Ilta Sanoma

Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut asiassa korvausta, koska luiden syöttämiseen koirille liittyy yleensä ottaen riskejä eikä lihatuotteessa ollut varsinaista virhettä.

Koiranomistaja vaati sairaskorvauksia poronlihasta, mutta ei saanut niitä.

Koiranomistaja vaati sairaskorvauksia poronlihasta, mutta ei saanut niitä. Kuva: Reijo Hietanen

Koiranomistaja osti elinkeinonharjoittajalta jauhettua poronlihaa ja antoi sitä seuraavana päivänä lemmikilleen.

Kuluttaja oli ostanut pakasteena 500 grammaa jauhettua poronlihaa, joka on sisältänyt 20 prosenttia luuta.

Koiralle tuli lihasta luu-ummetus ja sitä hoidettiin eläinsairaalassa. Asiassa oli kiistaa siitä, onko poronlihan tuottaja vastuussa koiran sairastumisesta aiheutuneista kuluista.

Kuluttaja oli ostaessaan tarkastanut, sisältääkö tuote luuta, mutta ei ole huomannut tuoteselosteen pientä tekstiä, jossa asiasta mainitaan, koska pakkaus oli ollut huurteessa.

Koira oli jouduttu viemään lääkäriin luumassan aiheuttaman tukoksen vuoksi ja se oli ollut sairaalahoidossa. Suolistotulehdusta oli hoidettu antibiootilla.

Kuluttaja vaatii elinkeinonharjoittajaa korvaamaan yhteensä 5?355,64 euron eläinlääkärikulut. Lisäksi hän vaati tätä lopettamaan tuotteen myynnin tai lisäämään pakkaukseen näkyvämmän merkinnän siitä, että tuote sisältää luuta.

Elinkeinonharjoittaja kiisti vaatimuksen, koska tuote on oikein käytettynä turvallinen. Tuotteen pakkausmerkinnät olivat Ruokaviraston määräysten mukaiset.

Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä. Lautakunta pitää kuitenkin asianmukaisena, että elinkeinonharjoittaja antaa lupauksensa mukaisesti kuluttajalle lahjakortin.

Lue lisää: Koiran luvatta vienyt ei palauttanut sitä omistajalleen - riidasta kovat oikeuskulut ja koirakin kuoli

Ilta Sanoma
lundi 29 novembre 2021 12:18:00 Categories: Ilta Sanoma Taloussanomat

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.