukavuus kuuluu varusteluun, mutta litraisella bensiinimoottorilla on toki rajoitteensa. Koeajoauton hinta lisävarusteineen oli 33?495 euroa.

Uudistunut Volkswagen Polo tuntuu ajossa itseään suuremmalta. Ajomukavuus kuuluu varusteluun, mutta litraisella bensiinimoottorilla on toki rajoitteensa. Koeajoauton hinta lisävarusteineen oli 33?495 euroa. Kuva: Kari Ylänne

Miksi mennä rukkaamaan toimivaa laitetta? Näin on varmaankin Wolfsburgissa ajateltu, mutta automaailman pakkotahtiset muutosvaatimukset eivät säästä Polonkaan suunnittelijoita.

Aivomyrsky on kuitenkin pysähtynyt maltilliselle tasolle. Kuudennen mallisukupolven päivitys näkyy lähinnä puskureissa ja valoissa.

Sen sijaan silmälle näkymätöntä kehitystä on tapahtunut enemmän kuin äkkiseltään arvaisikaan. Polo on saanut aiemmin esimerkiksi Golfissa ja Tiguanissa esitellyn Travel Assist -järjestelmän, joka järkevöittää ja avustaa ajamista ohjaamalla, säätelemällä ajonopeutta, pitämällä etäisyyden edellä liikkuvaan ajoneuvoon ja jarruttamalla avusteisesti.

Pieni piristys ulkokuoressa on tehnyt hyvää.

Pieni piristys ulkokuoressa on tehnyt hyvää. Kuva: Kari Ylänne

Järjestelmään sisältyy kapasitiivinen ohjauspyörä: sen kosketusherkkä pinta havaitsee, onko kuljettajalla auto hallinnassa. Ominaisuus lisää turvallisuutta, mutta kuljettajan onneksi se käyttäytyy sallivammin kuin joidenkin muiden autojen vastaavat komentokeskukset.

Ohjaamossa toistuvat harmaan useat sävyt. Laatuvaikutelma on hyvä ja istuinmukavuutta löytyy.

Ohjaamossa toistuvat harmaan useat sävyt. Laatuvaikutelma on hyvä ja istuinmukavuutta löytyy. Kuva: Kari Ylänne

Uudistettu Polo on tarjolla kolmella eritehoisella 1,0-litraisella bensiinimoottorilla. Kaksilitrainen bensakone löytyy GTI-mallista. Tarjolle tulee lisäksi kaasuversio. IS:n koeajoon valikoitui runsaasti varusteltu yksilitrainen R-Line Business -versio.

Volkswagenin mallista toiseen kierrätetty mittaristo on helppolukuinen ja muunneltavissa.

Volkswagenin mallista toiseen kierrätetty mittaristo on helppolukuinen ja muunneltavissa. Kuva: Kari Ylänne

Näkyvyys kuskin paikalta on avara eteen ja sivuille, mutta takaviistoon C-pilari kaventaa näkymää. Mukautuvan tasanopeudensäätimen käyttö on enimmäkseen sujuvaa. Järjestelmä ymmärtää hidastaa ennen kaarteita ja liikenneympyröitä hyvissä ajoin sovittamalla ajonopeuden kulloiseenkin tilanteeseen.

Kaistanpitoavustin ei rankaise horjahteluja kaistan sisällä yhtä tomerasti kuin eräät verrokit. Sen sijaan ympäristönvalvontajärjestelmä tunnisti koeajon aikana pari kertaa viereisellä pyörätiellä, selvästi etäällä autosta ajaneen fillaristin hidastamalla auton vauhtia selvästi, mikä saattoi aiheuttaa takana ajaneen päässä kysymyksiä.

Takaistuimen muotoilussa on ajatusta, mutta sitä ei ole suunniteltu suurikokoisille matkustajille.

Takaistuimen muotoilussa on ajatusta, mutta sitä ei ole suunniteltu suurikokoisille matkustajille. Kuva: Kari Ylänne

Lue lisää: Volkswagen esitteli uuden Taigo-pikkuauton - pari hämmästyttävää ominaisuutta

Lisävarusteiset iQ.Light-led-matriisiajovalot mahdollistavat jatkuvan ajamisen kaukovaloilla häikäisemättä silti vastaantulijoita. Pitkällä pimeällä taipaleella hyödyn alkaa vähitellen tunnistaa.

Lue lisää: Koeajossa Volkswagen Golf eHybrid 150 kW PHEV - se puolitoista tonnia halvempi töpselivaihtoehto

Polon digimittaristo ja kosketusnäyttö ovat tätä päivää. Samoin hivelyllä toimivat säädöt, mutta toisin kuin Golfissa, Polossa pelkoa ja vastenmielisyyttä aiheuttaneet säätöpaneelit koskevat lähinnä lämpötilan säätöä.

Nostokynnyksellä varustettu tavaratila on kokoluokassaan kohtuullinen.

Nostokynnyksellä varustettu tavaratila on kokoluokassaan kohtuullinen. Kuva: Kari Ylänne

Taajama-ajossa bensiiniä kului ajotietokoneen mukaan 6,9 litraa sadalla kilometrillä, mikä on melko lailla linjassa WLTP-mittausten kanssa, joissa kulutuksen vaihteluväliksi on merkitty 4,9-7,4 litraa riippuen ajonopeudesta.

Polo on edelleen tasaisen hyvä pakkaus. Ajaessa Polo tuntuu hiukan kokoaan isommalta ja vakaammalta. Tunteeseen saattaa vaikuttaa sekin, että ensimmäinen ajatus etuistuimella jäi soimaan korvamadon tavoin: kutistettu Golf!

Moottori R4, turbo, 999 cm³, 81 kW (110 hv), 200 Nm/2?000-3?000 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 10,4 s, huippunopeus 195 km/h

Kulutus 5,7 l/100 km 95E

CO2-päästöt 128 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p 4?074, l 1?751, k 1?451 mm, akseliväli 2?552 mm, omamassa 1?207 kg, tavaratila 333-1?125 l, tankki 40 l

Hinta 26?398 euroa

Teknisiä edistysaskeleita, jotka toimivat myös käytännössä

Marraskuisen harmaata mutta laadukasta ohjaamoa

Laiskanpulskeaa suorituskykyä

Ilta Sanoma
mardi 21 décembre 2021 09:03:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.