Maastoauton ladattavuuden suurimmaksi hyödyksi jää tässä tapauksessa lopulta lähinnä alhainen autovero. Autona uusi töpseli-Defender on kuitenkin mukava ja erittäin etenemiskykyinen.
Land Rover Defender on uusitussakin kuosissaan eräs markkinoiden ehdottomasti kyvykkäimpiä aitoja maastoautoja. Erillisilmajousitus mahdollistaa maavaran nostamisen jopa 29 senttimetriin asti. Kuva: Tommi Lempinen
Land Roverin legendaarisen Defender-maastoauton mallipaletti on laajentunut odotetulla lataushybridiversiolla.
Virallisesti vain alle neljä litraa bensiinä per 100 km kuluttava voimalinja on sama kuin vastaavissa Range Rover -tuotteissa.
Pelkällä sähköllä Defender P400e kulkee enimmillään reilut 40 kilometriä, mutta jos ajotilanne tai -tapa on yhtään perusmaantietä raskaampi tai keli selvästi kylmempi, sähkömatka tippuu helposti kolmanneksella.
Ohjaamoilmekään ei ole niin karu kuin joskus ennen. Mukavuustoiminnot, viimeistely ja isot diginäytöt tuovat mieleen ylellisen sisarmalli Range Roverin. Kuva: Tommi Lempinen
Kun akku loppuu, painavan auton bensiininkulutus nousee rajusti, koeajon perusteella yli 10 litraan satasella.
Peruslatauslaitteella auton ajoakun latausteho yltää enintään 7 kilowattiin, mikäli sulake ja latauslaite sallivat 32 A virran.
Lue lisää: IS kävi 007 No Time to Die -leffan kulisseissa Saksassa: tältä näyttävät aidot Bond-stunttiautot tositoimissa
Kotitalouslaitteissa virta on kuitenkin rajoitettu yleensä 16 ampeeriin, eli töpseli-Defender latautuu tällöin vain muutaman kilowatin teholla, mikä tarkoittaa akun täyttymistä vajaassa työpäivässä.
Akkupatti pienentää tavaratilaa. Tilan suurin ongelma on suojaverhon alle jäävän osuuden mataluus, vaikka litroja sinänsä löytyykin. Kuva: Tommi Lempinen
Plussapuolena Defenderin 19,2-kilowattinen ajoakku on myös pikaladattavissa, enintään 32 kW:n teholla, mikä luonnollisesti laajentaa sähkökäytön mahdollisuuksia.
Lue lisää: Koeajossa Land Roverin Discovery D300 mHEV AWD SE -?ei töpseliä vaan dieselkevythybridi
Kaikkein yleisimmissä aikaveloitteisissa pikalatauslaitteissa hyöty pikalatauksista jää kuitenkin usein rahallisesti olemattomaksi, sillä laturin täyttä tehoa ei pääse kunnolla hyödyntämään.
Lidlin ilmaislaturissa tilanne on toki aivan toinen, ja etu erityisesti kaupunkikulutuksen osalta merkittävä.
Lukuisat maastoajoon ja vetotehtäviin suunnitellut ajo-ohjelmat yhdistyvät jatkuvaan älykkääseen nelivetoon ja lukittuvaan keskitasauspyörästöön. Kuva: Tommi Lempinen
Voimalinja itsessään on merkille sopivaan tapaan hienostuneen toimiva.
Lue lisää: Land Rover alkaa testata polttokennotekniikkaa
Ajoltaan uusi Defender on Defender-mallin traktorimaiset perinteet huomioiden muutenkin poikkeuksellisen sivistynyt, ja ajotunnelmat muistuttavat nyt pikemminkin herraskaista Land Rover Discoveryä kuin vanhaa karkeaa Defender-nimistä työjuhtaa.
Peräkärryhommat on huomioitu myös auton asetuksissa. Defender pystyy automaattiperuuttamaan myös kärryn kanssa, kunhan kuljettaja vahvistaa autolle minkälainen vetovaunu on tällä kertaa kyseessä. Kuva: Tommi Lempinen
Korimallien osalta sähköllä ladattavissa oleva bensiinitekniikka on saatavilla vain Defenderin pitkään versioon, jossa ajoakun olemassaolon havaitsee myös tavaratilassa näkyvänä lattiapattina.
Yläsivuikkunat ovat tuttu elementti jo varhaisista Defendereistä. Kuva: Tommi Lempinen
Kaikkiaan auton ladattavuuden suurimmaksi hyödyksi jää lopulta alhaisen autoveron avittama muita malliversioita edullisempi hankintahinta.
Lue lisää: Koeajossa Land Rover Defender: Jumiin joutuneelle löytyy vielä lisäkeino päästä pälkähästä
Mielessä käy, että iso ja painava Defender olisi ehkä sittenkin kokonaisjärkevämpi dieselinä, ellei suomalainen auto- ja käyttöverotus ohjaisi nyt voimakkaasti töpseliautoihin.
Pikalatausmahdollisuus on selkeä plussa, mutta peruslatauksen soisi suomalaiselta kantilta tukevan myös kolmivaiheista 16 ampeerin virtaa. Kuva: Tommi Lempinen
Se on tosin hyvä muistaa, että ajot sähkö-Defenderillä voivat kyllä tulla energian osalta myös halvoiksi ja hiilivapaiksikin, mikäli auton käyttötapa on sellainen, jossa lataaminen onnistuu jo ihan luonnostaankin tiheään tahtiin.
Lue lisää: Tehdastekoinen Defender-pakettiauto on liian tehokas Suomen viranomaisille - ratkaisu löytyi kotimaisesta osaamisesta
Kuten vaikkapa omalla vakioparkkipaikalla, herraskaisen ratsutallin pihassa, 32 ampeeria kestävän sulakeryhmän äärellä.
Takana tilaa on hyvin, ja mukaan mahtuu myös isoissa kumisaappaissa. Kuva: Tommi Lempinen
Moottori R4, 1?997 cm³, 221 kW (300 hv)/5?500 r/min, 400 Nm/1?500-4?400 r/min; lisäksi sähkömoottori (yhteisteho 404 hv, yhteisvääntö 640 Nm)
Suorituskyky 0-100 km/h 5,6 s, huippunopeus 191 km/h
Kulutus 3,9 l/100 km 95E10
CO2-päästöt 77 g/km
Voimansiirto A8, neliveto
Mitat p 5?018, l 1?996, k 1?972 mm, akseliväli 3?022 mm, omamassa 2?600 kg
Hinta 96?711 euroa
Kiitämme
Mukavuutta aidoksi maastoautoksi
Mahdollisuutta sähköajoon
Moitimme
Kulutusta pidemmillä matkoilla
Pienehköä tavaratilaa ulkomittoihin nähden
TetraSys Oy.