Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala pääsi heti juhlimaan mestaruuksia. Paljolti on yhä kiittäminen edeltäjän Tommi Mäkisen tekemää työtä." /> Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala pääsi heti juhlimaan mestaruuksia. Paljolti on yhä kiittäminen edeltäjän Tommi Mäkisen tekemää työtä." />

YLE


Toyotan tallipäälliköksi viime talvena hypännyt Jari-Matti Latvala sai pestilleen juuri sellaisen alun, kuin hän oli toivonut. Sebastien Ogier voitti kuljettajien maailmanmestaruuden, ja täydellisen vuoden kruunasi valmistajien mestaruus.

Hyundai pystyi vauhdissa haastamaan Toyotaa kauden aikana, mutta epäluotettavuusongelmat koituivat pitkässä juoksussa kohtaloksi. Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila näkee, että käännekohta mestaruustaistelussa tapahtui kesän soraralleissa Portugalissa, Sardiniassa ja Keniassa.

- En sano, etteikö Toyota olisi ollut niissä ralleissa hyvä, mutta Hyundai alisuoritti selkeästi ja jätti Toyotalle pisteitä saataville. Hyundai oli niissä ralleissa itseasiassa nopeampi ennen kuin tuli ongelmia jousitusten suhteen, Anttila sanoo.

Latvala on mestaruusjuhlansa ansainnut, mutta tallipäällikkönä häntä mitataan kunnolla vasta tulevaisuudessa. Latvalan kartanlukijana vuosia toiminut Anttila näkee menestyksessä paljon vuosi sitten syrjään siirtyneen Tommi Mäkisen perintöä.

- Tiedän, että siellä on pitkälti samat ihmiset töissä kuin vuosi sitten. Siinä mielessä sanoisin, että kyllä siellä ihan täysin Tommin perintöä edelleen niitetään. Se on henkilökohtainen mielipiteeni ilman isompaa tietoa asiasta, Anttila toteaa.

- Vuodessa asiat eivät ehdi mennä hyvään eikä huonoon suuntaan ihan hirveästi. Sama hyvän tekemisen taso on säilynyt, mitä on ollut aikaisemminkin.

"Rovanperä valmis mestaruustaistoon"

Toyotan suomalaiskuskille Kalle Rovanperälle päättynyt kausi toi uran kaksi ensimmäistä osakilpailuvoittoa ja MM-sarjan neljännen sijan. Voitot tulivat näytöstyyliin Virossa ja Kreikassa Akropolis-rallissa.

Vastapainoksi etenkin alkukautta häiritsivät tekniset ongelmat ja pistejahti jäi esimerkiksi Portugalissa ja Sardiniassa vain haaveeksi. Omiin virheisiin kisat kaatuivat Kroatiassa ja kotipoluilla Jyväskylässä.

Ensi kaudella mestari vaihtuu, kun Ogier ei kierrä rallisirkuksen mukana koko kautta. Anttila näkee, että Rovanperällä on kaikki eväät nousta tosissaan mestaruuskamppailuun mukaan. Tätä puoltaa etenkin ensi kauden ohjelma, jossa on uusia ralleja, kuten Uusi-Seelanti.

- Mielestäni Kalle on valmis. Kalle on osoittanut, että uusiin ralleihin mennessä hän pystyy olemaan saman tien kilpailukykyinen ja ottamaan itse asiassa jonkunlaista voittajakandidaatin viittaa, Anttila sanoo.

Esimerkiksi Anttila nostaa syyskuun Akropolis-rallin, jonka Rovanperä vei tyylillä nimiinsä. Tämän kauden kuskeille osakilpailu oli käytännössä kaikille uusi.

- On tärkeää muistaa, että mestaruus ei ole syy vaan seuraus siitä, että homma toimii ja ajo kulkee. Olen sitä mieltä, että Kallen tekeminen on tasolla, joka saattaa tuottaa mestaruuden, Anttila toteaa.

Seuraavan kauden alkua rallin ystävien ei tarvitse odottaa pitkään. Uusi sesonki alkaa tammikuun puolivälin jälkeen perinteikkäällä Monacon osakilpailulla.

Yle välittää tuttuun tapaan kanavissaan kaikki kauden osakilpailut.

Lue myös:

Ogierille ja Ingrassialle historiallinen mestaruus! Tuplatittelin saavuttanut tallipäällikkö Latvala kehui kuskeja: "Työni kuin lomailua"

Katso, kuinka Kalle Rovanperä pyöritti "donitseja" - Yle seurasi MM-rallikauden huipennusta hetki hetkeltä

Kommentti: Sebastien Ogieria voi kutsua jopa kaikkien aikojen parhaaksi - uransa päättäneen kartturilegendan roolia ei sovi vähätellä

lundi 22 novembre 2021 08:29:36 Categories: YLE ralliautoilu

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.