Ilta Sanoma

F1-mestaruus ratkesi skandaalinkäryisesti. Se ei ole tässä lajissa yllätys, kirjoittaa Tommi Koivunen Abu Dhabista.

Kuva: Hamad I Mohammed / Reuters

Abu Dhabin rata-alueella parveili Netflixin väkeä läpi kauden viimeisen GP-viikonlopun.

F1: Taistelu paalupaikasta (Drive to Survive) on nostanut MM-sarjan suosiota merkittävästi, erityisesti Pohjois-Amerikassa.

Näin siitä huolimatta, että kolme aiempaa kautta, joiden ajan sarjaa on kuvattu, ratkesivat jo hyvissä ajoin.

Tämänvuotinen MM-sarja oli viihdearvoltaan kuin toiselta planeetalta. Yksi kaikkien aikojen kausista. Ehkä jopa kaikkien aikojen kausi.

Sukupolvensa lahjakkaimman kuljettajan, 24-vuotiaan Max Verstappenin maailmanmestaruuden on pitänyt olla vain ajan kysymys. Vastassa lajihistorian suurin kuljettaja Lewis Hamilton, 36.

22-eräinen nyrkkeilyottelu venyi viimeiseen erään, ja käsikirjoitus myös päätösosalle oli kuin Hollywoodista.

Valitettavasti.

Formula 1 on valtava bisnes ja urheilumuoto, mutta ennen kaikkea se on show'ta.

Jostain syystä, tai ehkä juuri siksi että show on tärkeintä, niin kilpailusäännöt, -johto kuin -tuomaristokin ovat kaukana siitä, mitä niiden pitäisi olla.

Max Verstappenin ajotyylin suhteen pandoran lipas on oikeastaan läpi hänen uransa ollut auki. Mutta tämän kauden ratkaisuhetkillä se suorastaan räjäytettiin, kun Verstappen selvisi sanktioitta Sao Paulon GP:n tapahtumista.

Siellä Verstappen pakotti ohitusta yrittäneen Hamiltonin kokonaan ulos kilparadalta. Vaikka radan sisäreunaa puolustanut Verstappen ei itsekään pysynyt liian myöhäisen jarrutuksensa takia radalla, häntä ei rangaistu mitenkään.

Hamilton voitti silti kisan, koska onnistui ohittamaan Verstappenin.

Saudi-Arabiassa tapahtui taas, kun Verstappen toisti temppunsa. Tällä kertaa hän saikin rangaistuksen.

Lewis Hamiltonin (vas.) ja Max Verstappenin vääntö MM-tittelistä oli skandaalinkäryistä.

Lewis Hamiltonin (vas.) ja Max Verstappenin vääntö MM-tittelistä oli skandaalinkäryistä. Kuva: Andrej Isakovic / AFP

Nyt Abu Dhabissa Verstappen otti kaikkien yllätykseksi surkean lähdön paalupaikalta. Hamilton painoi suoraan kärkeen, mutta sitten tapahtui odotettu peliliike: Verstappen syöksyi sisäpuolelta ohitukseen ja käytännössä pakotti Hamiltonin ulos radalta.

Hamilton oikaisi turva-alueiden läpi pitääkseen kärkipaikkansa. Tästä ei aloitettu edes tutkintaa, mikä aiheutti porua Red Bullin leirissä, olihan Verstappenilta sallittu samantyyppiset liikkeet esimerkiksi juuri Brasiliassa.

Britti näytti ajavan vastustamattomaan maailmanmestaruuteen, vaikka Verstappen sai rengasedun puolelleen tehtyään ylimääräisen varikkopysähdyksen virtuaalisen turva-auton takana.

Oli Hamiltonilta kova työnäyte, miten hän oli tässä välissä lyönyt myös Red Bullin kakkoskuskin Sergio Perezin, jota käytettiin taktisena pelinappulana. Perez onnistui likaisella työllään kaventamaan MM-kamppailijoiden eroa seitsemällä sekunnilla.

Nikita Mazepin jäi kauden päätöskisasta pois koronavirustartunnan takia, mutta toinen miljardööri-isänsä tuen takia F1-sarjassa ajava kuljettaja, Nicholas Latifi teki viisi kierrosta ennen maalia virheen, joka muutti historiaa.

Kanadalainen pyörähti seinään ja aiheutti turva-auton.

Siitä alkoi häpeällinen näytelmä.

- En voi uskoa, mitä näimme äsken, ensi kaudella Hamiltonin tallikaverina ajava George Russell twiittasi ja kirjoitti isoin kirjaimin, että tätä ei voi hyväksyä.

Kisan johdolla oli käytännössä valta päättää, kuka voittaa maailmanmestaruuden. Yli 40 kierrosta samoilla renkailla ajanut, kisaa hallinnut Hamilton, vai Verstappen, joka kävi turva-auton aikana hakemassa jälleen uudet kumit.

Loppuratkaisusta tuli skandaali. Ensin ilmoitettiin, että kierroksella ohitetut autot eivät saa ohittaa jonoa ja turva-autoa päästäkseen johtoauton kanssa samalle kierrokselle.

Tämä tarkoitti, että Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet autot olisivat luultavasti suojanneet brittiä ja pelastaneet hänet Red Bullin hyökkäyksiltä.

Sitten vedettiinkin ässä hihasta: aivan yllättäen tulikin ilmoitus, että kierroksella ohitettujen tulee ohittaa turva-auto ja lähteä ajamaan jonoa kiinni. Verstappen pääsikin Hamiltonin perään.

Tämä tapahtui kaiken lisäksi vain muutama mutka ennen kuin turva-auto poistui radalta ja kisan viimeinen kierros alkoi.

Verstappen painoi vastustamattomasti ohi Hamiltonista ja mestaruuteen. Titteli on hänen kauden suoritustasonsa huomioiden ansaittu, mutta loppuratkaisu oli skandaalinkäryinen.

Max Verstappen ylitti maaliviivan ensimmäisenä, mutta Abu Dhabin GP:n loppuratkaisu on kiistelty.

Max Verstappen ylitti maaliviivan ensimmäisenä, mutta Abu Dhabin GP:n loppuratkaisu on kiistelty. Kuva: Kamran Jebreili / AFP

Mercedes teki kisan jälkeen kaksi protestia. Fia näyttää taas sotkeutuneen omiin sääntöihinsä, sillä sääntöjen mukaan turva-auton olisi pitänytkin vielä pysyä radalla, kun kierroksella ohitetuille annettiin lupa ohittaa niin myöhään.

Toisessa protestissaan Mercedes väitti Verstappenin ohittaneen Hamiltonin turva-auton takana. Ainakin livekuvan perusteella kiistatta näytti, että Verstappen kävi radan maamerkin W Hotelin tuntumassa britin edellä.

Sotku on melkoinen, mutta kuka uskoo, että kisan tuloksia ja maailmanmestaria enää tässä vaiheessa aletaan muuttamaan, vaikka perusteita olisi?

Yksi asia on varma: Netflixin F1-sarjan uusi kausi on jymymenestys ja taas ennennäkemätöntä saippuaoopperaa. Siis formula ykkösiä.

Ilta Sanoma
dimanche 12 décembre 2021 21:59:00 Categories: Formula 1 Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.