Ilta Sanoma

Helsinkiin pitkään kaavailtu keskustan alittava kokoojakatu pitäisi Autoliiton mukaan palauttaa pöydälle.

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi viime viikolla Sörnäistentunnelin hankesuunnitelman. Päätös syntyi äänin 8-7. Kuva Helsingin keskustan huoltotunnelista.

Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi viime viikolla Sörnäistentunnelin hankesuunnitelman. Päätös syntyi äänin 8-7. Kuva Helsingin keskustan huoltotunnelista. Kuva: Sami Kero

Autoliiton julkaisema vaatimus muistuttaa, että keskustatunnelin tarve on tiedetty jo kauan, mutta hanketta on jarrutettu vuosikymmenet lähinnä ideologisista syistä. Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hylkäsi vuonna 2019 tunnelista tehdyn tuoreimman suunnitelman ja päätti, että suunnittelua ei jatketa. Kuntavaalien 2021 jälkeen valittu uusi kaupungin johto on antanut ymmärtää, että päätöstä ei kumota, Autoliitto muistuttaa tiedotteessaan.

Sörnäistentunnelin rakentamiseen liittyen Autoliiton mukaan asukkaiden etu ja liikennetekniset tosiasiat eivät tunnu painavan mitään, "kun jotkut päätöksentekijät pyrkivät häikäilemättä toteuttamaan omaa ideologista agendaansa."

Autoliiton mukaan sekä Jätkäsaaren satamatunneli että Sörnäistentunneli pitää nähdä vain osina kokonaisuutta.

"Keskustatunneli tähtää 2030-luvulle ja siitä eteenpäin. On puhdasta edesvastuuttomuutta, jos päivänpoliittisten tunneseikkojen annetaan estää asiassa etenemistä," Autoliitto lausuu.

Lue lisää: Yle: Helsingin ydinkeskustan alla 90 miljoonaa maksanut huoltotunneli seisoo lähes tyhjillään - jakeluautot pörräävät yhä kävelykaduilla

Autoliitto ottaa kantaa myös tunnelihankkeiden rahoitukseen:

"Osaa tunneleiden rahoituksesta voitaisiin anoa Euroopan Unionilta. Onhan suunnitteilla eurooppalainen runkoverkkoyhteys Baltian maiden ja Suomen kautta mantereen pohjoisosiin. Helsinki osuu väistämättä reitille, ja suunnitelma etenee siitä riippumatta, miten Helsingin ja Tallinnan välinen yhteys toteutetaan. Helsingin sujuva läpiajo on joka tapauksessa ongelma, joka jää Suomen ratkaistavaksi. Keskustatunneli satamiin ulottuvine yhteyksineen on todennäköisesti ainoa toimiva ratkaisu."

Autoliitto on vuonna 1919 perustettu yksityisautoilijoiden palvelu-, harrastus- ja edunvalvontajärjestö.

Ilta Sanoma
lundi 22 novembre 2021 11:38:00 Categories: Autot Ilta Sanoma

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.