Sähkökuorma-autot ovat vielä harvinaisuus, mutta pakettiautoissa sähkön suosio on lähtenyt nousuun. Yrityksissä kiinnostus kaluston sähköistämiseen on kasvanut vauhdilla. " /> Sähkökuorma-autot ovat vielä harvinaisuus, mutta pakettiautoissa sähkön suosio on lähtenyt nousuun. Yrityksissä kiinnostus kaluston sähköistämiseen on kasvanut vauhdilla. " />

YLE


Moottorin perinteisen jyrinän sijaan kuuluu lähinnä renkaiden narinaa lumella ja hiekoitussoralla, kun Postin sähköinen jakelukuorma-auto kääntyy logistiikkakeskuksen pihamaalla Vantaalla.

Sähköllä toimivat kuorma-autot ovat Suomessa vielä harvinaisuus, joita on käytössä vasta muutamilla yrityksillä, niilläkin vasta yksittäisiä ajoneuvoja.

- Kuljettajilta olemme saaneet tästä hyvinkin positiivista palautetta, tätä on pehmeä ajaa ja toimii erittäin hyvin jakeluliikenteessä. Tähän saadaan lastattua rullakoita ja raskaampaa koteihin ja yrityksiin menevää tavaraa, toteaa Postin vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn noin 17-tonnisesta uutuusajoneuvosta.

Postin ohella sähkökuorma-auton on ottanut käyttöön ainakin Pimara juomakuljetuksissa ja DB Schenker kevytkuorma-auton Turun jakeluliikenteessä.

Vauhdikkaammin on edennyt pakettiautojen sähköistyminen varsinkin kaupunkien tavaraliikenteessä.

- Koko ajan tulee enemmän ja enemmän sähköisiä ajoneuvoja, niiden latausajat lyhenevät ja toimintasäteet pitenevät, Jägerhorn sanoo.

Pakettikuljetusten kiivain aika käynnissä

Postilla sähköautoja on nyt noin 100 kappaletta, ja määrä tuplaantunee ensi vuonna.

- Tiheästi asutuilla alueilla on tosi tärkeää pystyä hoitamaan jakelu mahdollisimman päästöttömästi. Sähköajoneuvot ovat paitsi hiljaisia, myös täysin lähipäästöttömiä. Ne myös toimivat hyvin nykivään kaupunkiajoon, jossa tehdään paljon pysähdyksiä, Jägerhorn sanoo.

Postilla on kokemuksia sähköautojen käytöstä Rovaniemen korkeudelle saakka. Ajoneuvoista on pidetty, mutta kovilla pakkasilla reittejä pitää suunnitella lyhentyneen toimintasäteen ja lataustarpeiden ehdoilla.

Kaiken kaikkiaan pakettien kuljetuksissa on joulukuussa erityisen vilkasta. Posti on avannut runsaasti tilapäisiä pakettipisteitä.

- Katsotaan rikkoutuuko kahden miljoonan viikottaisen paketin raja, kommentoi Postin Jägerhorn.

Viime vuosina pakettien määrissä on rikottu ennätyksiä, kun verkkokaupan kasvu on kiihtynyt ja marraskuun lopun alekampanjat ovat houkutelleet monia ostoksille. Lähiaikoina ehtii laittaa matkaan jouluksi ehtiviä lähetyksiä niin Postin kuin Matkahuollon kautta.

yleiskuva - Sähkökuorma-auton ohjaamo lähikuvassa Postin Vantaan logistiikkakeskuksen pihalla.
Loppusyksyn vilkas kausi verkkokaupassa tuo lisää kuljetettavaa logistiikkayrityksille.Esa Syväkuru / Yle

Monet yritykset haluavat kokeilla sähkökalustoa

Autokauppakonserni Vehossa yllätyttiin, kun syksyllä tehdyssä kyselyssä yli tuhat yritystä vastasi harkitsevansa vakavasti "ripeää siirtymistä sähköön lähijakelu-, palvelu- ja henkilökuljetusliikenteessä."

- Kiinnostus päästöttömään lähijakeluun on todella suurta. Ympäristövastuullisuuden rinnalla tulee kulupuoli. Sähköinen jakeluauto on energiakuluiltaan merkittävästi edullisempi polttomoottoriin verrattuna, kun hankintahinta taas on korkeampi, kommentoi Mercedes-Benzin lehdistöpäällikkö Pekka Koski.

Kosken mukaan moni yritys haluaa olla edelläkävijänä omassa toiminnassaan. Varsinkin pienissä yrityksissä sähkökaluston hankintaa voi vaikeuttaa latausmahdollisuuksien puute.

Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt sähköllä toimivien pakettiautojen hankintaan uutta tukea, jota voisivat hakea yksityishenkilöt ja yritykset. Esitetty tuki olisi porrastetusti auton kokoon perustuen 2 000, 4 000 tai 6 000 euroa.

Mahdollisuus kustannussäästöihin kiinnostaa

Miksi kiinnostus sähköllä kulkeviin pakettiautoihin on nopeasti kasvanut? Tänä vuonna niitä on rekisteröity noin 300, joka on koko vuoden rekisteröinneistä kuitenkin vasta muutaman prosentin osuus.

- Jakeluliikenteen puolella on useampi tekijä: tilaajat vaativat vähäpäästöisempiä kuljetusketjuja, ja toisaalta myös kustannustaso vaikuttaa. Jos ajoa tulee paljon, voi aika nopeasti tulla vastaan se piste, missä tulee sähköllä ajaminen kokonaisuudessaan tulee edullisemmaksi, kommentoi VTT:n tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen.

- Tarjolla olevat sähköautomallit alkavat sopia varsinkin kaupunkijakeluun. Päivittäiset ajomatkat ovat siellä sellaisia, joihin toimintamatkat riittävät, Paakkinen toteaa.

Näiden sähkökalustolla hoitamista helpottaa se, että reitit tiedetään ja suunnitellaan ennalta, ja auto voi yleensä yöllä latautua terminaalissa.

Paakkinen toteaa, että vaihteleville reiteille tarvittaisiin enemmän latauspaikkoja. Niitä kaivataan myös taksialalla, jossa sähköautot ovat alkaneet yleistyä.

Lue myös:

Minuutintarkka toimitusaika on nyt valttia kotiinkuljetuksissa, kun uudet firmat valtaavat Suomea - neljäkin tuntia epätietoista paketin odottelua voi olla liikaa

Ajoneuvojen ja työkoneiden sähköistyminen ajoi lahtelaisyrityksen rajuun nousuun: "Tuotekehityksen osaajien haussa on haasteita"

lundi 13 décembre 2021 12:10:36 Categories: Posti- ja kuriiritoiminta YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.