Ilta Sanoma

Tallinnassa poikennut Finnairin Teneriffan-kone joutui liukastelun vuoksi kiertämään Vantaan kolme kertaa.

Aiempina vuosina 2000-luvulla lumentulo on haastanut Helsinki-Vantaan lentokentän.

Aiempina vuosina 2000-luvulla lumentulo on haastanut Helsinki-Vantaan lentokentän. Kuva: Jussi Nukari

Erittäin poikkeuksellinen sää aiheutti myöhään perjantaina erittäin poikkeuksellisen tilanteen ja tilanteita Helsinki-Vantaan -lentokentällä.

Hurjat tunnit huipentuivat kello 1.15, kun Finnairin Dubaihin lähdössä ollut lento AY 1963 liukasteli poikittain kiitotielle.

Tämän seurauksena Finnairin Tallinnassa poikennut Teneriffan lento ei päässyt laskuun, vaan joutui kiertämään Vantaan kolme kertaa.

Helsinki-Vantaa oli ollut kokonaan suljettuna kello 22 ja 00.30 välisen ajan, ja useita kymmeniä yötaivaalla Helsinkiä lähestyneitä lentoja oli jouduttu ohjaamaan varakentille Tallinnaan, Tukholmaan, Turkuun ja Tampereelle.

-?Lähihistoriassa ei ole ollut vastaavaa keliä, sanoo Helsinki-Vantaan lentokentän asematasotoiminnan johtaja Jani Elasmaa Finavialta.

-?Helsinki-Vantaata ei kovin usein ole kiinni laitettu, mutta tämä oli sen magnitudin säätapahtuma, että oli pakko näin toimia.

Edellinen kerta oli vuonna 2003 ja silloin oli syynä paksu lumisade.

Aina ei päivä paista kuten Strömsössä, kuten silloin, kun Helsinki-Vantaalla taistellaan lunta vastaan.

Aina ei päivä paista kuten Strömsössä, kuten silloin, kun Helsinki-Vantaalla taistellaan lunta vastaan. Kuva: Pekka Sakki

Tällä kertaa sulkemisen aiheutti jäätävä tihkusade ja niin sanotut jääjyväset, jotka ovat rakeita pienempiä muutaman millin läpimitaltaan olevia jääpalloja.

Dubain-lennon olisi alunperin pitänyt nousta kello 23.35. Kun kenttä avattiin, sen vuoro koitti pian kello 01 jälkeen, mutta sitten tapahtui jotain odottamatonta, joka on tutumpaa maanteiltä kuin lentokentiltä: Keli yllätti lentokapteenin.

-?Kone oli poikittain kiitotiellä, Elasmaa kertoo.

-?Rullaustiellä oli liukkautta, ja se oli ollut juuri kääntymässä kiitotielle.

Elasmaan mukaan vauhtia ei ollut paljon. Pikemminkin kävelyvauhtia.

-?Tuossa sääilmiössä joitain alueita saattoi olla heikommalla kitkalla, koska jäätävää sadetta tuli koko ajan.

-?Vastaavaa tilannetta ei ole lähihistoriassa ollut.

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist kertoo koneen olleen Airbus 350.

-?Se joutui rullaustien ja kiitotien vaihteessa sellaiseen tilanteeseen, ettei pystynyt omin voimin liikkumaan, joten se piti hinata sieltä pois ja siitä aiheutui kokonaisuudessaan melkein viiden tunnin viivästys.

Tallqvistin mukaan jäätävä sade on olosuhteena "kaikkein haastavimmasta päästä".

-?Se tekee sekä asematasosta, rullaustiestä että kiitotiestä liukkaita ja lisää jäänpoiston tarvetta ja moottoreita pitää sulatella, koska jäätävä sade jäätyy.

Samaan aikaan Helsinkiä lähestymässä ollut Finnairin Teneriffan-lento oli aiemmin illalla joutunut laskeutumaan Tallinnaan, koska Helsinki-Vantaa oli kiinni.

-?Erittäin haastava yö, Tallqvist sanoo.

Yön tapahtumista on liikkeellä matkustamon puolelta suupuheena saatu versio, että Teneriffan kone olisi joutunut tekemään niin sanotun ylösvedon kesken laskeutumisen, koska kiitotiellä oli kone poikittain.

Tallqvistilla ei ole tällaista tietoa.

Ei myöskään Elasmaalla, vaikka hän ei täysin varmasti pysty sulkemaan ylösvedon mahdollisuutta pois.

-?Se on joutunut tekemään kolme holding-kiekkaa Vantaan yllä ja tullut sitten laskuun, Elasmaa kertoo.

Ylösveto on venyvä käsite.

Elasmaa muistuttaa ylösvedon olevan luonnollinen asia, johon ei lähtökohtaisesti liity suurta tai pientäkään dramatiikkaa.

-?Ne ovat normaalia operatiivista toimintaa. Se ei ole vaaratilanne, vaan sillä pyritään estämään vaaratilanteen syntyminen.

Ylösvetoon turvaudutaan, jos lähestyminen tai lasku eivät syystä tai toisesta ole turvallisia, esimerkiksi, jos edellä oleva kone varaa kiitotietä pidemmän ajan kuin lennonjohdossa oli suunniteltu.

-?Tai jos lähestyminen ei ole stabiili, ei olla liukupolulla tai tai ratkaisukorkeudessa ei näy kiitotietä esimerkiksi sumun takia, niin silloin mennään uuteen yritykseen, Elasmaa selittää.

Ylösveto voidaan tehdä hyvinkin varhain tai vasta viime hetkellä.

-?Kunnossapitoyksikkö varmisti sen jälkeen kentän olosuhteet, Elasmaa kuvailee toimintaa kentällä Dubain-lennon liukastelun jälkeen.

Toiminta lentokentällä on usein taistelua säätä vastaan, lunta voi aurata, sumua ei.

Toiminta lentokentällä on usein taistelua säätä vastaan, lunta voi aurata, sumua ei. Kuva: Ari-Veikko Peltonen

Ilta Sanoma
samedi 11 décembre 2021 22:18:00 Categories: Ilta Sanoma Kotimaa

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.