JVG:n :n ja Unibetin kaupallisessa yhteistyössä oli monta ongelmaa, toteaa viranomainen. Esimerkiksi ulkomaalaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on Suomessa kielletty.
JVG eli Jare Joakim Brand ja Ville-Petteri Galle ovat rikkoneen Unibet-yhteistyöllään vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä, Kilpailu- ja kuluttajavirasto toteaa. Kuva: Lassi Rinne
JVG-yhtye ja rahapeliyhtiö Unibet ovat rikkoneet vaikuttajamarkkinoinnin sääntöjä, toteaa kuluttaja-asiamies.
JVG:n ja Unibetin kaupallisessa yhteistyössä on viranomaisen mukaan useita ongelmia. Ulkomaisten rahapeliyhtiöiden markkinointi on Suomessa kielletty, ja siksi se on myös kuluttajansuojalain mukaan hyvän tavan vastaista. Koska JVG:n ja Unibetin yhteistyössä tuottama markkinointi oli suunnattu Suomeen, on Poliisihallitus todennut sen jo arpajaislain vastaiseksi.
Lisäksi yhtyeen sosiaalisessa mediassa sekä musiikkivideoilla tekemä Unibetin mainonta ei ollut selvästi tunnistettavissa mainokseksi.
Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että kaupallisista yhteistöistä on kerrottava markkinoinnissa selkeästi, jotta kuluttaja tietää heti olevansa kaupallisen vaikuttamisen kohteena.
JVG:n Unibetia koskevissa Instagram-julkaisuissa ainoa merkintä kaupallisesta yhteistyöstä oli tekstin loppupuolella oleva aihetunniste #teamunibet.
Ongelmia oli myös JVG:n Frisbee-musiikkivideolla, joka julkaistiin alun perin Youtubessa Unibet Finland -kanavalla, joten se oli selvästi osa kaupallista yhteistyötä, mutta sitä ei tuotu selvästi esiin. Artistit käyttivät kilpa-autoilijan ajovarusteita, joissa ainoina mainosmerkkeinä näkyi Unibet.
Youtube-videoita voidaan kuitenkin jakaa myös muualla verkossa, jolloin alkuperäinen julkaisukanava ei tule yhtä selvästi esiin.
Video julkaistiin myöhemmin myös toisena versiona, jossa logot oli sumennettu.
JVG:n levy-yhtiö on ilmoittanut, ettei se ole ollut millään tavalla mukana markkinointiyhteistyössä.
JVG-yhtye on sitoutunut kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta muun muassa huolehtimaan jatkossa markkinoinnin tunnistettavuudesta.
TetraSys Oy.