Ilta Sanoma

Skoda Enyaq iV 80 on sähköalan näkemyksen mukaan Vuoden sähköauto 2021.

Skoda Enyaq on ehdolla myös autotoimittajien valitsemaksi Vuoden Autoksi Suomessa sekä vastaavassa kansainvälisessä Vuoden Auto Euroopassa -kisassa.

Skoda Enyaq on ehdolla myös autotoimittajien valitsemaksi Vuoden Autoksi Suomessa sekä vastaavassa kansainvälisessä Vuoden Auto Euroopassa -kisassa. Kuva: Kari Ylänne

Vuoden sähköauton valinnan teki sähköalan järjestöjen edustajista koostunut Sähköinsinöörit - SIL ry:n valtuuttama palkintoraati, joka perusteli Skodan voittoa yleisellä ajotuntumalla, pitkällä toimintamatkalla, tilavalla tavaratilalla sekä muutenkin riittävillä sisätiloilla.

Palkintoraatiin kuuluivat kuuluivat Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä, Kirsi Immonen Sähköautoilijat ry:stä, Sallamaari Muhonen Sähköteknisen kaupan liitosta, Kai Puustinen Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:stä, Markku Säkö NSS Sähkösuunnittelijat ry:stä, Timo Kekkonen Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEKistä sekä Ilkka Manner ja Vesa Linja-aho Sähköinsinöörit - SIL ry:stä.

Lue lisää: Paras auto Saksassa -palkinto meni Etelä-Koreaan

Tuomaristo kiinnitti valinnassaan huomiota myös siihen, että Skodalla voi vetää tuhannen kilogramman painoista peräkärryä ja riittävien lataustaukojen kera jopa Lappiin ja takaisin, vaikka suurella kärryllä Skodan toimintamatka jääkin kauas WLTP-normin mukaisesta 530 kilometristä.

Edellisvuoden tapaan sähköautoille suoritettiin esikarsinta teknisten tietojen perusteella.

Finalisteiksi hyväksyttiin vain autoja, jotka olivat marraskuun alussa Suomessa liikkeestä tilattavissa ja sitovat hinnastot ja toimitusajat ovat tiedossa, minkä lisäksi autojen hintaluokka sai enimmillään olla noin 50?000 euroa.

Finalisteiksi valikoituivat tänä vuonna Skodan ohella Hyundai Ioniq 5 ja Volkswagen ID.4.

Volkswagen ID.4 eli Skodan sisarmalli hävisi kisan niukasti.

Lue lisää: Sähköautojen latauslaitteet käyvät nyt Suomessakin kaupaksi - tänä vuonna myyty jo yli 30?000 kappaletta, eikä loppua näy

Raati totesi mm. ID.4:n olemuksen muovimaisemmaksi kuin Enyaqin.

Tuomaristoa ei myöskään miellyttänyt ID.4:n keskinäytön hidas herääminen, minkä myötä VW:n käynnistämisestä saattoi kulua lähes minuutti, ennen kuin navigaattoriin pääsi syöttämään osoitetta.

Hyundai Ioniq 5 sai kiitosta muun muassa suuresta pikalatausnopeudesta ja futuristisesta muotoilustaan.

Lue lisää: Sähäkästi sähköllä: Volkswagen ID.4 GTX IS:n koeajossa -?ohjaamossa vielä hiomista

Sähköalaa ilahdutti sekin, että Ioniq 5 latautuu tyhjästä liki puolilleen jopa 230 kilowatin teholla, kun kilpakumppanit pääsevät korkeimmillaan 130 kilowatin lataustehoon, ja siihenkin vain tyhjähköllä akulla.

Erityisen mukava yksityiskohta Ioniqissa oli sähköalaa edustaneiden tuomareiden mukaan myös 230 V sähkön ulosottomahdollisuus sekä auton sisällä että latauspistokkeen kautta myös adapterilla.

Lue lisää: Nämä neljä täyssähköautoa ovat nyt sekä Vuoden Auto Suomessa että Euroopan Vuoden Auto 2022 -finalisteja

2021 Skoda Enyaq iV

2020 Volkswagen ID.3

2019 Nissan Leaf e+

2018 Hyundai Kona Electric

Vuoden sähköauton valitsemisperinteen aloitti Sähköinsinöörit - SIL vuonna 2018. SIL ry toimii sähkö-, elektroniikka-, automaatio-, energia-, valaistus- ja ICT-aloilla työskentelevien sähköalan asiantuntijoiden yhdistävänä foorumina.

Ilta Sanoma
jeudi 2 décembre 2021 12:15:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.