Jari-Matti Latvala on saanut elää unelmiensa vuoden Toyotan tallipäällikkönä. " /> Jari-Matti Latvala on saanut elää unelmiensa vuoden Toyotan tallipäällikkönä. " />

YLE


Jari-Matti Latvalan ensimmäinen vuosi Toyotan tallipäällikkönä päättyi makeasti tuplajuhliin. Sebastien Ogier ajoi kuljettajien maailmanmestaruuteen ja Toyota vei merkkimestaruuden.

- Olin itse kuljettajana, kun Toyota voitti edellisen merkkimestaruutensa vuonna 2018. Nyt tuli mestaruus tiimipäällikkönä, onhan tämä unelmien täyttymys, ainutlaatuinen hetki, Latvala tunnelmoi Yle Urheilulle.

Ogier ja Elfyn Evans toivat kuljettajien MM-kamppailussa kaksoisvoiton Toyotalle.

- En olisi voinut ikinä kuvitella, että voitamme yhdeksän osakilpailua, kuljettajien ja merkkien mestaruuden. Huikea kausi ja huikeat kuljettajat. Oma työni ollut erittäin helppoa, Latvala sanoi vaatimattomasti.

Latvala on halunnut rakentaa Toyotalle hyvän ja avoimen ilmapiirin. Jännitteet puretaan välittömästi.

- Kaikista tärkein asia varmistaa hyvät tulokset on saada kuljettajat hymyilemään autossa. Silloin kaikki on enää kuljettajien varassa, Latvala luonnehti.

Ensi kausi ja rallin MM-sarjan suuret muutokset lähestyvät jo kovaa vauhtia, joten mestaruusjuhlat eivät pääse venähtämään.

- Kiire tässä tulee kaikkien testien kanssa, mutta allekirjoittanut ostaa vähän kuohujuomaa illan lennolle. Vähän juhlimme varmasti, mutta pitää muistuttaa poikia, että säilyttävät malttinsa, Latvala naureskeli.

Kalle Rovanperä kuvassa
Kalle Rovanperän menoa Monzan MM-rallissa. All Over Press

"Erityismaininta Kallelle"

Kalle Rovanperän MM-rallikausi sai hiukan laimean päätöksen, kun hänen tehtävänsä oli Monzassa varmistaa Toyotalle merkkimestaruutta. Rovanperä jäi yhdeksänneksi ja lähes viiden minuutin päähän kärjestä.

Rovanperä sai tukimiehen roolistaan kiitokset MM-hopealle ajaneelta Evansilta.

- Erityismaininta Kallelle. Hän uhrasi viikonloppunsa, että minä ja "Seb" saimme painella menemään, Evans kehui Rovanperää.

Rovanperä sijoittui MM-sarjan loppupisteissä neljänneksi.

- Hyvä vuosi, vaikka teknisiä ongelmia ja omia virheitäkin on tullut. Ei kuitenkaan liikaa. Tärkeintä on, että olimme kärkikamppailussa kaikissa olosuhteissa, Rovanperä sanoi.

WRC-autojen aikakausi on nyt päättynyt, ensi kaudella ajetaan hybridiautoilla. Historian nopeimmilla ralliautoilla kilpailtiin viimeisen kerran Monzassa.

- Paljon tulee uutta tekniikkaa ja uusia asioita, isoja muutoksia, sehän on ihan mielenkiintoista. Ajotyyli menee ehkä samaan suuntaan kuin mitä R5:llä oli. Ajotyyli sopi ainakin silloin minulle hyvin, Rovanperä mietti.

Teemu Suninen kuvassa
Teemu Suninen ajoi kuudennelle sijalle Monzan MM-rallissa. Nikos Katikis/LiveMedia/Shutterstock/All Over Press

Suninen vahvisti hyvät uutiset: "Hyundaille Rally 2 -luokkaan"

Monzan MM-rallissa kuudenneksi ajanut Teemu Suninen on saamassa ensi kaudellakin töitä Hyundailta. Monzassa WRC-autolla ajanut Suninen ajaa Hyundailla Rally 2 -luokassa.

- Lähdemme testaamaan Hyundain Rally 2 -autolla. Tavoitteeni saada hyvä ohjelma ja testit näyttäisi nyt toteutuvan, Suninen kertoi Yle Urheilulle.

Samalla kun hybridiautoihin siirrytään, kilpailuluokat nimetään uudelleen. WRC:stä tulee Rally 1, WRC2:sta puolestaan Rally 2.

Monzassa Suninen pääsi oivaan vauhtiin lauantaina.

- Pystyimme näyttämään hyvää vauhtia lauantaiaamuna. Alussa tuli aika paljon aikatappiota, mutta seuraavana päivänä pystyin ajamaan Top3-aikoja, Suninen mietti.

Suninen aloitti kautensa M-Sportin Fordilla, mutta yhteistyö päättyi elokuussa.

- Ehkä vaikeimpia hetkiä koko urallani. Isoin haaste oli siinä, että omat tavoitteeni olivat erilaiset kuin tiimillä.

Lue myös:

Ogierille ja Ingrassialle historiallinen mestaruus! Tuplatittelin saavuttanut tallipäällikkö Latvala kehui kuskeja: "Työni kuin lomailua"

Kommentti: Onko Sebastien Ogier kaikkien aikojen ralliautoilija? Yksi käänne uralla puhuu väitteen puolesta

dimanche 21 novembre 2021 20:44:05 Categories: Rallin MM-sarja YLE

ShareButton
ShareButton
ShareButton
  • RSS

Suomi sisu kantaa

TetraSys Oy.

TetraSys Oy.