Ilta Sanoma

Kun käytetystä autosta maksaa 28?000 euroa, pitäisi sen olla ostohetkellä kunnossa. Niin voisi ainakin luulla.

Hätäjarruavustimen vikavalo syttyi kojetauluun merkkinä ongelmista.

Hätäjarruavustimen vikavalo syttyi kojetauluun merkkinä ongelmista. Kuva: Kuluttajariitalautakunnan asiakirjat

Länsirannikolla autokaupat tehnyt kuluttaja piti selvänä, että alun perin 2017 käyttöön otettu Kia Optima toimisi kuin unelma, mutta jo viikko kaupanteon jälkeen luottamus myyjäliikkeeseen sai kolauksen.

Kialla oli ajettu ostohetkellä 59?000 kilometriä, eikä siihen viikossa ollut kovin monta kilometriä tullut lisää.

Kuluttaja koeajoi auton pariinkin otteeseen ennen päätöstään.

Kia oli saanut tällin etumaskin alaosaan ja samalla hätäjarrutusjärjestelmä vaurioitui.

Kia oli saanut tällin etumaskin alaosaan ja samalla hätäjarrutusjärjestelmä vaurioitui. Kuva: Kuluttajariitalautakunnan asiakirja

Vaimokin oli koeajossa mukana, kuten hyvässä parisuhteessa autokauppaa tehtäessä pitääkin. Silloin se tapahtui: auton hätäjarrutuksen varoitusvalo syttyi ja sitten sammui muutaman sekunnin kuluttua. Pariskunta ei kuitenkaan sen kummemmin kiinnittänyt valoon huomiota.

Kaupanteon jälkeen kuluttaja huomasi, että etumaskin alaosa, sen lista ja kiinnikkeet olivat vähän irti. Vauriot olivat todettavissa vain käsin tunnustelemalla, eivätkä ne näkyneet ulospäin.

Viikko kaupanteosta kului, kun kuluttaja näytti vaurioita myyjälle. Kuluttajalle jäi käsitys, että autoliike maksaisi korjauksen.

Yrittäjä arveli korjauksen maksavan 220 euroa. Sen päälle tulisivat vielä työkustannukset. Myyjä ilmoitti hyvittävänsä vain 100 euroa.

Tarkkasilmäinen huomaa etumaskissa olevan vaurion.

Tarkkasilmäinen huomaa etumaskissa olevan vaurion. Kuva: Kuluttajariitalautakunnan asiakirja

Hätäjarrutusjärjestelmän varoitusvalo syttyi ja sammui toistuvasti etenkin kostealla säällä, mutta harvemmin kuivalla kelillä, eikä adaptiivinen vakionopeuden säädin toiminut.

Lue lisää: Mercedeksen ostanut löysi runkopalkista epäilyttäviä jälkiä - myyjä lohdutti, että huonommin varusteltuja myydään kalliimmalla

Korjaamo arveli, että auton maskiin oli mahdollisesti osunut toisen auton vetokoukku. Maskin takana oleva hätäjarrutusjärjestelmän tutka oli haljennut ja vettä oli päässyt sen sisälle.

Hätäjarruavustimen tutka Kian moottoritilasta oli haljennut.

Hätäjarruavustimen tutka Kian moottoritilasta oli haljennut. Kuva: Kuluttajariitalautakunnan asiakirja

Seurauksena oli varoitusvalon syttyminen, eikä tutka pysäyttänyt autoa suunnitellusti.

Korjauksen hinnaksi arvioitiin 4?000 euroa lisättynä työkustannuksilla.

Kuluttaja vaati 4?300 euron hyvitystä. Myyjäliike kiisti kuluttajan vaatimuksen ja totesi, että auto oli myyty ehjänä - ja olihan asiakas koeajanut autoa kahdesti, eikä ollut kertonut mistään viasta.

Lue lisää: Käytetyn Skodan maalipinta oli meikattu taitavasti - ensimmäinen pesu paljasti karun totuuden

Myyjä pysyi tiukasti kannassaan, jonka mukaan autossa ei ollut vaurioita kaupanteon hetkellä.

Kuluttaja piti outona väitettä, että hän olisi aiheuttanut vauriot.

Autossa oli kasko, joka korvaisi törmäysvauriot 200 euron omavastuulla.

Kuluttaja vei asiansa kuluttajariitalautakuntaan valokuvien ja kuittien kanssa. Lautakunta totesi, että käytetyn auton kaupassa virhearvioinnin perustana ovat kuluttajan aiheelliset odotukset, mutta myyjä ei vastaa ajoneuvon normaalista kulumisesta.

Etumaskin irronnutta listaa ei kaupanteon yhteydessä huomattu.

Etumaskin irronnutta listaa ei kaupanteon yhteydessä huomattu. Kuva: Kuluttajariitalautakunnan asiakirja

Lautakunta totesi näyttöön vedoten, että auton hätäjarrutusjärjestelmä oli vikaantunut heti kaupanteon jälkeen. Auto oli tuolloin vasta kolmen vuoden ikäinen.

Vika ei johtunut auton normaalista kulumisesta, vaan kyse oli myyjän vastuulla olevasta virheestä. Mikään ei viitannut siihen, että vika olisi johtunut kuluttajasta, ja viastakin oli reklamoitu heti.

Lue lisää: Autonsa tankanneen matka katkesi: Polttoaine oli kuin puuroa - dieselin myyjä kiisti 8 600 euron korjausvaatimuksen

Lisäksi kyse oli sellaisesta viasta, jota kuluttaja ei voinut noin vain huomata ostohetkellä.

Lautakunnan näkemys oli, että myyjäliikkeen pitäisi osallistua korjauskustannuksiin siinä määrin, etteivät kuluttajan kontolle jäävät kulut ole yllättävän suuret.

Lautakunta suositti yksimielisesti, että myyjäliike antaa 2?000 euroa hinnanalennuksena ja korvauksena kuluttajalle. Ratkaisu on runsaan kuukauden takaa.

Ilta Sanoma
vendredi 17 décembre 2021 11:15:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.